• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afschrijvingsstaat 2022 - afschrijving per maand verdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolfHoeks

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2023
Ik ben bezig om de afschrijvingen per jaar naar de maanden te rekenen. Mijn vraagstuk begint op cel AB19 uit de bijlage. Ik heb 3 scenario's aan investeringen: investering 1 stopt in het boekjaar en mag ik dus maar in een aantal maanden afschrijven, investering 2 deze loopt het hele boekjaar en mag ik elke maand voor een gelijk bedrag afschrijven en investering 3 start in het boekjaar en mag ik dus vanaf die tijd tot het einde van het boekjaar afschrijven. De duur van de afschrijving wordt bepaald door het afschrijvingspercentage commercieel. (20% = 5 jaar, 10% = 10 jaar etc.)

Wie kan me helpen dit in 1 formule voor deze 3 scenario's te samenvatten?

Bijlagen

Hallo Rolf, ik hoop dat het je op weg helpt. ik heb voor de eenvoud een einddatum voor je afschrijvingen toegevoegd. (grijze cellen)
als je het afschrijving percentage veranderd veranderd ook de einddatum.
zie voorbeeld .
ps let op: ik heb voor mijn gemak een jaar 365 dagen gegeven. als je wil kan dat aangepast worden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Ik had voor scenario 1 en 3 iets anders ingedachte. Ik heb na je einddatum vermeld wat ik probeer te bereiken. In de regel onder scenario 1 en 3 heb ik handmatige berekend hoe het er naar mijn idee eruit zou moeten komen zien.

Ik zat zelf eerst te denken aan een als functie om het scenario te bepalen en daarna te bekijken hoeveel tijd (maanden) er in het jaar gepasseerd is (scenario 1) of hoeveel tijd er nog komt (scenario 3). Dit vond ik lastig en wat het vervolgens lastig maakt is om in de maanden de juiste bedragen te krijgen. De totale afschrijving boekjaar (kolom U) dient over deze tijd verdeeld te worden.

Bijlagen

Hoi Sylvester,

Ik denk dat we er bijna zijn.
Bij investering 1 dient de € 1000 uit kolom U verdeeld te worden over de maanden vanaf AB januari.
Bij investering 2 gebeurd dit goed
Bij investering 3 dient de € 926 uit kolom U verdeeld te worden over de maanden vanaf AH juli.

kun je dat nader verklaren?
dat betekend als je op 30-12-2022 investeert dat je in 2 dagen een heel jaar afschrijft

Op het moment dat ik bij investering 3 de investeringsdatum in uw voorbeeld op 30-12-2022 (kolom A) zet wordt de afschrijving boekjaar € 5,00 (kolom U) (lees afschrijving voor 2 dagen). Deze € 5,00 zou dan in maand 12-2022 (kolom AM) terug dienen te komen, zijnde de afschrijving in die maand voor deze nieuwe investering. De totaal telling van (kolom AN) dit altijd gelijk te zijn aan afschrijving boekjaar (kolom U), vandaar de check in kolom AO.

Dat is hem, dankjewel. Ik wil dit ook graag leren met macro's en uitgebreidere financiële functies in mijn rol als controller. Suggesties?

het voordeel van vba is dat hij bij excel meegeleverd wordt.

advies: de meeste financiële functies zitten al in excel. als je toch wil leren programmeren dan:
er zijn vele programmeertalen. vraag eens in je omgeving welke het meest voor de hand licht, en haal een boek bij de bieb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan