Aleen andere videokaart of alles upgraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebbes1

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Hallo allemaal,

In mijn vorige topic heb ik de vraag gesteld wat het probleem met mijn computer kon zijn.
( Klik voor vorige topic )

Nu is gebleken dat mijn videokaart niet meer super werkt, en dus aan vervanging toe is. Echter ben ik nogal een leek op het gebied van computers dus zou graag wat informatie willen.
Ik kan zelf wel een videokaart losschroeven en een andere plaatsen etc, alleen programeren etc is voor mij niet echt weggelegd.

Nu zijn er verschillende videokaarten op de markt van 128mb tot ...GB, zelf had ik een 1GB videokaart, maar kan ik zomaar een upgrade naar een 2GB videokaart doen? Of trekt mijn pc dit niet zomaar, of heeft dat geen zin zonder ook de processor, geheugen en moederbord uit te bereiden?

Ook zie ik op veel videokaarten een extra ventilator zitten, maar zit er in de kast meestal al een aansluiting voor een extra voeding voor deze extra ventilator?

Misschien wil ik wel een wat uitgebreidere upgrade gaan doen (van geheugen, processor etc) maar ik wete niet of dit nodig en/of raadzaam is...

Wat gegevens van de pc:
Het systeem is:
Microsoft windows Xp
Versie 2002
Service pack 3

Computer:
AMD Phenom(tm) 9150e
Quad-core processor
Kloksnelheid: 1.81 GHz, 2.00GB

En nog wat informatie die ik in de kast zelf gevonden heb, misschien ook makkelijk voor jullie:
Moederbord: Phenom II
AM2+/AM3
onder de koelventilator op het moederbord stond (DDR heeft volgens mij iets met geheugen te maken):
DDR2 1066
DDR3 1600
Dual Channel
Op de ventilator stond:
"SPIRE"
en daaronder in het klein
"RoHs"
En op de Videokaart stond eigenlijk vrij weinig, alleen een paart stickers met cijfers en letters en een kleine code die aangestipt was:
R81KLC 1GB (via google afbeeldingen de eerste hit, rood ding met zwarte koelvinnen)
Stond wel een soort van merklogo'tje op de kaart en dat was van FCC waarvan de C's in elkaar staan.
Op de videokaart zijn 3 uitgangen aanwezig, "CRT", "HDMI" en "DVI", is de DVI uitgang overigens voor een extra scherm? En de HDMI uitgang is toch voor de tv of zo?

De voeding is een 420Watt ATX voeding (model: LPK2-25)

Ik heb gelukkig nog aardig wat ruimte in mijn kast over voor uitbreidingen, indien dit nodig is.

Nu kwam ik twee videokaarten tegen die redelijk betaalbaar waren:
- Club 3D ATI Radeon HD 4870
- Sapphire Radeon HD 6850 2GB
Ik weet bij god niet of dit goed/slechte/matige kaarten zijn of zo.

Ook worden er op marktplaats ontzettend veel videokaarten aangeboden, maar is dit raadzaam? in principe is een 2dehands videokaart toch ook prima te gebruiken, of gaan hier vaak dingen mee mis?

Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken in de wereld van de videokaarten en het upgraden.

Groeten,
Robert

Hoi,

Tweedehands is een optie maar voor de 4870 is je voeding al te ligt misschien even je budget opgeven zou denk ik toch voor een nieuwe gaan.

Ps je voeding is ook niet echt een a merk, niemand in de buurt om even een voeding te proberen kan ook probleem opleveren

Laatst bewerkt:
Beste Modag, bedankt voor de snelle reactie!

Bedoel je een compleet nieuwe pc, of een nieuwe voeding? Heb zelf ook al naar een sterkere voeding zitten kijken (mocht ik iets gaan uitbreiden).
Bijvoorbeeld een voeding als:
- Consair CX600
- Xilince xp600
- OCZ StealthXstream 600
Dit lijken mij eventueel goede voedingen, zoals ik mezelf ingelezen heb. Maar kan mijn moederbord zulke veranderingen wel aan, of is deze inmiddels al een omabord?

Cheers,
Robert

Hoi,

Zijn goede voedingen maar je geeft nie aan waarvoor je de pc gebruikt want voor gewoon wat internet en office etc is hij nog acceptabel maar ga je gamen dan veranderd er wat en dan nog om welke games gaat het. en nog op je eerste vraag terug te komen de ventilator op de kaart wordt door de kaart zelf gevoed.

Beste Modag,

Wederom weer bedankt voor de snelle reactie!

De pc word voornamelijk gebruikt voor internet, zoek en speurwerk, wat downloaden, en af en toe een game.
Zo heb ik eerde "the elders scrolls: Skyrim" gespeeld en dit vond ik een super game, zulke games wil ik vaker gaan spelen, alleen trekt mijn pc dat helaas niet echt lekker.
Ook Ghost warrior sniper was alleen op lage resolutie (lees haperend) te spelen.

Dus om ook af en toe lekker een game te kunnen spelen maar ook lekker snel te internetten zou ik de pc willen up-graden.
Merk dat mijn pc stukken slomer aan het worden is, laden van pagina's gaat niet super snel meer, terwijl we wel glasvezelkabel hebben liggen. Downloaden ging ook per 1mb/s en nu nog maar mer 300kb/s. De pc is 2 weken geleden helemaal opgeschoond, dus hij zou virusvrij moeten zijn, en alle nutteloze programma's zijn ook verwijderd.

Dan is dat duidelijk i.v. de ventilator op de videokaart, wist niet dat de kaart voldoende stroom kreeg om ventilator(en) te draaien. Maar gelukkig leer ik zo snel bij :D:thumb:

Greets,
Robert

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja dan zou een andere processor een optie kunnen zijn met daarbij een andere videokaart gaan maar ik denk om te helpen dat wat duidelijker wordt als je even precies merk en type moederbord geeft dit kan je met speccy zien denk ik en eventueel je budget melden

Ik heb de pc wizard gedownload, de andere was een betaalde versie.

Moederbord : ASRock N68C-S UCC
Chipset : (Family 10h) Athlon/Opteron/Sempron/Turion HyperTransport Configuration
Processor : AMD Phenom X4 9150e @ 1800 MHz
Fysiek Geheugen : 2048 MB (1 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce 7025 / NVIDIA nForce 630a
Harde Schijf : Hitachi HDS721050CLA SCSI Disk Device (500GB)
DVD-Rom Station : Toshiba-Samsung CDDVDW SH-S223C
Monitor Type : BenQ BenQ G2000W - 20 inches
Netwerkkaart : NVIDIA nForce Networking Controller
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3 (32-bit)
DirectX : Versie 9.0c (mei 2010)

Op deze manier moet er voldoende kenbaar zijn over mijn pc denk ik?

P.s. mijn budget, beetje moeilijk, want het is niet noodzakkelijk om alles aan te pakken, dus ligt er aan wat ik er voor terug krijg. Echter een €300,- vind ik wel erg veel.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja dat zeker maar is jammer gezien deze kan je geen AMD FX 8350 en dat zou een goede optie zijn en eigenlijk zou ddr 3 geheugen ook wenselijk zijn je hebt ddr 2 geheugen maar op moederbord past ook ddr 3 .

Dus het moederbord zelf zou nog wel mee kunnen?

En wat jij adviseert is een andere chip plaatsen? en eventueel extra DDR3 geheugen (wat wel past)?
Dan zou dus het vervangen van de processor en voeding niet nodig zijn, of begrijp ik nu je verhaal niet goed?

Wat voor een soort videokaart zou jij dan adviseren welke wel op mijn systeem past? en een 1GB of 2 GB?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zag net dat opzich een nieuwe chip wel een goed idee was, ik heb even wat onderzoek gedaan naar jou moederbord en zag dat hij wat van de Phenom II series ondersteund, dit zijn nog redelijk snelle processors die een groot verschil maken met je huidige chip, namelijk de Phenom II 945 met 4 á 6 GB DDR3 geheugen zal wel goed vallen. je zal toch echt eerste je CPU en geheugen moeten upgraden wil je er een andere videokaart bij prikken, aangezien dit een bottleneck gaat geven, een bottleneck houd in dat je CPU niet de snelheid van je videokaart kan bijhouden en daarom de videokaart vertraagt, dit is zonde van de snelheid.

Helaas vrees ik toch aangezien de Phenom series toch aan het verouderen zijn je beter wanneer je budget het toelaat voor een nieuw moederbord kiest met een processor, zoals bijvoorbeeld de FX serie van AMD (moederboord+CPU is ongeveer €250,-... ), je huidige moederbord geef ik nog een jaartje of 1,5-2 en dan is die toch echt zwaar verouderd voor de huidige games/applicaties.

- Landorus

Laatst bewerkt:
Hallo Landorus, bedankt voor je reactie, deze maakt weer veel duidelijk.

Zoals ik het goed begrijp adviseer jij een beter moederbord (inclusief nieuwe chip en processor) te kopen?
Misschien is dit inderdaad wel beter als mijn moederbord al flink verouderd is, vind het zonde om er nu veel geld in te steken en over 2 jaar toch een oude pc te hebben. Dan steek ik er liever wat extra in om er langere tijd plezier van te hebben.

Dan kom ik wel bij een andere vraag, wat voor moederbord past er in mijn computer? Waar moet ik op letten bij de aankoop, en kan mijn voeding zulke stappen wel aan?
Het verwisselen van een moederbord is niet plug and play neem ik aan?

En wat voor moederbord zouden jullie mij adviseren (liefst een beetje betaalbaar)?

Sorry voor de vele vragen.

Cheers,
Robert

Hi,

Ja, een nieuw moederbord + CPU is inderdaad de beste optie, ik heb een beetje gezocht voor je en kwam bij de; ASUS M5A78L-M/USB3 (€60,- bij Azerty, zeer goede leverancier voor computer componenten) terecht, goed moederbord voor dagelijks gebruik en ook met gamen is het ook geen probleem. voor de CPU is de AMD FX-6300 (€103,- ook bij Azerty) een goede optie, nu kom je uit op €163,-, maar als je ook een beetje fatsoenlijk wilt gamen is een goede videokaart ook wel een goed idee, daar heb ik de Sapphire R7 260X OC voor je uitgezocht (€126,- bij Azerty), nu tot slot... de voeding daar heb ik de; Corsair CX Series Modular CX500M voor uitgezocht (€56,- bij Azerty).

Geheugen heb ik er ook bij gedaan. dit systeem is zeker wel voldoende voor de komende 2 jaar, de videokaart kan je dan weer upgraden. de processor zou nog wel een jaar of 3 mee kunnen gaan!

Dus nu alles op een rijtje:

Moederbord: ASUS M5A78L-M/USB3 - €60,-
Processor: AMD FX-6300 3.5GHZ - €103,-
Videokaart: Sapphire R7 260X OC - €126,-
Voeding: Corsair CX Series Modular CX500M - €56,-
RAM Geheugen: Kingston HyperX Genesis 8GB DDR3 - €76,-
--

Totaal: €421,-

Alle prijzen komen van de winkel/leverancier Azerty. Helaas zou je toch wel wat moeten investeren wil je een beetje fatsoenlijk willen gamen. deze build zou games van tegenwoordig makkelijk kunnen draaien. zelfs games zoals Battlefield, Call of Duty en zeker Skyrim moet geen probleem zijn.

Ik hoop je hier voldoende mee geholpen te hebben. als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

- Landorus

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan