Alexa-toolbar. Een gevaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jukommerce

Verenigingslid
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
14
AVG heeft mijn Alexa-toolbar verwijderd, want het is een veiligheidsrisico voor mijn computer. Hoe groot is dit risico eigelijk? Kunnen hackers via de Alexa-toolbar je computer kraken en / of privé-gegevens bekijken?

Alexa is waardevol voor webmasters, vanwege de gratis beschikbare rankings, maar welke risico's kleven er aan Alexa voor de gebruikers van de toolbar?
 
Nee dit is geen gevaar en hackers komen binnen via poorten en niet via toolbars
Avg geeft alle onbekende dingen aan maar de alexa toolbar is absoluut geen gevaar
 
Privacy

Het is niet helemaal duidelijk wat Alexa doet met de informatie die het bij elkaar schraapt. Vandaar dat het meestal als SpyWare wordt geidentificeerd en door anti-spyware wordt verwijderd. Vroeger werd in elk geval bijgehouden welke gebruiker precies welke internet pagina's bezocht. Tegenwoordig zou het zo moeten zijn dat deze informatie anoniem gemaakt wordt, maar helemaal duidelijk is het niet.
Positief gezien kun je het zien als een programmaatje die kijkcijfers bijelkaar sprokkelt door te kijken welke pagina's bezocht worden. Negatief gezegd zou je gerichte emailreclame of webpaginareclame kunnen krijgen, hoewel dat wordt ontkent.
 
Alexa toolbar is zuiver spy-en adware. Waarom gooit AVG die anders weg? Dus weg ermee zou ik zeggen.
 
@ jeff079> bedankt voor de reactie. Je geeft aan dat de toolbar geen risico is voor de computer. Uiteraard blijft de vraag dan: waarom verwijdert AVG juist de Alexa-toolbar? Ik ken ook 'minder bekende toolbars' die niet worden verwijderd door AVG.

@ jpa> het zou idd. kunnen dat AVG van aanbieders van toolbars eist dat zij aan bepaalde privacy-regels moeten voldoen. Alexa bewaart volgens hun statement het IP-adres. Dit zou volgens mij in Nederland niet zomaar mogen (wet bescherming persoonsgegevens). Maar welke criteria virusscanners en anti-spywareprogramma's gebruiken kan ik ook nergens terugvinden.

@ vanzwam> ik geef je voorlopig wel gelijk, maar ik vind wel dat een virusscanner eerlijk moet zijn. Andere programma's analyseren ook persoonlijke gegevens en dan verschijnt er geen foutmelding. dus daarom mijn vraag... waarom de foutmelding juist bij deze toolbar?
 
Laatst bewerkt:
Alexa wordt (al vrij lang) standaard door Microsoft meegeleverd. Het valt inderdaad onder de noemer spyware en het verwijderen ervan heeft ook geen negatieve effecten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan