Aldi-pc, of...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thundercrack

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2006
Beste mensen,

Ik wil graag een fijne computer aanschaffen voor met name semiprofessionele foto- en videobewerking. Nu komt deze week de nieuwe PC van Aldi te koop. Ik ben er zeer van gecharmeerd, denk ik, maar hij heeft wat mij betreft wel erg veel multimedia-toeters en bellen, en met die berg software doe ik waarschijnlijk ook weinig tot niets.

Er zijn echter een aantal zeer interessante vergelijkbare pc's. Maar dan wel van 600 tot 800 euro...! Goed, dat is zonder toetsenbord, muis, koptelefoon, afstandbediening, luidsprekers en zonder zo'n berg software, maar dat heb ik ok niet nodig. Het gaat om bijvoorbeeld de volgende typetjes:

Packard Bell iMedia H5220
- HP Pavilion t3360
- HP Compaq Presario SR 1737NL
- Acer Aspire T650
- Acer Aspire E500

Ze hebben allemaal een Pentium 4 (of 4HT) processor, kloksnelheid rond de 3000 MHz, intern geheugenvan 1024 MB, opslagcapaciteit van 200 - 300 GB (7200 RPM).

Punten die afwijken zijn dus:
- Pentium 4 of 4HT, de L2 cache (1, 2 of 2x1 MB)
- grafische kaart (64 tot 256 MB)
- intern geheugentype (DDR 400 of DDR2-SDRAM)
- en processor systeembus (533 - 800 MHz).

Van deze dingen weet ik niet hoe belangrijk dit is en wat de voor- en nadelen zijn. Wie kan mij een beetje wegwijs maken door aan te geven wat de beste opties zijn en waarom? Kortom: hoe stel ik de beste pc samen met een budget van MAXIMAAL 1000 euro? En kan hij dan ook 'op de toekomst voorbereid' zijn (64 bits technologie, wat dit ook mag zijn...)?

Met vriendelijke groet,

Thundercrack

Laatst bewerkt:
Punten die afwijken zijn dus:
- Pentium 4 of 4HT, de L2 cache (1, 2 of 2x1 MB)
- grafische kaart (64 tot 256 MB)
- intern geheugentype (DDR 400 of DDR2-SDRAM)
- en processor systeembus (533 - 800 MHz).

Belangrijk is VGA onboard of niet, 64 mb zal wel onboard zijn. Liever niet onboard, tenzij je alleen maar office en internet doet of hele lichte spellen. Dit is wel een financieel verschil van 100 - 200 euro.
Verder geef je het antwoord eingenlijk zelf al: wat je niet nodig hebt hoef je ook niet te kopen.
Toch is de Aldi PC een goede aanbieding (veel waar voor je geld), maar van een budget-winkel als Aldi zou je ook budget PC's verwachten. Volgens mij zouden ze hele goede zaken doen als ze een simpele PC in de aanbieding hebben, en dan net zo scherp geprijsd als deze.

Phoe, Ik heb een hekel aan merk pc's, omdat je hun aanbieding MOET aanemen. Het enige probleem is, dat een goede lokale PC-boer, niet meer kan concureren tegen de merk PC's. Dat is spijtig natuurlijk. Kijk je maakt een lijstje, wat je wil doen, en de boer gaat u suggesties geven. OK, maar reken dan wel + 200à 300€ meer aan de prijs van een merk PC. Dat is nu zo. 3 à 4 jaar geleden, kon ik zulke PC monteren, en goedkoper dan een merk. Nu niet meer.

Deze aldi pc is ongeveer dezelfde als de vorige alleen is deze ongeveer 90 euro goedkoper. Ik zou hem niet kopen.
De cpu wel een dual core en kan meschien nutig worden bij jouw toepassingen.
Waar woon je . Want in belgie zijn er ook erg goedkope pc winkels.
www.forcom.be
www.hofline.be
www.tones.be
Deze winkels kunnen natuurlijk neit tippen aan de garantie van aldi.
Als jij zegt dat het kapot is dan is het kapot en vervangen ze iets wat waarschijnlijk de oorzaak is. Bij een pc winkel als ze het niet vinden dan vragen ze nog eens 30 euro omdat jij zogezegd de pc binnen brengt voor niets.

Als je 1 van deze wil gaan kopen koop dan niet de packerd bell vindt ik geen aanrader

Dankjulliewel voor de reacties!

Over packard Bell heb ik idd ook minder goede reacties gelezen. En over Medion wordt wel gezegd dat ze nier erg stil zijn. Ook zou 256 mb de nieuwe standaard zijn voor de grafische kaart (Geforce 6800 bijvoorbeeld) en met 2 gig intern geheugen kun je ook wer langer vooruit. Logisch, eigenlijk. Maar wat ik me nou afvraag: hoe belangrijk is die cache van de processor? 2 mb, 2x1 of zelfs 4 mb...

Groeten,
Thunder

Laatst bewerkt:
cache is heel belangerijk, cache geheugen is het snelste geheugen in je computer.
Het cache geheugen word dus eerst gebruikt als er niet genoeg is word het veel tragere ram geheugen genomen.
256 nieuwe standaard eeuh, Goedkope 256 mb grafische kaarten zijn vele malen slechter dan een goede 128 mb graka. de medion graka heeft snel grafisch geheugen ddr3

Hoi Lamp,

Wat is dat dan, ddr3? Wel of niet goed?

Bedankt.
Groeten Thundercrack

Laatst bewerkt:
DDR3 is het geheugen. Hoe sneller het geheugen, hoe sneller de kaart. Ik zelf ga niet voor merk PC's, ik vind die dingen zwaar 'slecht' omdat als ie een keer kapot is, hij naar de fabriek gestuurd moet worden en je je PC een paar weken kwijt bent. Koop je je PC bij een lokale PC boer, en er gaat wat kapot, heb je hem vaak na 1, max 2 dagen terug (in mijn gevallen die ik heb gehad dan).

iig, als je foto's wil bewerken, is intel inderdaad een betere keus. Maar om nou gelijk dual core te nemen is een beetje overkill. Ik zou gaan voor een 64 bit @ 3,2 ghz ongeveer. Als je van plan ben om ook games te spelen, raad ik je aan om voor een AMD 64 te gaan. Deze serie is natuurlijk ook goed, en ook in photo editting, maar met fotobewerking zal de intel wel ietsje sneller zijn.

Als je alleen foto's gaat bewerken, zou 512 mb intern geheugen al meer dan zat zijn. Maarja, met het oog op de nieuwe windows aan het eind dit jaar, kun je beter 1024 mb nemen. Als je gaat gamen, natuurlijk wel die 2 gb intern geheugen nemen.

Als je voor een merk pc gaat, eerst vragen wat voorn merk hardeschijven erin hangen. Maxtor is vaak luidruchtig en kampt vaak snel met kapotte sectors. Vaak zit het met die merk pc's wel goed, en zetten ze er samsung of western digital in. Is dit NIET het geval, niet voor die PC's gaan, want dan heb je eindelijk stille coolers, maar zit je foto's te zoeken op je HDD word je nog gek van t lawaai.

Ik heb even voor je gekeken, voor 1000 euro kan je een leuk systeempje krijgen:
Kast : Coolermaster Centurion CAC-T05
MOBO: Asrock 775i915P S775 Sata2
GPU : ASUS EAX x1600XT 256mb
CPU : Intel pentium 4 64 bit @ 3,2 ghz (boxed met cooler)
RAM : Dimm 1gb ddr 400 dual channel kit
HDD : Hitachi deskstar 250GB sata 2
DVD/RW: NEC 3550
DVD : Samsung
Floppy: Sony
PSU : Zalmann 300 Watt

Dit word geleverd compleet voor je geassembleerd voor 961 euro @ www.powerline.nl
(ik heb hem zelf voor je samengesteld, dus je zal hem niet kunnen vinden op de site zelf)

Als je ongeveer dit systeem hebt, heb je een leuk systeempje, ook om mee te gamen.

Nou, de kogel is door de kerk hoor! Erg snel, niets voor mij. Ik kan namelijk heel lang twijfelen, dus ik dacht: hup, meteen beslissen! Anders ben ik (en mijn vriendin) zo nog een half jaar verder...

Behalve deze zelfkennis waren er nog een aantal andere redenen om toch voor de Aldi-pc te kiezen. Namelijk omdat:
... hij op de eerste plaats gewoon voldoet aan de systeemeisen die fotobewerking vergt;
... ik bij het zelf samenstellen ook al snel in de buurt van de 1000 euro kom;
... er voor dit bedrag nergens zo'n complete set te maken is (incl. mooie behuizing, nieuwe muis, toetsenbord, boxjes, headset etc);
... ik mijn oude systeem nu intact kan laten (anders zou ik misschien de dvd-writer, toestenbord, geheugen e.d. overplaatsen). Nu kan ik deze misschien nog eens gebruiken of mooi verkopen.
... er ik uit mijn omgeving alleen maar positieve reacties heb gehoord over zowel Aldi-pc's op zich als de service (met 3 jaar garantie!);
... het mij een hoop rust geeft nu de keuze is gemaakt! ;-)

Deze snelle keuze o.b.v. genoemde argumenten waar ik absoluut achter sta werd mede mogelijk gemaakt door jullie snelle reacties. Bedankt! :thumb:

Groeten Thundercrack

[Edit: Grannymark, bedankt voor je uitgebreide voorstel!]

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik ook voor de aldi pc gekozen hebben, en deze even 1 maand uittesten bevalt hij mij, ja dan houd ik hem neen dan breng ik hem gewoon terug want dit gaat bij aldi binnen de maand zonder opgave reden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan