Age of Empires LAN

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
:D
ik heb even snel een dringende vraag; hoe kan ik een LAN game spelen met Age of Empires I (heel ouderwets, maar werkt het lekkerst). ik ben niet geïnteresseerd in internetservers, daarvan weet ik best wat (COD4/BF2) maar ik ben een leek wat betreft het opzetten van een LAN thuisnetwerk. ik heb dingen gelezen over Hamachi? en het openzetten van poorten? maar kan iemand alstublieft helpen om dit snel aan de praat te krijgen? dit zijn mijn gegevens:

- 2 pc's, met elkaar verbonden door een switch waar ze allebei in zitten
- Ene pc is Vista, andere pc is XP
- allebei de versies zijn legaal

Alsjeblieft iemand met een snelle, slimme reactie ;)

(ik durf zelf niet aan de instellingen van de router te klooien, dus vandaar dat ik hier om hulp vraag. bovendien weet ik ook niet hoe ik het INGAME moet regelen, dus alle hulp is welkom)

Laatst bewerkt:
waarom reageert niemand?
is het zo moeilijk?

als jullie het nie weten, weten jullie dan miss van een forum dat zo druk is dat er achter elkaar gepost wordt?:confused:

Nou je hebt er wel haast bij, zeg.

LAN games speel je met mensen die in hetzelfde netwerk zitten. Dat kan bv. het netwerk van je werk zijn, of die in je huis.

Als je dus maar 2 pc's thuis hebt, heb je ook nog iemand anders nodig die het spel met je wilt spelen.

Hamachi servers zijn er ook ja, dat kan je gebruiken als LAN-servers, daar heb je dus het programma Hamachi voor nodig, even googlen, en dan moet je nog een IP van een netwerk hebben.

Hamachi wordt trouwens vaak gebruikt door mensen die een illegale kopie van een spel hebben, en zo toch online kunnen spelen.

Heb zelf ooit eens geprobeert Hamachi te gebruiken, en vond het totale waste of time.

Het kostte me veel moeite om een server met actieve mensen te vinden, toen ik die had, laggde alles heel erg.

Veel succes, dat ga je nodig hebben.

ik ben nou ook weer niet zo'n leek dat ik niet weet hoe een multiplayer game eruit ziet :rolleyes:

ik wil alleen ff in stappen weten hoe ik mijn pc met de pc in de kamer naast mij kan verbinden en vervolgens AoE kan spelen.

ik bedoel zo:

- zorg dat beide LAN kabels op de switch zijn aangesloten
- zet je firewall uit???
- voer op beide pc's het zelfde netwerk uit???
- zet de poorten open ???
-...

op deze manier (ik gok maar wat) wil ik graag jullie advies hebben.

tot nu toe ben ik zover dat mijn pc goed op het netwerk is aangesloten maar ik niet de pc in de andere kamer volgens het netwerkcentrum vind... (xp vs vista)

Nou mensen,
het is opgelost, maar eigenlijk NIET dankzij jullie 'vele reacties'
ik heb zelf zitten prutsen en het is me nu gelukt, het was simpeler dan het lijkt.
Hamachi heb je in principe niet eens nodig.
dus ik kan spelen, kweet alleen niet of ik het nou via LAN of Internet doe, LAN wordt niet genoemd in het spel..

Topic afgesloten

ja,
maar je kan ook wel begrijpen dat als ik met een probleem zit, het fijn is dat je geholpen wordt, zeker op een behoorlijk groot forum als dit

Als jij vindt dat wij dat moeten begrijpen, moet jij er ook vrede mee hebben dat niet iedereen zoveel weet over ALLES. Van Internet/firewall/LAN - dingen weet ik bijvoorbeeld heel weinig, terwijl ik juist meer dingen weet over hardware/games. :thumb:

En dus kunnen wij dan met bepaalde onderwerpen niet goed helpen.

Laatst bewerkt:
nee ik snap dat niet iedereen van alles veel weet, maar het is toch logisch dat als jij het niet weet dat iemand anders even reageert? ik weet ook meer van hardware en daarom stel ik ook de vraag hier! omdat ik het zelf niet weet. Dus je zegt wel telkens 'wij' maar dat geldt in dit geval alleen voor jou, want ik weet zeker dat er zat mensen zijn die juist hier veel van weten.
(het is toch gewoon logisch dat als je een topic ziet waar je veel van weet dat je daar juist op reageert?!:confused:)

Tips om AOE te lannen

ook al weet ik dat de vraag misschien al beantwoord is en dat het probleem verholpen is zal ik nog 1 paar handige tips geven hoe je vaak een goed en stabiel netwerk voor te lannen kan krijgen

je sluit de PC / laptops aan per kabel op een lossen switch / HUB / router (niks draadloos want dat gaat laggen)

instaleer het spel en als dit gelukt is start je het 1x op ... je krijgt dan een windows oproep schrem te zien waarin staat ''Age of Empires 2 probeert toegang te krijgen tot het internet''

klik dan op blokering opheffen anders kan je zowiso niks.

daarna sluit je het spel af en ga je terug naar het bureaublad en ga dan naar je configuratie scherm zet hierbij je fire wall uit.

hierna strat je AOE weer op en druk je op multiplayer en op Local LAN hierbij maak je een game aan bij pc 1 pc 2 doet nog niks

als je eenmaal nu het scherm ziet dat je de instellingen van de game kan gaan setten gaat pc 2 ook naar multiplayer klikt op lan en dan zal automatisch de game gevonden worden als het goed is ... :(

gebeurt dit niet druk dan bij pc 1 op ip in het spel je krijgt nu het ip van PC 1 te zien
PC 2 gaat nu naar het scherm lan met direct ip adres toets het IP nummer van je vriend in en dan vind hij hem zeker.

nu zit je bij elkaar in de gamen en verder verweacht ik dan geen problemen in het begin kan het een beetje laggen maar verder in de game gaat dit weg

succes allemaal ... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan