AGP of pci E / Nvidia of ATI ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luppie

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Gegroet,

Ik ben (zoals veel mensen in dit forum) op zoek naar een nieuwe videokaart.
Na een oppervlakkige zoektocht heb ik nog geen antwoorden kunnen vinden.

Ik heb 2 jaar geleden een ati radeon 9600 pro aangeschaft maar met nieuwe spellen op komst moet er minstens een 3.0 pixelshader in zitten met ondersteuning voor dx10.

De kaart ga ik dan ook gebruiken om te gamen....

Mijn vragen zijn:

Wat is beter - ati of nvidia en waarom dan?
Ik heb altijd begrepen dat ati beter is voor gamen en nvidia voor video en fotobewerking?

Wat is beter - agp of pci E en waarom dan?
Ik heb zelf een msi k8n neo met agp 8x met nforce 3. Ook verstandig om te upgraden?

Is het aantal mb's nou echt zo belangrijk? Je ziet kaarten met 512 mb veel goedkoper dan kaarten met 256 mb.

Ik hoef niet per se een type kaart te weten maar als je het niet kunt laten moet de kaart minstens cod 4 en crysis aan kunnen. Mijn budget is 0,05 eurie maar hij mag max 196,36 euro kosten (of iets meer).

Mijn dank is uitermate groot.

je budget is 5 cent maar het mag toch 196,36 kosten?

Rare bedragen, maar oke.

1) Net zoals dat het ge*** is dat AMD beter is voor gamen dan Intel, geldt hetzelfde voor ati en nvidia. met nvidia kan je uitstekend gamen.

2) PCI-e is iets sneller dan AGP, en volgens mij worden tegenwoordig ook steeds meer kaarten gemaakt met PCI-e.

3) of een videokaart goed is ligt niet alleen aan het aantal MB's. hoe meer hoe beter natuurlijk, maar sommige 256 MB kaarten zijn beter dan 512 MB kaarten.
verder is belangrijk, welk shader model, de chipset natuurlijk :D (geforce 7600 of geforce 8600 bijvoorbeeld) snelheid van het geheugen.

4) Crysis en Cod4 worden denk ik DX10 games, en de beste DX10 kaart die je kan krijgen voor 200 euro, is de EN8600GTS (http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JAXVH0)

Maar ik heb tot nu toe nog geen 8 series of ati HD series kaarten gezien met AGP.

Er zijn geen "betere" of "slechtere" kaarten, ze werken, of niet.
En ATI of nVidia maakt niet uit voor games of andere toepassingen, de GPU en het geheugen maakt uit waarvoor hij geschikt is.

Je zult een vergelijking moeten maken met 2 kaarten uit dezelfde prijsklasse.

Overigens heb je een AGP slot en geen PCI-e slot, zo te zien, dus je bent beperkt in de snelheid dus bandbreedte van dat AGP slot.

Je praat nu over DirectX 10, dan is de keus beperkt door alleen de nieuwe series van beide merken.

Ik weet dat ik beperkt ben tot de nieuwste types maar ik denk dat een slechte kaart 0.5 fps doet en een goeie 1000 fps ondanks dat ze allebij werken..

helaas is de EN8600GTS met pci e

is het dan verstandig om een nieuwe mobo te halen omdat er geen pci op zit en geen ddr2??
en gelijk maar een andere processor? ik heb nu een amd 64 3200+ past die wel op nieuwe systeemen...

kortom moet ik een nieuwe pc halen of kan ik met mijn bestaande pc en alleen een nieuwe video kaart ook nog goed vooruit?

ik heb nu dus een:
msi k8n neo platinum moederboard
amd 64 3200+ processor
1.5 gig geheugen pc3200 200 Mhz
ati radeon 9600 pro agp 8x
500 W voeding

Ik weet dat ik beperkt ben tot de nieuwste types maar ik denk dat een slechte kaart 0.5 fps doet en een goeie 1000 fps ondanks dat ze allebij werken..
Is het nog steeds geen slechte kaart, alleen niet bedoeld voor games, je hebt vrij kostbare kaarten voor 2D toepassingen die dat net halen.:rolleyes:

Als je budget toereikend is, tja dan zal een algemene upgrade het beste uitpakken, een AGP kaart met DirectX 10, zal echt niet sneller werken in een AGP slot.

is het dan verstandig om een nieuwe mobo te halen omdat er geen pci op zit en geen ddr2??

Je hebt dan een mobo, een AM2 of een S775 processor, een grafische kaart en DDR2 geheugen nodig.

Om nog even lekker door te zeuren over die slechte kaart:D .. voor games is die best slecht....;)

ik denk dat ik dan maar even mijn saldo ga checken en dan beslissen of mijn hele pc op de schop gaat......

ow daar kan nog wel een high end pctje van halen....:thumb:

uw vakkennis en snelheid worden geprezen.
mijn dank is als beloofd zeer groot

Een personenauto is toch niet slecht omdat hij niet veel vracht kan vervoeren, daar is een vrachtwagen voor bedoeld.;)
Zijn beide auto's.

En bij grafische kaarten spreken ze dan over "gamerskaarten".

Veel plezier met het leegroven van de bankrekening.:)

nou ik heb wat bij elkaar gezocht...:

msi k9n neo f (heb een k8n neo)
ddr2 2 gb met hyper X dinges
MSI 8600 GTS
AMD ATHLON64 X2 3800+ WINDSOR AM2

ik kan alleen niet erg veel vinden over de 8600GTS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan