Airflow verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

redearedslider

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2005
Elleu, 'k heb ff een vraagje, ik heb gisteren een fannetje voorin m'n pc geplaatst om de airflow, maar ik heb volgens mij nog best plaatst voor een tweede, zou dit zin hebben ? of zou 't alleen maar de airflow verminderen of voor meer druk zorgen ???

bij voorbaat dank

R

Als de fans bovenin zitten en de lucht naar buiten blazen heeft het zin. (warme lucht stijgt naar boven) Het beste kan er dus onderin de kast ook een aantal aanzuigsleuven zitten (of een fan die inblaast)

erbicom zei:
Als de fans bovenin zitten en de lucht naar buiten blazen heeft het zin. (warme lucht stijgt naar boven) Het beste kan er dus onderin de kast ook een aantal aanzuigsleuven zitten (of een fan die inblaast)

ik zal ff uitleggen hoe 't bij mijn pc is : ik heb een coolermaster voeding met een hele grote fan ( denk 120 millimeter weet het niet precies) aan de onderkant die naar buiten zuigt, een casefan die naar buiten zuigt, cpu fan, zalman fs-v7 op gpu, en een klein fannetje aan de voorkant en bodem van mijn case... nu is mijn vraag of een tweede fannetje aan de voorkant te plaatsen de airflow zou bevorderen ..

thnx,

R

Hmm, zo te horen is je airflow ietwat verstoort door al die fans. Er moet eigenlijk een flow zijn die maar 1 kant op gaat, Van onder moet de lucht erin en van boven eruit. Als de verschillende fans dus de verkeerde kant op blazen/zuigen gaat dat ten koste van de airflow. Ik zou de fans onderin de kast laten zuigen (de kast IN dus) en bovenin laten blazen (de kast uit) Maar zorg voor evenveel zuig als blaaskracht, dan lopen de verhoudingen niet scheef.

erbicom zei:
Hmm, zo te horen is je airflow ietwat verstoort door al die fans. Er moet eigenlijk een flow zijn die maar 1 kant op gaat, Van onder moet de lucht erin en van boven eruit. Als de verschillende fans dus de verkeerde kant op blazen/zuigen gaat dat ten koste van de airflow. Ik zou de fans onderin de kast laten zuigen (de kast IN dus) en bovenin laten blazen (de kast uit) Maar zorg voor evenveel zuig als blaaskracht, dan lopen de verhoudingen niet scheef.

de fans blazen ook, hmm maar m'n airflow klopt volgens mij wel, want hoe kun je je cpu koeler iets anders laten doen dan blazen, geldt ook voor m'n zalman gpu koeler blaast ook richting kast maar dat is m'n probleem ook niet dat werkt allemaal wel goed :P . naja 'k denk ook niet dat een tweede fannetje voorin wel zin heeft :o

De uitgang is belangrijker dan de inlaat, er zitten zoveel gaten in zo'n case.

Normaal laat je aan de voorkant onder de lucht erin, liefst langs de harde schijven, en laat je het aan de achterkant boven weer uit, en heb je als extra de fan van de psu.

Het mooiste is een 120mm fan voor en één achter, en dan ook nog regelbaar, voor de warme dagen.

Lange Pier zei:
De uitgang is belangrijker dan de inlaat, er zitten zoveel gaten in zo'n case.

Normaal laat je aan de voorkant onder de lucht erin, liefst langs de harde schijven, en laat je het aan de achterkant boven weer uit, en heb je als extra de fan van de psu.

Het mooiste is een 120mm fan voor en één achter, en dan ook nog regelbaar, voor de warme dagen.

bedankt voor je response, hmm ik denk dat 120 beetje te groot wordt, ik heb volgens mij wel een 120 in m'n coolermaster voeding zitten.. maar ik heb een, waarschijnlijk, 80 mm uitlaat fan en dan nog een nog kleinere vooran... is dat dan genoeg want ik heb niet erg veel ruimte in m'n case...

Het probleem met die kleinere ventilatoren is de weing verplaatsende lucht en de herrie die ze produceren, afhankelijk van de rotatiesnelheid en type/merk, Papst en Arctic maken wel ventilatoren met een redeljk grote CFM en een redelijk lage geluidsproductie, ook weer afhankelijk van de snelheid.

Maar ja, beter iets dan niets.

Lange Pier zei:
Het probleem met die kleinere ventilatoren is de weing verplaatsende lucht en de herrie die ze produceren, afhankelijk van de rotatiesnelheid en type/merk, Papst en Arctic maken wel ventilatoren met een redeljk grote CFM en een redelijk lage geluidsproductie, ook weer afhankelijk van de snelheid.

Maar ja, beter iets dan niets.

hmm dat kleintje voorin is coolermaster en ik hoor em gewoon niet :P, alleen m'n zalman maakt in performance mode wel wat herrie maar dan hebk gewoon een koptelefoon op, de rest van m'n fans zijn stil... m\n casefan is volgens mij ook van papst maar dat wee'k niet zeker, 'k heb em van een neef en 'k hoor em niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan