• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AFronden in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niek79

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Ik heb de engelse versie van excel 2007, dus vandaar dat ik mijn formules in het engels plaats.
round(days360(a1,b1)/360,2) zou volgens mij het afgeronden verschil moeten geven tussen datum a1 en b1 op 2 decimalen in jaren.
Echter, als ik deze formule doortrek, en ik zet er een "IF" functie voor
if(a6<$c$23,round(days360(a1,b1)/360,2),0) dan gebeurt er bij het omslagpunt iets raars.
Er wordt keurig op 2 cijfers afgerond. Echter, als ik daarna de formule mod(c6,1) gebruik, dan krijg ik in plaats van precies 0.16, zoals ik zou verwachten, 0.15999999999998.
Dit is weliswaar een miniem verschil, maar mijn vlookup met het resultaat werkt daardoor niet meer....
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit probleem moet oplossen?
Alvast Bedankt

Laatst bewerkt:
Beste Niek79 ;)

Kan je een voorbeeldbestandje plaatsen aub.

Groetjes Danny. :thumb:

voorbeeldbestand

Danny,
Bij deze.
Ik denk dat je hier uit moet kunnen opmaken wat ik bedoel.
Thanks,
Niek

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Afronden

Om af te ronden kun je door rechts te klikken op rij D (in geveal van voorbeeld) Dan celpropeties dan in de linker kolom Numbers dan decimalen op 2 zetten en dan ok. Dan zal hij de getallen afronden op 2 decimalen achter de komma.

Itsmy, dank,
maar dat werkt volgens mij niet. Visueel lijkt het nu wel of er slechts 2 getallen achter de komma staan, maar als ik dit getal vervolgens vermenigvuldig met 10000000000000000000000, dan blijkt dat die 3 toch weer niet verdwenen was.

Laatst bewerkt:
Afronden

Ik denk dant je deze formule zoekt

=AFRONDEN(+REST(C11,1),2)

Probeer dit eens (formule uit rij 11)

denk dat je De vorige stap ook moet verichten

afronden

sorry in de engelse versie is het

=MROUND(+REST(C11,1),2)

Vegeet niet de decimalen op 2 te zetten. met deze formulle zorg je dat je alleen het afgeronde getal over houd

Danny,
bestandjes zijn wel grappig. Maar mijn probleem zit hem meer in het afronden zelf, dan het bepalen van de leeftijd. Met de functie die jij geeft kan ik volgens mij ook niet doorrekenen (zag ik iig niet zo 123), en dat is wel de bedoeling.

Itsme,
Wat is het verschil tussen
round en
mround?
Je oplossing werkt overigens wel, alleen wat ik zo raar vind, ik bepaal de rest van een op 2 decimalen afgerond getal dat ik door 1 deel, en die rest is dan niet op 2 decimalen afgerond. Heb je hier een verklaring voor? Pure nieuwsgierigheid overigens hoor.
Niek

Afronden

Het verschil van round en Mround is dat je het getal afrond of een veelvoud van het getal

Dat delen weet ik niet.

PS. Zet het form even op afgerond.

Afronden in excel (vervolg)

Mijn probleem zoals aangegeven in "Afronden in excel" is opgelost, waarvoor hartelijke dank aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd.
Toch heb ik nog een vraagje. Dit betreft pure nieuwsgierigheid. ZIe bijgevoegde excel-file.
Met round(days360(a2,b2)/360,2) (sorry, verhaal gaat met de engelse termen) bepaal ik het verschil in jaren tussen 2 datums (cel c2).
Als ik nu de rest neem van cel c2 gedeeld door 1, is echter die rest niet meer op 2 decimalen afgerond (zie cel d2)
Weet iemand hoe dit kan, of waar dit aan ligt?
Ik weet intussen dat dit op te lossen is door cel d2 ook af te ronden, maar de interesse ligt meer bij waarom het zo werkt in excel.
Alvast bedankt!
Niek

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Niek79 ;)

Bij celeigenschappen op GETAL en DECIMALEN op 2 zetten,.

Danny,
Dat werkt niet. ZIe huidige bijgevoegde versie. Als je doet zoals jij zei, en vervolgens vermenigvuldig je met een enorm groot getal blijkt daar duidelijk uit dat excel met meer dan 2 cijfers achter de komma rekent. Al zet je je celeigenschapen op 2 decimalen, excel rekent met alle decimalen achter de komma.
Overigens gaat het me niet zozeer om de oplossing (kan cel d2 ook weer afronden), maar meer om het hoe en waarom. Misschien is het wel gewoon een "BUG" in excel, zou zomaar kunnen.
Dank voor je reactie in ieder geval!

Bijlagen

celeigenschappen aan passen heeft geen enkel effect op de wijze waarop excel rekent.Vul gewoon 2 harde getallen in en daar kun je prima een verschil in dagen, maanden, of jaren uithalen. Het probleem kwam met name uit het feit dat ondanks dat er in een cel .61 stond, eigenlijk werd gerekend met .61000000000000000000002, ondanks dat de cel eigenschappen stonden op 2 decimalen 8er de komma.
Maar nogmaals, het gaat me niet om een oplossing (nogmaals afronden op 2 decimalen werkt prima), maar meer om waar dit vandaan komt en waarom excel dit doet.

Met round(days360(a2,b2)/360,2) (sorry, verhaal gaat met de engelse termen) bepaal ik het verschil in jaren tussen 2 datums
Daar heeft Excel een functie voor bedacht.... Met =DATEDIF([oudste datum];[jongste datum];"y") ben je in 1 keer klaar!

Groet, Leo

Graag bij een vraag blijven. Ik heb nu beide vragen samengevoegd. Dit kan makkelijk in een vraag het gaat tenslotte om hetzelfde.

Beste Ginger ;)

Daar heeft Excel een functie voor bedacht.... Met =DATEDIF([oudste datum];[jongste datum];"y") ben je in 1 keer klaar!

Groet, Leo

Had ik al in mijn bestandje vermeld in post#6 maar JA

Als antwoord krijg je dan:

bestandjes zijn wel grappig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan