• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afkortingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoerd81

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Hoi,

Wellicht een simpel vraagje maar ik kan nergens het antwoord vinden.

In cel A1 staat de naam Jan Janssen. Nu wil ik graag dat in cel A2 automatisch de naam J. Janssen verschijnt. Hoe krijg ik dat voormekaar?
NB: De naam in A1 kan iedere keer anders zijn.

Sjoerd

Naar deze formule had ik nog lang kunnen zoeken.

sickofitall en dominiekO bedankt voor jullie bijdrages:thumb:

Beetje uitleg bij de formule, want ik zie hier soms mooie oplossingen, maar ik snap niet altijd de formule.

a) Je zoekt op welke positie de spatie staat vind.alles(" ";A3)

b) Je telt het aantal tekens lengte(A3)

De waarde van b-a gebruik je in de formule rechts(A3;(waarde b-a)), zo bekom je de tekst na de spatie (in dit geval de familienaam).

c) Met links(A3;1) bekom je het eerste teken van cel A3

d) Dan alles samenvoegen met Tekst.samenvoegen, en na links(A3;1) een . met een spatie toevoegen

Beetje uitleg bij de formule, want ik zie hier soms mooie oplossingen, maar ik snap niet altijd de formule.

a) Je zoekt op welke positie de spatie staat vind.alles(" ";A3)

b) Je telt het aantal tekens lengte(A3)

De waarde van b-a gebruik je in de formule rechts(A3;(waarde b-a)), zo bekom je de tekst na de spatie (in dit geval de familienaam).

c) Met links(A3;1) bekom je het eerste teken van cel A3

d) Dan alles samenvoegen met Tekst.samenvoegen, en na links(A3;1) een . met een spatie toevoegen

ik snap de formule vind.alles niet zo goed...
Als ik gewoon de formule =Vind.alles(" ";A3) invul; om zo alle spaties te geven van Jan Janssen, dan geeft hij niet 1 zoals ik zou verwachten, maar wel 4.
Maw hij telt de letters van Jan ook als spatie???

Nee, hij zoekt op welke plaats de spatie staat, hij gaat niet het aantal spaties tellen.

Bij Jan Jansen staat de spatie op de vierde plaats

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan