agenda functie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo!
ik heb op mijn site een agenda functie staan. elke week moet dat geupdate worden anders ziet het er erg slordig uit. nu kan ik dit niet altijd doen en ik hoopte dan ook dat ik dmv php misschien die data tevoorschijn kan toveren.
het liefst met een tekstbestandje ofzo, maar dat ik in ieder geval alvast de agenda van het hele jaar in kan voeren en dat dan automatisch de eerste 4 of 5 eruit gehaald worden.
ik kan dan ook met dat script de hele agenda laten zien op een andere pagina, maar dan ook met past gigs ofzo...
ben helemaal nieuw met php, maar misschien dat iemand een voorbeeldje heeft?

--edit
het gaat trouwens niet om een echte kalender. hiervan heb ik er genoeg gevonden.
het moet gewoon tekst zijn zoals
07/12: Taphangen
31/12: Nieuwjaar
15/01: Cocktailfeest
02/02: Après Ski
thnx!

Laatst bewerkt:
Heb je niet de mogelijkheid om met een database te werken? Met tekstbestandjes werkt het namenlijk nogal lastig. Als je echt geen database ter beschikking hebt, dan zou het evt. nog met tekstbestandjes kunnen, maar dat maakt het er niet makkelijker op.

jep ben ik aan het doen
uiteindelijk is dat toch het makkelijkste. zeker als ik ook anderen wil laten updaten
ik kan dan een formuliertje maken waarmee ze dat doen
ik zit nu alleen nog met de date kolom omdat die volgens 2006-12-31 neer wordt gezet
ik heb dat voor mijn formulier opgelost, maar ik weet niet hoe ik nu alleen de maand en dag eruit kan halen zodat het eruit komt te zien als op mijn website
http://debeurs.pollutionmusic.nl
ik heb al in een ander topic (waar jij op reageerde) dat vlak na deze is gemaakt gereageerd met het ongeveer het volgende script
Code:
<?php
include("config.php");
$query = "SELECT -id, datum, titel FROM activiteiten ORDER BY -datum LIMIT 0, 5";
$resultaat = mysql_query($query) or die ("query mislukt"); 
   while ($obj = mysql_fetch_object($resultaat)){
   $datum = date("j F Y");
   echo "<A HREF='toonbericht.php?id=$obj->id'>$obj->datum: $obj->titel</A><BR>";
   }
?>

Je kunt beter niet in een ander topic reageren, dat maakt de zaak alleen maar onduidelijker.

Één vraag: Waarom zet je de datums niet als een timestamp in de database? Dat maakt alles veel gemakkelijker. Het enige nadeel is het invoegen rechtstreeks in phpMyAdmin, maar daar moet dan maar een formuliertje voor gemaakt worden.

nee nouja dat reageren had ik gedaan omdat wij beiden naar hetzelfde ding op zoek zijn...
maar effe verder. het moet uiteindelijk dus een agenda worden he
en die datum wordt dus ingevoerd door de gebruiker zelf
ik gebruik die date kolom omdat ik meerdere keren op internet heb gelezen dat deze het meest geschikte is en dat ik met date_format() er uiteindelijk heel makkelijk de juiste waarden uit moet kunnen krijgen.
zoals in de volgende regel
Code:
$query = "SELECT id, DATE_FORMAT(datum, '%d-%m'), titel FROM activiteiten";

krijg dit alleen niet aan de praat...
kan best door iets simpels komen wat ik over het hoofd zie...
hoe moet ik nu bijvoorbeeld later in mijn script die waarde aan gaan roepen?
ik heb het geprobeerd met $DATE_FORMAT, maar er verschijnt op die manier simpelweg niets.
nogmaals ik gebruik geen timestamp omdat zo de minste "trucjes" nodig zijn. maar als jij me kan laten zien hoe dit zou kunnen werken ben ik nooit tegen :P

Probeer eens:

PHP:
$query = "SELECT id, DATE_FORMAT(datum, '%d-%m') AS datum, titel FROM activiteiten";

Dan kun je gewoon $obj->datum doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan