Algemene vraag over organiseren administratie/boekhouding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Senso
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Nu vrijwel alles digitaal gaat loopt je pc vol met documenten van transacties, orders, facturen, jaaroverzichten, jaaropgaven, aangiftes etc. etc. Hoe organiseer je dan een goede mappenstructuur? Is dat op jaar? Is dat op naam, onderwerp. Op internet staan tig artikelen maar het meeste is beschouwend geklets. Niets concreets.

Wie zit in dit vak en heeft verstand van zaken en komt met een goede werkwijze?

Persoonlijk vind ik het handigst op een map te maken met het jaartal en daarin submappen.

Maar een ander zal ws een voor hem/haar andere methode hebben.

Het is volgens mij net hoe je het zelf het prettigst vind

Ja, volledig mee eens. Bij een jaartal komen telkens dezelfde mappen terug. Dus dat is een nadeel.
We hebben universiteiten en de Belastingdienst heeft ook een site hoe je de administratie kunt organiseren maar die geeft dan een error deze pagina bestaat niet. En zo gaat het wel vaker in Nederland.

Ik heb het zo ingericht dat ik elk jaar apart in een map zet.
In die map staan dan weer mappen met aankopen, belastingdienst, documenten etc.
Die vul ik dan uiteraard met waar de map voor staat.

Digitale facturen verander ik altijd wel van naam. Meestal hebben ze datumnaam of wat anders, maar ik maak er dan van wat het is. Dus de nieuwe airfryer had Factuur_02022022_569821.pdf en daar maak ik dan van airfryer.pdf
Zo doe ik het trouwens met alle zaken die een vreemde niet achterhaalde naam hebben.

En zo werkt het voor mij het beste, wat geen garantie geeft dat het voor een ander ook best werkt.

Heb overigens een NAS met daarop kopieën en op Stack staan kopieën, plu natuurlijk op mijn eigen pc. Dus ik kan alles overal inzien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan