• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden in een als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
167
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
In een bepaald tabblad wordt een getal met een vert.zoeken formule uit een bepaald bronbestand opgehaald.
In een ander tabblad wordt een controle-telling gemaakt.

Via de volgende formule laat ik deze twee waarden vergelijken:
=ALS(D37+'4.2'!D14=0;"oke"; "controle")

Probleem wat ik hiermee heb is dat er vaak 1 cent ( plus of min) tussen zit en dan dus het woord controle getoond wordt.
Bestaat er een formule waarbij die ene cent (plus of min) meegenomen wordt en dus oke getoond wordt?

Ik hoor graag van jullie;
John
 
Misschien met deze.

Code:
=ALS(OF(D37+'4.2'!D14=0;D37+'4.2'!D14=-0,01;D37+'4.2'!D14=0,01);"oke"; "controle")
 
Deze rond af op 10 cent.

=ALS(AFRONDEN(D37+'4.2'!D14;1)=0;"oke"; "controle")

Succes,
Martin
 
Code:
=als(abs(D37+'4.2'!D14)<=1;"ok"; "controle")
 
Bedankt voor deze snelle reacties.
Een drietal mogelijkheden....ik ga kijken welke het beste is toe te passen.
Ik laat nog van mij horen.

groet,
John.
 
als de weergave van de cellen niet in eurocenten is maar in euro's (bv: 134,25), dan moet in mijn formule de 1 gewijzigd worden in 0,01 .
Het wordt dan:
Code:
=ALS(ABS(D37+'4.2'!D14)<=0,01;"ok"; "controle")
 
Hallo,

De verschillen varieren iedere keer tussen de cellen. Dit gaat tussen de 1 euro plus t/m 1 euro min.
De formule van HSV dekt tot op heden alle verschillen die ik kreeg.
Kortom.....mijn hartelijke dank.
Ik zal de vraag sluiten.

groet,
John.
 
De verschillen varieren iedere keer tussen de cellen.
Wat je daar mee bedoelt is mij niet helemaal duidelijk,
het gaat toch om het verschil tussen de 2 cellen D37+'4.2'!D14 ?
Dit gaat tussen de 1 euro plus t/m 1 euro min.
Je maakt het wel verwarrend.
In je eerste bericht spreek je van 1 cent plus of min, nu van 1 euro plus of min.
Als het het laatste is, dan geeft (in tegenstelling met wat je schrijft) de oplossing van HSV in elk geval geen goed resultaat. Vul bv. maar eens in: 3,02 in de ene- en -3,00 in de andere cel. Het verschil is dan 2 cent, wat ruim binnen de marge van 1 euro valt en dus "ok" zou moeten zijn (conform mijn eerste antwoord).
 
Beste Zapatr

Je hebt helemaal gelijk. Sorry hiervoor.:(
De eerste vergelijkingen die ik probeerde kregen steeds verschillen in centen echter andere geven verschillen in hele euro's.
De eerder genoemde formule werkt dus niet goed.

Concreet: wat ik dus zoek is een formule die alle verschillen die liggen tussen de 1 euro erboven als eronder als oke geeft.
Ik heb eea geprobeerd met >0<1 en <0>-1 maar ik kom er niet uit.

Ik hoop nog iets van je te horen.
groet,
John.
 
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik begrijp het niet goed.
Kun je een voorbeeld geven van waarden in D37 en '4.2'!D14 waarbij het resultaat "ok" zou moeten zijn, en een voorbeeld waarbij het resultaat "controle" moet zijn?
 
Beste Zapatr,

Een voorbeeld: in cel I37 staat een getal van 671.406 ( dit is een getal via de somformule die dus meerdere getallen betreffen.
In het andere tabblad (4.2) staat een getal via de vert.zoeken formule van 671.405.
Opmaak van beide cellen is als getal zonder centen.(de centen zijn er wel maar worden niet getoond)
Als deze twee getallen er staan dan dient er oke gegeven te worden.
Bedraagt het verschil bijv in I37 671.408 dan dient er controle gegeven te worden.

Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft.
groet,
John.
 
Ik verwachtte dat het ene getal posifief zou zijn en het andere negatief.
Nu dat niet het geval is (ze zijn beide positief), moet je de waarden in die 2 cellen niet optellen maar aftrekken.
Dat is 1 zaak, maar er is nog een andere.

De cijfers na de komma in beide cellen worden niet getoond, maar Excel rekent daar wel mee ! Het getal dat je in de ene cel ZIET (671406) kan in werkelijkheid bv. 671406, 82 zijn en het getal dat je in de andere cel ZIET (671405) kan bv. 671405,20 zijn .Het werkelijke verschil is dan 671406,82 - 671405,20 = 1,62. De afwijking is dan meer dan 1 euro.
Nu hangt het er maar vanaf wat je wil. Zeg je: ik ZIE 671406 en 671405 en daarom mag het voor mij OK zijn, dan kun je bv. gebruiken:
Code:
ALS(INTEGER(D37-'4.2'!D14)<=1;"ok";"controle")

Maar wil je rekenen met de werkelijke waarden (dus inclusief de getallen achter de komma, ook al zie je die niet), en wil je dat het WERKELIJKE verschil (dus inclusief de getallen achter de komma) niet meer dan 1 bedraagt, dan kun je dit gebruiken:
Code:
=ALS(AFRONDEN(D37-'4.2'!D14;1)<=1;"ok";"controle")

Dit laatste is uiteraard nauwkeuriger.
 
Laatst bewerkt:
:
Code:
=ALS(AFRONDEN(D37-'4.2'!D14;1)<=1;"ok";"controle")

Dit laatste is uiteraard nauwkeuriger.

Beste zapatr,

Helaas gaat dit niet op in het voorbeeldje met bovenstaande formule.
Zie bestandje.
Het is in ieder geval wel een hoofdbreker.
 

Bijlagen

  • 17-07-09.xls
    13,5 KB · Weergaven: 31
Klopt HSV, ik wilde mijn vorig antwoord al verwijderen, maar ik was te laat.
Ik vergat nl. in de haast de absolute waarden die ik in mijn vorige berichten wel opnam.
De 2 formules worden dan:
Code:
ALS(ABS(INTEGER(D37-'4.2'!D14))<=1;"ok";"controle")
Bovenstaande oplossing lijkt mij NIET aan te bevelen, want het verschil kan dan in feite liggen tussen -2 en +2.
Code:
=ALS(ABS(AFRONDEN(D37-'4.2'!D14;1))<=1;"ok";"controle")
Deze laatste oplossing kan de vragensteller m.i. het beste kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Je laatste werkt volgens mij prima @zapatr.
Ik heb deze nog, met de gewone =ALS-functie.
Code:
=ALS($A3-$B3<-1;"Controle";ALS($A3-$B3<=1;"Oké";"Controle"))
Werkt volgens mij ook prima.
 

Bijlagen

  • Kopie van 17-07-09(1).xls
    15 KB · Weergaven: 27
Beste Zapatr en HSV,

Als eerste opmerking: de ene waarde is inderdaad negatief dus de eerder genoemde formules waren wel goed. Kwestie dus om de door jullie genoemde formules te corrigeren in een minnetje ipv het plusje.
Ik heb de formule met INTEGER toegepast en dit werkt prima.
Ook de laatste formule van HSV doet het.
Kortom: jullie zijn kanjers. Mijn hartelijke dank hiervoor.
John.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan