Afsluitprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo, mijn PC staat ingesteld dat als ik de afsluitknop indruk de PC in de slaapstand gaat.
De laatste tijd krijg ik de mededeling:
Windows-Systeemfout
Er zijn onvoldoende systeembronnen beschikbaar om de API te voltooien.

De PC wordt dan in de Stand-by stand afgesloten.

Wat is dat en hoe kan ik dat voorkomen?

Martin
 
Het Wisselbestand wordt gebruikt om de gegevens op te slaan voor de slaapstand.

Dus als je wisselbestand te klein is ingesteld, of (indien "door Windows beheerde grootte") het wisselbestand door Windows niet kan worden vergroot naar de hoeveelheid RAM die je hebt, dan gaat het dus niet werken.

Kijk na in Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> [tabblad Geavanceerd] -> [knop Instellingen in paragraaf Prestaties] -> [tabblad Geavanceerd] -> [paragraaf Virtueel Geheugen]

of daar minstens de hoeveelheid RAM als wisselbestandsgrootte staat aangegeven.

Meld ons:
1. Hoeveel RAM je hebt en hoe groot je wisselbestand is.
2. Stuur ons ook een schermafdruk van het tabblad dat opent als je in die paragraaf Virtueel Geheugen op de knop Wijzigen drukt. In mijn 'handtekening' staat hoe je een schermafdruk kunt maken.
3. Op welke schijfletter Windows is geïnstalleerd.

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,
Alvast bedankt voor je hulp.
Ik 3 GB RAM. Wisselbestand is: ??
Windows staat op de C-schijf


Zie bijlage.

Ik hoor het graag.

Martin
 

Bijlagen

  • test3.doc
    47 KB · Weergaven: 22
Probeer het volgende (in dat instelveldje):
Eerst klikken op Geen wisselbestand, en dan klikken op Instellen.
Stel dan 4096 in in zowel de Begingrootte als Maximale Grootte, weer op Instellen klikken.
Druk op Ok.
Herstart de computer.
Kijk of je nu wél slaapstand gebruiken kunt.

Succes,

Tijs.
 
PS: Ik realiseer me nu dat het wisselbestand wordt gebruikt als je computer crasht om een 'afdruk' van je geheugen erin vast te leggen. Voor slaapstand wordt een ander bestand gebruikt: hiberfil.sys

Wisselbestand staat in pagefile.sys

Evengoed kun je proberen wat ik je zojuist aangegeven heb. Terugzetten naar originele waarden kan altijd nog.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als het wisselbestand-verhaal niet helpt, zet dan de instellingen voor wisselbestand weer terug, en zet tijdelijk de slaapstand uit:
Start -> Uitvoeren -> Powercfg.cpl -> tabblad Slaapstand -> vink Slaapstand inschakelen uit

Herstart de pc.

Zet Slaapstand inschakelen weer aan.

Hopelijk werkt het dan wel weer.

Eventueel zou het ook kunnen zijn dat je de C: schijf moet defragmenteren. Zet dan eerst weer de slaapstand uit, start Verkenner, rechtsklik op de C: schijf, kies Eigenschappen, tabblad Extra, en klik op Nu defragmenteren. In het defragmentatieprogramma klikken op Defragmenteren.

Zet daarna slaapstand weer aan.

Probeer hierna of slaapstand het weer doet.

Succes,

Tijs.
 
Hallo Tijs,
Nou ik denk dat hiermee het probleem is opgelost.Als de melding er weer komt, dan hoor je me weer.
Bedankt.

Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan