Afkorting UTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

seedorf

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
mss een stomme vraag maar ze intrigeerd me:

De afkorting van UTP is Unshielded Twisted Pair maar wanneer je een UTP kabel voorziet van shielded connectors hoe noemt deze kabel dan? want dan is ie toch niet meer Unshielded...

Btw er zijn vele verschillende namen in omloop voor UTP kabels deze betekenen allemaal hetzelfde toch? behalve voor crosed over & staight true nat. dan....

Jawel de kabel opzich is dan nog steeds niet schielded, het gaat hier om de kabel en niet de connectoren...
Buiten crossed en straight utp bekabeling ken ik geen andere officiele naam, wel genoeg voorbelden als je het gaat bekijken vanuit de volsmond, maar dat doe ik niet, tis en blijft utp

Laatst bewerkt:
Als je een shielded connector aan een utp-kabel zet heb je: een utp kabel met een shielded connector eraan :)
Je hebt ook zoiets als STP-kabel (shielded twisted pair) en daar is de kabel daadwerkelijk beschermd met (meestal) een laag folie. Soms worden STP kabels ook wel FTP kabels genoemd (foil twisted pair).
Dan heb je nog een aantal categorieen, zoals cat3, cat4 en cat5. Dit zijn de belangrijkste:

cat3 utp: 10baseT en ISDN
cat5 utp: 10/100 mbit netwerkjes (100baseTX) en tegenwoordig kan er ook 1000mbit doorheen.
cat5e utp: verbeterde versie van cat5

Ok Bedankt!

Net de uitleg die ik nodig had over: de categorien, STP = FTP kabel. We hebben weeral iets bijgeleerd se... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan