Afsluiten 2000 gaat sneller wanneer de knop ingedrukt wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Howdy!

Wanneer ik kies voor
Start
Afsluiten
De computer uitschakelen

Worden eerst alle programma's afgesloten (5 sec), u wordt afgemeld (2 sec), de instellingen worden opgeslagen (5-10 sec), windows wordt afgesloten (5-15 sec), "u kunt de computer nu uitschakelen".

Wanneer ik de knop op de PC indruk staat de PC binnen vijf seconden uit.

Waar komt dit grote verschil vandaan en kan ik het gewone afsluiten ook zo versnellen? En is het 'veilig'?

moet je nog uwe pc manueel uitschakelen
dat heeft niets met uw vraag te maken maar misschien nuttig

Net als enkele jaren geleden met Windows '98 het geval was, zo heeft ook Windows XP problemen met het afsluiten van de pc. Althans, op sommige computers die je nog altijd moet afsluiten met een klassieke Power knop.

Normaal gesproken sluit de pc automatisch af, maar is dat bij u niet het geval, en ondersteund uw systeem APM (Advanced Power Management) dan is er een oplossing voor handen.

U navigeert via Start / Configuratie / Energiebeheer naar het scherm Eigenschappen voor Energiebeheer.

Hier selecteert u het tabblad APM. Indien dit tabblad niet aanwezig is dan zijn er drie mogelijkheden. Of uw systeem ondersteund geen APM, APM is niet geactiveert in het BIOS of uw systeem ondersteund ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) maar in dit laatste geval zou u geen afsluitprobleem mogen hebben.

Indien het tabblad aanwezig is dan zet u een vinkje voor Ondersteuning voor Geavanceerd energiebeheer (APM) inschakelen.

Sluit af door telkens op OK te klikken.

Voortaan schakelt ook uw pc zich automatisch uit.

Tabblad APM heb ik niet en die truuk kende ik al en dat was mijn vraag niet.

Toch bedankt.

Natuurlijk sluit de pc dan sneller af, je haalt immers gewoon de stroom er van af (je kan trouwens ook nog in de bios instellen dat de stroom er direct afgaat, dus dat scheelt nog 5 seconden) maar goed is het natuurlijk niet.
Je instellingen worden niet opgeslagen, de programma's worden niet correct afgesloten, beide kunnen slecht werkende programma's tot gevolg hebben, maar wat nog erger is, je filesysteem zou ervan 'overstuur' kunnen raken, met als gevolg (in het slechtste geval) alle data onleesbaar op je harddisk.

Als je op de power knop drukt, gaat de pc volgens mij niet uit, maar op StandBy.
In de bios kun je instellingen regelen voor het weer uit de slaapstand halen van je pc, middels je toetsenbord.
ctrl-F12 of Escape of.....

Het is niet de meest gezonde oplossing voor dagelijks gebruik.
Mijn vorige mobo en keyboard deden dat ook.
een druk op de power button op het keyboard, en de pc ging binnen 5 sec. " Power down'.
Tenminste zo leek het......

Geplaatst door maestro12
Natuurlijk sluit de pc dan sneller af, je haalt immers gewoon de stroom er van af (je kan trouwens ook nog in de bios instellen dat de stroom er direct afgaat, dus dat scheelt nog 5 seconden) maar goed is het natuurlijk niet.
Je instellingen worden niet opgeslagen, de programma's worden niet correct afgesloten, beide kunnen slecht werkende programma's tot gevolg hebben, maar wat nog erger is, je filesysteem zou ervan 'overstuur' kunnen raken, met als gevolg (in het slechtste geval) alle data onleesbaar op je harddisk.

:rolleyes: :rolleyes: Zeg he.. Hoe blond schat je mij nou in...

Ik heb het over afsluiten, niet bruutweg de stroom ervanaf halen.

Geplaatst door Paul-RT
Als je op de power knop drukt, gaat de pc volgens mij niet uit, maar op StandBy.
In de bios kun je instellingen regelen voor het weer uit de slaapstand halen van je pc, middels je toetsenbord.
ctrl-F12 of Escape of.....

Standby? Nee hoor; kwestie van hoe je instellingen staan.

Geplaatst door XP_PC

:rolleyes: :rolleyes: Zeg he.. Hoe blond schat je mij nou in...

Ik heb het over afsluiten, niet bruutweg de stroom ervanaf halen.

Vrij blond, want als je de powerknop indrukt en hij staat niet ingesteld als standby, dan gaat toch echt de stroom eraf.
Bij mij staat het zo:
één keer kort indrukken->systeem standby
één keer lang indrukken->power off

Behoudens dan nog de mogelijkheid om de slaapstand te activeren via de powerknop dan houdt het wel op. Dus of het systeem gaat gewoon uit, of je zet het in stanby/slaapstand, andere mogelijkheden heb je met de knop niet.

Geplaatst door maestro12

Vrij blond, want als je de powerknop indrukt en hij staat niet ingesteld als standby, dan gaat toch echt de stroom eraf.
Bij mij staat het zo:
één keer kort indrukken->systeem standby
één keer lang indrukken->power off

Opzich ben ik het wel met je zoontje eens ;).

Kijk jij eens bij:
Configscherm
Energiebeheer
Tabblad Geavanceerd
Energieknoppen

Daar kun je de functie van die knop opgeven. Wanneer hier geen stanby, slaapstand. opnieuw opstarten of vragen staan maar afsluiten dan schakelt het systeem zich dus uit. Je kunt zelfs de knop 'uitzetten', dwz dat er niets gebeurd wanneer je hem indrukt.

Dus ik krijg WEL de melding u wordt afgemeld, WEL de melding de instellingen worden opgeslagen en WEL de melding Windows wordt afgesloten.
Alleen in veel rapper tempo.

De PC wordt dus afgesloten en valt niet uit.

Ook op XP zit deze optie maar is het verschil kleiner.

Ik heb het over een electronische knop he, geen mechanische.

ahh, op die fiets, ik ging even van de bios instellingen uit :)
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de TTK op 0 gezet wordt via deze manier van afsluiten, maar zeker weten doe ik dat niet.

Geplaatst door maestro12
ahh, op die fiets, ik ging even van de bios instellingen uit :)
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de TTK op 0 gezet wordt via deze manier van afsluiten, maar zeker weten doe ik dat niet.

Aah, vandaar. Nee, Windows.
Het verschil merkte ik op bij Windows 2000. In XP was het veel kleiner.

TimeToKillservice bedoel je?

Geplaatst door maestro12
Jij mag nooit meer raden :D

:o solly :o

Anyway; zoiets dacht ik ook maar ik betwijfel dus of het goed is. Hoe kan ik zoiets testen? (2000 is maar raar hoor :p).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan