• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronding combi met Dgemiddelde en Dstdev

Status
Niet open voor verdere reacties.

DStultiens

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2012
Beste Excel experts,

Even een beschrijving van mijn probleem; In Excel 2010 heb ik 2 tabbladen; 1 met ruwe analysedata en 1 waarin onder andere het database gemiddelde (functie Dgemiddelde) en de standaard afwijking (functie dstdev) voor de data worden weergegeven. Bij deze gegeven horen verschillende aantallen decimalen. Deze decimalen zijn met de hand aan te passen (met knopjes in het lint of bij celeigenschappen).

De (werkende) formule ziet er nu zo uit; =DGEMIDDELDE(data!$B$1:$ZB$415;data!EG1;$B$2:$D$3)

Maar af en toe komt er een nieuwe meetparameter bij in de database. Daarvoor wordt een kolom tussen gevoegd. Dan sleep ik alle functies door naar rechts. Dan nemen alle cellen weer het aantal decimalen aan van de kolom die ik heb doorgesleept. Vervolgens is het weer een hels karwei om alle decimalen weer goed te zetten.

Nu had ik de functie "afronding" toegevoegd aan de voorkant van de formule. Dit heeft helaas niet de uitwerking waarop ik heb gehoopt; het aantal decimalen is niet aan te passen met de waarde welke het aantal decimalen zou moeten sturen. Het uiteindelijke plan is dat ik boven de kolom een getal zet wat voor het aantal decimalen staat, waarbij ik in de afronding functie naar die cel verwijs. Als ik de afronding functie "los" gebruik werkt het wel allemaal.

De (niet werkende) formule ziet er nu zo uit; =AFRONDING((DGEMIDDELDE(data!$B$1:$ZB$415;data!EF1;$B$2:$D$3));DT1). Deze geeft wel de gewenste waarde, maar niet het gewenste aantal decimalen.

Ik verwacht dat het probleem zit in de combi met Dgemiddelde of Dstdev met afronding.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is of waar ik de fout maak?

Alvast bedankt voor jullie input!

DStultiens,

post eens een eenvoudig voorbeeld waar de betreffende formules al in staan.

NB: als je de bereiken een naam geeft, die je in de formules ook gebruikt, dan zal het toevoegen van een kolom binnen dat bereik automatisch meegenomen worden in de formules, dus noem B1:ZB415 bv gebied1, dan wordt de formule:
Code:
=DGEMIDDELDE(gebied1;data!EG1;$B$2:$D$3)

Laatst bewerkt:
En als je nu eens de celeigenschap aanpast aan getal met 2 decimalen?

@ Haije; Ik heb een eenvoudige file geupload als voorbeeld.
Dank voor de suggestie van het gebied aanduiden. Ik zal hier eens wat meer over opzoeken hoe dit precies toe te passen. Maar toch zou ik het ook graag met een afrondingsfunctie willen doen.

@ Cobbe; haha, goeie suggestie ;-). maar als ik een tabel met ~200 kolommen heb, heb ik het dus over een hels karwei... Op dit moment doe ik het met de knoppen in de taakbalk/lint. Dat gaat wel, alleen kost me dat telkens 5 minuten om alles weer goed te zetten. Dat is gewoon dom werk, en voor dom werk probeer ik altijd een pc te gebruiken ;-).

Verdere suggesties zijn welkom.

mvg,
Danny

Bijlagen

Danny,

cel D10 is opgemaakt om 1 decimaal te tonen, wijzig de opmaak maar eens in "standaard" en "speel" met de waarde in D8

Ah, kijk, het hoeft niet ingewikkeld te zijn :-) Wat suf dat ik daar zelf niet op ben gekomen.... :-s Super bedankt Haije

Voor zover het probleem opgelost. Alleen vervolgens een sub-probleem;

Als ik het aantal decimalen verander met de functie "afronding" veranderd het getal daadwerkelijk voor excel. Ik bedoel daarmee dat als ik bijvoorbeeld 6,35 en 6,12 afrond op 0 decimalen (dat wordt dan 2 x 6,00), en vervolgens in een andere cel beide waarden laat optellen, als som 12,00 uit komt en niet 12,47. Ik ben van Excel gewend dat "onder de motorkap" het originele getal blijft staan.

Welke functie kan ik dan beter gebruiken voor mijn decimalen vraag zodat de echte waarde (onzichtbaar) blijft bestaan?

Weer bedankt voor de hulp!

Danny,

als je alleen maar uitkomsten wilt tonen met 0 decimalen, maar wil rekenen met 2 decimalen, dan zul je toch de celopmaak moeten gebruike om te tonen wat je wilt, maar te rekenen met de echte uitkomst.
OF: je moet in een extra kolom opnemen met de decimalen

mmm, das erg jammer dat er geen functie voor kan worden gebruikt :-s Toch nogmaals bedankt voor je hulp Haije!

Als er nog iemand een briljante ingeving heeft hoor ik het graag.

mvg,
Danny

Opgelost!!

Toch gelukt!! Voorwaardelijke opmaak biedt de uitkomst.

- doelcellen selecteren
- voorwaardelijk opmaak > formule gebruiken
- dan formule invullen (in cel c1 staat gewenst aantal decimalen) (=c$1=0, dan voorwaardelijke opmaak > tabblad getal > functie getal > 0 decimalen), zelfde kunstje voor 1 en 2.
- De cellen in de kolom waarin berekeningen staan kan worden doorgetrokken. In regel 1 staan het aantal decimalen.

Enige rare; als ik dit in het voorbeeld excel bestandje doe wat ik had gepost gaat het weer fout als er bijvoorbeeld 2 getallen worden opgeteld (niet weergegeven decimalen worden niet meegenomen in de berekening). Maar in het eigenlijke document waar ik het nodig heb werkt het vreemd genoeg wel.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Danny,

fijn dat je zelf het laatste stukje hebt opgelost en dat ook terugmeldt!

Nu alleen nog even de vraag op "opgelost" zetten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan