• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afschrijvingen 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn excel blad. Ik wil afschrijvingen op een regel hebben maar ik heb geen idee hoe het moet.
In mijn voorbeeld bestand heb ik nu de investeringen op twee regels staan en uitgetypt hoe ik het zou willen hebben.
Ik wil de afschrijvingen van investeringen inzichtelijk maken.
Het gaat om een lineare afschrijving. Nu wordt de investering in Q2 betaal en verder, vnaaf het einde van de kwartaal wil ik de afschrijving laten lopen. Vanaf dan wil ik de afschrijving laten lopen dus 2 kwartalen. in Q1 2025 vindt dan de laatse afschrijving plaats.
Mocht de investering naar Q3 gaan dan 1 kwartalen in het eerste jaar en kwartaal vier 0 kwartaal., deze loopt vanaf het nieuwe jaar.

Het liefst gebruik ik geen extra kolommen. Als het echt niet anders kan dan wel.

Ik heb hier al eens eerder over gepost maar ik kan de link niet vinden.

Alvast bedankt.

gr
Bekijk bijlage Afschrijving L2.xlsx

probeer je probleem eens anders te verwoorden, persoonlijk kan ik er geen touw aan vast knopen. Misschien volgen dan meer reacties.

"wordt de investering in Q2 betaal en verder, vnaaf het einde van de kwartaal wil ik de afschrijving laten lopen. Vanaf dan wil ik de afschrijving laten lopen dus 2 kwartalen." ????
"Mocht de investering naar Q3 gaan dan 1 kwartalen in het eerste jaar en kwartaal vier 0 kwartaal., deze loopt vanaf het nieuwe jaar." ????

Wil je de afschrijving per kwartaal berekenen? Waar staat wanneer je een bepaalde investering doet?

Laatst bewerkt:
Ik volg je vraag niet:
- Klopt het dat je wat je in rij 1 t/m 6 verwerkt wil hebben in de regels zelf?
- Of wil je juist in die tabel de gegevens hebben uit de rijen eronder?
- En welke gedeeltes wil je door een formule laten bepalen?
- Is de afschrijvingsduur altijd 10 jaar of wil je die per investering bepalen?

eigenlijk is het gewoon dat wanneer het bedrag in (bijvoorbeeld) Q3 staat (cel E5) pas vanaf Q4 moet worden afgeschreven. Of te wel voor 1/4 deel van een jaar afschrijving. Vandaar dat ik dus handmatig 2.000 euro heb ingevuld heb in cel B10.
Nu heb ik de regels van de verschillende bedragen onder elkaar maar ik wil ze eigenlijk samenvoegen.

Ik hoop dat ik het nu iets beter heb uitgelegd

regel 10 en 11 moeten worden samengevoegd uit de regels 1t/m 6
de ;levensduur is afhankelijk van het project

Kan je verklaren waarom in Q4 40000 staat? Is dat een investering of zie ik iets over het hoofd?

Reactie van Alexcel was blijkbaar verwijderd, maar mooier dan zijn stuk wordt het bijna niet.
Ik heb het nog aangepast zodat de jaartallen vaststaan waardoor investeringen beter onder elkaar te vergelijken zijn.

Bekijk bijlage Afschrijving L3.xlsx

Laatst bewerkt:
^^ Ja klopt. Was met versie 2 bezig. Vaak maak je het te mooi, en dan past het niet meer binnen het systeem van een bedrijf.

Zie: Bekijk bijlage Afschrijving L3 v2.xlsx.

Deze past precies bij de vraagstelling denk ik. Er is wel een kolom extra nodig met de datum waarop de investering in de boeken gaat.

Laatst bewerkt:
Allen bedankt.
Als ik verder mag gaan op het document van AlexCEL: Ik wil nu eigenlijk dat regel 19 en 20 worden samengevoegd. Daar zit eigenlijk mijn probleem. De getallen 80.000 en 40.000 etc.. in regel 5 zijn de investeringen en de datums/kwartalen waarin de investering de boeken in gaat. Het gaat dus om 1 project met verschillende deel boekingen. We willen juist de regels indikken door meer op 1 regel te plaatsen. Kan het niet met kwartaaldatum boven regel drie o.i.d.?

Daarvoor weet ik geen oplossing. Mogelijk dat Alexcel wel een oplossing ziet, maar voor met mijn kennis verlies je de datumkoppeling en weet excel dus niet meer wanneer hij moet stoppen met de afschrijving van bepaalde investeringen,
Als voorbeeld;

Als je eerst 80000 investeert en een jaar later 40000 zal de afschrijving van de 80000 opeens verdeelt worden over 11 jaar in plaats van 10.

Wil je dit voor het makkelijker maken van de invoer of overzichtelijker voor uitvoer?
In het eerste geval kun je kiezen om een formulier te maken waarbij Excel de gegevens op de juiste plaats plakt.
In het tweede geval is het vrij eenvoudig om een totaaloverzicht te maken in een ander tabblad. Ik had al een beginnetje gemaakt bij mijn eerste voorbeeld. Die is vrij makkelijk om te bouwen of aan te passen

Alex, als ik in jouw voorbeeld in rij 20 een start datum van 31-12-1015 intik wordt de eerste afschrijving negatief. is dat de bedoeling?

nee maar daarom loopt ie ook nog niet goed. Ik moet nog teveelhandmatig corrigeren

Zie eens naar deze bijlage: [Zie post nummer #16]

Voldoet dit ook? Dat is simpelweg een optelling doen, en de tussenliggende rijen met "groepen" verbergen. Wordt het ook overzichtelijk van.

Laatst bewerkt:
Ik merk dat ik daar wel naar toe moet gaan is niet het beste voor mij omdat het andere problemen met zich mee brengt. Ik snap de probelemen om het op 1 regel te krijgen. Evengoed bedankt voor alle hulp.

@Sylvester: werk jij op oudjaarsdag? Hahaha... Komt omdat het weeknummer dan 53 is! Je hebt net de enige uitzondering te pakken.
@gertjan: handmatig corrigeren moet je nooit doen... beter is formules aan te passen.

Oplossing hier: Bekijk bijlage Afschrijving L3 v2.1a.xlsx

Laatst bewerkt:
dus als ik het goed begrijp:
als je een investering van 80000 doet op 1-1-2016 dan wordt er het eerste kwartaal niet afgeschreven. klopt dat?

Yep. Zo werkt de sheet nu wel. Kwartaal van de investering doet niet mee, afschrijving begint bij eerstvolgende. Maar we zijn er nog steeds niet uit geloof ik, gezien post nr.15.

toch nog een vraagje:
is het eigenlijk de bedoeling dat het maar 1 rij wordt? ongeacht het aantal investeringen? dus alleen het totaal project

Voor zover ik begrepen heb wel. Zoals in het eerste bestand wordt in de eerste blok de investering ingevuld per Kwartaal en vervolgens wordt dit in één regel samengevoegd/berekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan