• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afrondfunctie in een als formule als uitkomst waar is

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0699

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2013
Goedemorgen allen,

Ik worstel met het volgende, namelijk: Ik heb een als formule waarbij de uitkomst (mits hij waar is) een tijd weergeeft. Maar deze wil daaropvolgend nog afronden naar het meest dichtbij zijnde kwartier. Bijvoorbeeld. 0:12 = 0:15 / 0:32 = 0:30!
Is er een manier om deze in mijn huidige formule te nesten? Ik hoor graag.

Groet,

Jeffrey

Dat doe je zo met de tijd (of uitkomst) in A1
Code:
=AFRONDEN(A1*96;0)/96

Goedemorgen,

Bedankt voor je snelle antwoord :thumb: alleen is dit mijn volledige formule:

Code:
=ALS(B7="";"";ALS(I7<K7-$C$2;"TE VROEG";ALS(I7>L7+$C$2;"TE LAAT";ALS(EN(I7>K7;I7<L7;J7-I7>$B$2;J7-I7>$D$2;J7-I7>$B$2);[COLOR="#000000"][B][U]J7-I7-$B$2[/U][/B][/COLOR];"OP TIJD GELOST"))))

Ik wil dus de functie nesten in het vetgedrukte deel, hoe doe ik dit dan?

For the record, ik wil dus niet mijn afrond formule in een aparte cel zetten

Groet,

jeffrey

De uitkomst van de formule is:
TE VROEG of TE LAAT of OP TIJD GELOST
Wat is daar af te ronden aan?

De: TE VROEG / TE LAAT zijn inderdaad uitkomsten van de formule als ze WAAR zijn, de uitkomst OP TIJD GELOST is ONWAAR. Maar deze bedoel ik allemaal niet, het gaat om het vetgedrukte stukje
Code:
J7-I7-$B$2
als deze alsfunctie uitkomt dan komt er een tijd uitrollen. En deze tijd wil ik afgerond hebben.

Code:
=ALS(B7="";"";ALS(I7<K7-$C$2;"TE VROEG";ALS(I7>L7+$C$2;"TE LAAT";ALS(EN(I7>K7;I7<L7;J7-I7>$B$2;J7-I7>$D$2;J7-I7>$B$2);[COLOR="#FF0000"]TEKST(AFRONDEN((J7-I7-$B$2)*96;0)/96;"uu:mm")[/COLOR];"OP TIJD GELOST"))))

Heb de opmaak gedaan zodat je een tijd als uitkomst krijgt in een normale tijdwaarde.

Laatst bewerkt:
Ge-wel-dig!

Werkt als een malle, en ik heb de tijdsweergave gewoon op tijd staan, geeft het gewoon goed weer zo op het eerste gezicht :thumb:!

Hoi Cobbe,

Wel nog een laatste vraag, of ik nou de eerste oplossing gebruik of de oplossing met de aanpassing m.b.t. tot tekstweergave maakt dat uit of heb ik dan verschillende uitkomsten?

De uitkomst is gelijk met dien verstande dat de oorspronkelijke uitkomst bv 0:12 is, deze wordt dan na het afronden 0:15

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan