AGP 2 of 4 maal? En hoe zit 't met fast write?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sidi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sidi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Hoi,

Weet niet of dit de juiste sectie is..

Ik heb 2 PC's. Met beide heb ik een vraag over de BIOS instellingen t.a.v de AGPkaart:

Bij mijn AMD 1400 heb ik in het BIOS " AGB 4x support" op enabled gezet. Echter bij PCMark 2000 en wcpuid geeft ie aan dat ie maar op AGP 2x staat. Hoe kan dat?

En bij de AMD xp 1800+ staat in het BIOS de optie "AGP fast write" op enabled. wcpuid zegt dat het op disabled staat.

Van beide PC's is het laatste BIOS geïnstalleerd. De vraag is dus of het BIOS de juiste waarden wel doorgeeft aan het systeem en hoe ik erachter kom of die opties nou werkelijk in- danwel uitgeschakeld zijn?

Alvast bedankt voor enige tips.

Groetjes,
Gerard

AMD 1400-probleem

Waarschijnlijk ondersteunt het moederbord maximaal AGP2x-support.Wat ook kan, is dat de videokaart maximaal AGP2x ondersteunt. Wat voor moederbord is dit en welk type videokaart wordt hier gebruikt?

AMD 1800-probleem

Kijk eens met met et programmaatje Aida32. Wat geeft deze aan.

Hier te downloaden:
http://www.aida32.hu/download/aida32ee_340.exe

Da's een snelle reactie.

De 1400 draait op een asus bordje: A7M266 en die ondersteunt AGP 4x. Dit mobo zat eerder in een andere computer met een Matrox Millenium 450. Nu zit er een Matrox Millenium 400 in. Een kaartje dat iets betere kleuren geeft en qua specificaties bijna hetzelfde is. Maar ik zal een dezer dagen die 450 er 's inzetten en kijken wat die aangeeft. Hou je op de hoogte.

De 1800 draait ook op een asus: A7V8X. Die ondersteunt zelfs AGP 8x. De videokaart is een Hercules Prophet 9000 series. Die gaat tot 4x. Wordt ook keurig aangegeven. AIDA (Handy tootltje!!) zegt dat Fast-write wel ondersteund wordt maar niet geactiveerd. Misschien weet jij nog wat? Lees ik dan morgen wel. Moet nog even weg.)
Alvast bedankt, Muurhond!!

Grtz
Gerard

Als die Matrox G400 de 16mb-versie is, dan gaat deze inderdaad maximaal tot AGP2x.

Welk type is et btw:
Matrox Millennium G400 Dual Head
Matrox Millennium G400 Max
Matrox Millennium G400 Single Head

Ik denk niet dat je er veel moeite voor moet doen iig.. Beide opties maken zo goed als niets uit voor de prestatie.

Geplaatst door Steve
Ik denk niet dat je er veel moeite voor moet doen iig.. Beide opties maken zo goed als niets uit voor de prestatie.

Is dat zo? De fabrikanten doen anders moeite genoeg om die gegevens als verkooppunt te gebruiken. Het zal toch wel uitmaken in snelheid? Of zit 'm dat meer in de software die bij zo'n kaart wordt geleverd. Voor die ene computer maakt het mij niet eens zoveel uit. Die gebruik ik het meest voor Photoshop en de kleuren zijn prima. Snelheid minder belangrijk. Maar op die 1800 speel ik Flightsimulator (Ja sorry, vind ik nou eenmaal leuk..) en op een tikkeltje overgeklokte 1800 met 512 mB geheugen, Win XP pro (behoorlijk geconfigureerd) en een behoorlijk goede videokaart met 128 mB geheugen mag je toch verwachten dat die vliegtuigen als het ware worden gelanceerd. Maar het beeld stottert vrij vaak. Ik hoop dat op te lossen door de instellingen van de kaart zo fijn mogelijk af te stellen.

Grtz,
Gerard

Ja, dat is het net, de fabrikanten gebruiken het als marketingstunt, daardoor gaat iedereen denken 'Waaw, AGP 8x', terwijl de kaarten die bandbreedte lang niet nodig hebben.

Het stotteren op de AMD 1800 machine ligt volgens mij niet daaraan.. AGP 4x is ingeschakeld (en FS gebruikt veel bandbreedte, dus da's goed), en FastWrite maakt weinig uit. Het stotteren ligt dus aan een te zwakke videokaart (welke heb je eigenlijk?) en/of een te zwak systeem.

De videokaart is een Hercules Prophet series 9000. Met een ATI Radeon chipset en 128 mB geheugen. Heeft het ook goed gedaan trouwens. maar door een domme fout in Linux was ik genoodzaakt de hele rataplan opnieuw te installeren en de prestaties zijn daarna minder dan voordat ik alles opnieuw geïnstalleerd had. Dus ben ik 's gaan spitten in de instellingen en kom je uiteindelijk toch bij het BIOS uit. Wat IS fast write eigenlijk? Jawel: snel schrijven. Maar hoe vertaalt zich dat dan naar de software? Maken die er eigenlijk wel gebruik van? Uit de toon van jouw verhaal lees ik dat de BIOS instellingen er eigenlijk niet zoveel toe doen. Iets wat ik met het experimenteren wel kan beamen trouwens. Wat ik ook instel; het maakt geen *** uit in snelheid ofzo. nu kan ik die kaart wel weer overklokken met de bijgeleverde software maar ik heb de ervaring dat dat de kwaliteit niet ten goede komt. Heeft iemand daar nog tips voor??

Grtz
Gerard

Met behulp van Fast Write kan de CPU - zonder omweg via het geheugen - direkt naar de frame buffer van de videokaart schrijven. Maar in de praktijk blijkt dat allemaal weinig uit te maken.

En wat heb je destijds dan allemaal opnieuw geïnstalleerd?

Ik heb de nieuwste 4in1 drivers geïnstalleerd via Asus.com. Maar ik heb ook weer wat nieuws ontdekt: In het BIOS had ik AGP op 4x gezet en AIDA gaf dan 2x aan. Nu heb ik de instelling in het BIOS op "auto" gezet en nu geeft AIDA 4x aan. Geprobeerd om datzelfde geintje ook uit te halen met fastwrite maar die vlieger gaat niet op.
Ik zal vanavond 's kijken of die 4x1 drivers allemaal wel goed zijn gïnstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan