Airflow in mijn pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoerdjeververs

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
beste mensen,

ik heb een vraag, ik heb een midi tower als kast.
nu heb ik achter in onder de voeding 2x 80mm fans zitten.
ik heb een derde besteld van 120mm om voorin de kast te plaatsen.
maar het rare ervan is dat de 80mm fans achterin aan allebij de kanten lijken te blazen.
en niet te zuigen. 120mm fan is deze zelfde als die van 80mm alleen dan groter xd.
en lijkt dit een beetje op een goede airflow???

mvg Sjoerd

ps. ik wou toch een keer bedankt zeggen tegen iedereen. ik wordt super geholpen op dit forum!

Ik zou voorin de koude lucht in de pc blazen.. en achterin eruit. Warme lucht stijgt dan op en wordt naar meteen naar buiten geblazen. Klinkt als een goede airflow.. ;)

ik had het laatst getest door even je vinger nat te maken en dan aan beide kanten houden. Aan welke kant je vinger het koelst wordt blaast hij heen.. (lekker primitief btw.. :p) Je kan er ook een licht velletje papier voor houden. Zo had ik laatst ook een foutje gemaakt.. ;) alle fans bliezen de verkeerde kant op.. ;) :p

haha ! oke maar bedankt voor je tips.
ik ga als het goed is morgen mijn nieuwe 120mm fan halen en de xfx 250gts videokaart:D
ik laat jullie nog wel weten of het gelukt is.

mvg sjoerd:cool:

Ik heb vandaag een nieuwe videokaart aangeschaft. de xfx 250gts.
hij loopt super, maar de vraag was of mijn voeding het aan kon. het antwoord is ja.
alleen nou voel ik eens aan mijn voeding is die echt heeel erg warm. en de rest van de temps stijgen ook. een tempratuur van mijn cpu is 70 graden onder crysis. ik vindt dit persoonlijk erg veel. ik ga denk ik toch maar eens gaatjes boren in mijn plexiglas windows.
of weet iemand nog een andere oplossing.
en ik zal ook morgen middag nog even mijn air flow controleren.

mvg Sjoerd

Hmm bij een fan op een radiateur is het een kwestie van draadjes omwisselen voor links of rechtsom te blazen zuigen/blazen. Maar bij een comp. kan je toch omdraaien als ie de verkeerde kant op blaast?

Het beste werkt voor een optimale airflow:
- voorin aanzuigen
- zijkant aanzuigen
- achterkant blazen

Zoiezo zou je kunnen kijken voor ventilatoren die meer toeren maken (RPM).
Koelen beter maar wel meer herrie over het algemeen.

Veel succes!

Gr. Kevin.

Heb even je PC bekeken in je profiel, heb je de plexi-mod zelf gemaakt ? :thumb:(http://www.hkc-europe.com/showPro.asp?ArticleID=389)

nu heb ik achter in onder de voeding 2x 80mm fans zitten.
....
maar het rare ervan is dat de 80mm fans achterin aan allebij de kanten lijken te blazen
Een lucht circulatie dient door heel je kast te gaan, vooraan lucht in achteraan lucht uit en indien het nog effe kan gaat deze luchtstroom ook over je hard disks. De fan van je voeding zorgt voor het lucht uit gedeelte een 120mm fan vooraan kan lucht binnen zuigen, alleen zie ik hiervoor geen plaats in de front van je kast.

Indien je een luchttoevoer achteraan voorziet, gaat deze direct via de voeding weer naar buiten,:( indien je daar lucht gaat afzuigen en er is onvoldoende lucht toevoer ga je een onderdruk creëren wat de temps serieus laat stijgen (minder lucht) of wordt de werking van één van de fans teniet gedaan en wordt er lucht aangezogen ivp geblazen (je stelt vast dat de fans aan beide kanten lijken te blazen)
De originele kast heeft extra perforaties aan de zijkant, eentje voor de CPU en grafische kaart. Bij de plexi mod ontbreken deze....

Indien je extra luchttoevoer wil voorzien zou ik zoveel mogelijk aan de voorkant van je kast perforaties maken, (zeker niet achteraan) eventueel in de plexi. maar eerst zou ik de twee 80mm fans uitschakelen en hun ventilatie openingen dicht tapen (kartonnetje uitsnijden en met tape erop plakken) en dan zien wat de temp doet. (ik vermoed dat je helemaal geen airflow hebt in je kast)

er wordt vooraan zeker lucht aangezogen, ik heb namelijk pootjes onder mijn pc. en die 120mm fan voorin zuigt lucht aan van onder uit de kast.

OK,

ik vrees wel dat de 120mm fan te weinig lucht in de kast brengt vergeleken met de lucht uitvoer van je powersupply, je twee 80 mm fans en je videokaart samen. Indien je idle temp 40°C is, is die al vrij hoog. op bepaalde momenten kan je valse lucht binnen krijgen via je fans (je hebt de indruk dat ze van beide kanten blazen) je voeding wordt heel warm => koeling?? wat toch duid op een airflow probleem....

Kijk hier ook even : http://icrontic.com/articles/pc_airflow_heat_cooling_guide
een verassende conclusie...

bedankt, maar ik denk dat ik toch maar een andere kast ga kopen. is het zo dat ieder moederbord in elke behuizing past?

bedankt, maar ik denk dat ik toch maar een andere kast ga kopen. is het zo dat ieder moederbord in elke behuizing past?

Is jouw beslissing, er is met je huidige kast nog het een en ander uit te spoken:cool:. Volgens jouw profiel is je motherboard een µATX, niet alle kasten supporteren dit. Effe uit kijken dus. (ik verdenk sterk je 80 mm fans, men ouwe PC heeft een gelijkaardige kast qua airflow en na het dicht stoppen van de ventilatie openingen achteraan draaide die toch wat koeler, proberen kost niets)

Als je tcoh zoveel uigeeft, kijk eens naar de coolermaster haf, is ook een goede kast.
20080812-HAF932-004.jpg

Zo dat is een mooie kast zeg :thumb:
Maar hoe duur mag die ooit wel niet kost (ziet er best duur uit :confused:)

De coolermaster, heeft van voor in, achter eruit, aan de zijkant eruit, erboven erin. Is de beste airflow

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan