Algemene Vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aardappelpap

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2009
Hoi allen.

Ik zou graag bijleren over alle computer hardware, intern bedoel ik dan. Waarom? Als ik in de winkel sta voor een pc, staan er zoveel termen op die ik niet ken. Mijn brein reikt tot de term RAM. Ik ben zodus geïnteresseerd om wat bij te leren over deze dingen. Moet wel handig zijn bij het aanschaffen van een pc, veronderstel ik. Nog handiger zelfs bij het zelf ineensteken ervan.

Ik dacht aan een goede site of eventueel andere media. Enige tips, hints? :)

Alvast bedankt,
Aardappelpap.

Laat ik het dan samenvattend in Jip en Janneke Nederlands doen:

moederbord: de plaat waarop alle hardeasre zich bevindt
videokaart: insteekkaart die voor de weergave van beelden op de monitor zorgt
Nvidia en Ati : eigenlijkl de twee grootste fabrikanten van videokaarten
SLI : de mogelijkheid van een moederbord om 2 videokaarten met een Nvidia chip te plaatsen
Crossfire : de mogelijkheid van een moederbord om 2 videokaarten met een Ati chip te plaatsen
2 videokaarten presteren beter dan 1. Videokaarten kúnnen vast deel uitmaken van het moederbord, dat heet dan 'video on board'. Is over het algmeen niet aan te bevelen, een losse kaart verbetert de presaties van je systeem aanzienlijk. Zo'n 'vaste' kaart maakt gebruik van het RAM geheugen van de computer terwijl een losse insteekkaart eigen geheugen heeft. Veel laptops hebben nog een geïntegreerde videokaart -> is minder aan te bevelen maar wel véél goedkoper.
RAM : hoeveelheid intern geheugen: Voor Windows Vista en 7 is 3 giga wel handig
32 bit of 64 bit Windows : door welke hoeveelheid "kanaaltjes" gaat de data? 32 is de helft van 64, dus 64 is sneller
Edoch, software / programma''s werken nog lang niet altijd met 64 bit, dus is het anno 2009 mogelijk handig om nog een 32 bit systeem aan te schaffen,
In een 32 bit systeem kan niet meer dan 3 giga geheugent, in een 64 bit systeem kan veel meer geheugen worden aangestuurd
Geheugen : voor dag, dagelijks gebruik van een iets meer dan gemiddelde user is 3 giga intern geheugen voldoende
LAN en WLAN : Lan (een internetaansluitng) heeft thans elk moederbord -> internet wordt aangesloten mét een draad, WLAN = draadloos en is voor internetten zonder draadje
Je kunt prima een pc zonder WLAN kopen voor draadloos internet, daarvoor heb je dan een USB insteekdingetje nodig -> een Dongle -> wordt vaak verkocht door je internet aanbieder
SATA hardisk / IDE harddisk / apparaten -> beschrijft de wijze van aansluiten -> zit weing verschil tussen. Sata is nét iets sneller en maakt gebruik van een andere (kleinere) stekker dan IDE. IDE is echter een beetje 'uit'.
Processors : Tja, daar valt een héleboel over te schrijven. Richtlijn is dat hoe hoger het frequentie getal en hoe hoger het aantal "cores" (kernen) hoe sneller de computer wordt.
Vandaag de dag voor gemiddeld gebruik dat ook de komende 3 jaar op hetzelfde niveau blijft, voldoet een Core 2 duo met een kloksnelheid tussen de 2.5 en 3 Ghz ruimschoots.
Bluetooth : een draadloze manier om bijv. een mobieltje met de pc te laten communiceren.
Soundcard : geluidskaart die je muziek beter lat klinken
Een soundchip onboard is een geluidskaart die op het moederbord is geplakt en een losse geluidskaart is een insteekkaart die je achter in de pc plaatst, Deze laatste presteert beter dan een ónboard' soundkaart.
Welke kreten mis je?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan