Alle mappen op netwerkschijf alleen lezen

Haije

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2009
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 2016 Professional Plus
Sinds kort hebben alle mappen op mijn netwerkschijven kenmerk Alleen lezen.

1762193954048.png
Iemand een idee waar dit door veroorzaakt kan zijn?

Vorige week heb ik me aangemeld voor het insiderprogramma en beschik ik ook over 25H2

Heb ik geen verstand van.
Volgens internet:

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een beveiligingsinstelling zoals Ransomwarebeveiliging in Windows of onjuiste machtigingen op de netwerkschijf. Om dit te verhelpen, controleert u eerst of 'Gecontroleerde maptoegang' is ingeschakeld in Windows-beveiliging en schakelt u dit zo nodig uit. Als dat niet werkt, moet u de machtigingen voor de netwerkshare of afzonderlijke mappen aanpassen door naar de eigenschappen van de schijf te gaan, naar het tabblad 'Beveiliging' of 'Delen' te gaan en uzelf machtigingen voor 'Volledig beheer' of 'Wijzigen' te geven.

Methode 1: Windows Ransomwarebeveiliging controleren

Open Windows-beveiliging en ga naar 'Virus- en bedreigingsbeveiliging'.
Klik op 'Ransomwarebeveiliging beheren'.
Schakel de schakelaar voor 'Gecontroleerde maptoegang' uit. Klik op 'Ja' als Gebruikersaccountbeheer u hierom vraagt.
Start uw computer opnieuw op en controleer of het probleem is opgelost.

Methode 2: Machtigingen op de netwerkschijf aanpassenKlik met de rechtermuisknop op de netwerkschijf of een map en selecteer 'Eigenschappen'.Ga naar het tabblad 'Beveiliging'.
Klik op 'Bewerken' en selecteer je gebruikersaccount.
Vink onder 'Machtigingen voor [je gebruikersaccount]' het vakje 'Volledig beheer' aan.
Klik op 'Toepassen' en vervolgens op 'OK'.
Als je nog steeds problemen ondervindt, klik dan op 'Geavanceerd' op het tabblad 'Beveiliging', selecteer je gebruiker en klik op 'Bewerken' om te controleren of de machtigingen van toepassing zijn op 'Deze map, submappen en bestanden'.

Methode 3: Controleer de deelmachtigingen
Klik met de rechtermuisknop op de map en selecteer 'Eigenschappen'.Ga naar het tabblad 'Delen'.
Klik op 'Geavanceerd delen' en vervolgens op 'Machtigingen'.
Zorg ervoor dat je gebruiker of een groep waartoe je behoort de machtiging 'Volledig beheer' of 'Wijzigen' heeft.

Als het probleem aanhoudt

Controleer op externe software: Cloudopslagservices zoals OneDrive kunnen alleen-lezenproblemen veroorzaken. Schakel deze uit om te kijken of het probleem verdwijnt.Neem contact op met je IT-beheerder: Als dit een werkgerelateerde netwerkschijf is, heeft je IT-afdeling mogelijk een specifiek beleid of een specifieke instelling die dit probleem veroorzaakt. Zij kunnen het voor u aanpassen.Controleer op gebruikersquota: De netwerkschijfserver heeft mogelijk gebruikersquota ingeschakeld waardoor u geen nieuwe gegevens kunt schrijven.

En wat als je het vinkje uitzet. Sprint het dan vanzelf weer aan of blijft het uit?

Indien het vanzelf weer aanspringt dan is er een proces actief dat dit doet. Dan zou ik als eerste aan iets met beveiliging denken. Anti-malware programma oid.

@Senso, bedankt voor je bericht. Alles geprobeerd, maar zoals te zien in de startpost heb ik geen 'Beveiliging' of 'Delen' beschikbaar.

@RogerS, ook bedankt voor je reactie. Als ik het vinkje uitzet springt het vanzelf weer aan. Bij mijn weten heb ik geen Anti-malware programma. Enige beveiliging is Defender.

Probleem bestaat dus nog

Kijk onderstaande eens na.

Method 1: Using Local Group Policy Editor

1. Press the Windows key + R to open the Run dialog.
  2. Type gpedit.msc and press Enter.
  3. Navigate to User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > File Explorer.
  4. In the right-hand pane, double-click on the setting named "Remove Security tab".
  5. Select Disabled or Not Configured, then click Apply and OK

Formattering wel NTFS?
User account corrupt?

Terug
Bovenaan Onderaan