• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afronden

• Onderwerp starter Onderwerp starter GFA
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GFA

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet? b.v. een getal 3428 mm. wil ik graag afronden in 3430 mm. met =AFRONDEN.NAAR.BOVEN kom ik er niet uit.

Vriendelijke groet,
GFA

Beste GFA,

Als de waarde in A1 staat:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A1;-1)

Groeten,
Richard

Hallo,

Bedankt dit werkt, nu wil het volgende als ik eindig op 2221 moet ik eindigen op 2220,
dus als ik eindig op een 2221 moet ik naar beneden en 2222, 2223, 2224 etc. naar boven afronden.

Alvast bedankt,
GFA.

Beste GFA,

Ieder getal dat eindigt op 1 moet afgerond worden naar beneden, en ieder getal dat eindigt op 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 of 9 moet afgerond worden naar boven, en je wilt alles afronden op veelvouden van tien, dus op -1 decimaal?
Is dat wat je bedoelt?

Richard

Hoi,

Ja dat is precies wat ik bedoel, maar dan liefst in één formule.

Vriendelijke groet,
GFA

OK. Stel dat in cel A1 het getal staat:
=ALS(RECHTS(A1;1)="1";AFRONDEN(A1;-1);AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A1;-1))

Uitleg. Een getal dat op 1 eindigt wordt 'gewoon' afgerond. Als het getal niet op 1 eindigt wordt het naar boven afgerond. Telkens op een veelvoud van tien.

Groeten,
Richard

Hoi,

Dat is hem dankje wel.

Vriendelijke groet,
GFA

Hoi GFA,

Wil je dan de vraag op opgelost zetten?
Denk je.

Richard

Laatst bewerkt:
hoi,

Ja dat is goed, het werkt perfect wat toch een geweldig programma.

GFA

Excel werkt prima, maar het op opgelost zetten van je vraag valt niet mee hè. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan