• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle niet gebruikte cellen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartuls

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen:

Ik selecteer een blok cellen.

Vervolgens wil ik met een paar simpele akties alle niet geselecteerde cellen verbergen.
Hoe doe ik dat?

Dat gaat je toch meer werk geven dan je lief is?

Ik zou dit kunnen maken, met VBA, maar ik raad het af.
Het verbergen van rijen/kolommen, heeft soms tot nare gevolg dat uw bestand enorm in grootte toeneemt.

Bovendien kan ik het niet echt handig noemen:

De eerste keer dat je dit doet (Stel je selecteert: A1:D10) wordt alles verborgen wat zich buiten dit gebied bevind... en verder? Als je dan iets anders wil selecteren, dan ga je alles terug zichtbaar maken, en opnieuw iets selecteren?
Dat wordt een zotjesspel, en meteen heb je één of andere goede ziel werk gegeven om dit voor jou te maken.

Luc

Helaas,

Ondanks het feit dat Luc het nut van verbergen van cellen niet inziet en ik wel heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ik het zou moeten doen.
Ik ben niet bang voor een beetje VBA (Ik maak het betreffende excel sheet middels een VB6 programma, dus alles moet met VBA), ik kan simpelweg de juiste opties niet vinden.

Als je dan toch al met VB6 bezig bent, zal ik het principe uitleggen: kan je het vermoedelijk wel zelf maken.

Het geselecteerde deel noemt men : Selection.
De linkerbovencel is gewoonlijk de ActiveCell
Het aantal rijen in de selectie telt men met: Selection.Rows.Count

Indien je nu neemt:

Cells(ActiveCell.Row + Selection.Rows.Count, 1).Resize _
(65536 - ActiveCell.Row + Selection.Rows.Count, 1). _
EntireRow.Hidden = False

Dan verberg je alle onderliggende rijen onder de selectie.
Ik heb dit niet getest, dus kunnen er wel wat spellingsfouten in zitten. Maar als je al zover zit met VB, dan moet het je geen probleem geven hier een goed werkende macro van te maken.

Luc

Ik heb het uiteindelijk als volgt opgelost:

With objExcelSF
.Columns("L:L").Select
.Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Selection.EntireColumn.Hidden = True
.Rows(CStr(intRowNumber) & ":" & CStr(intRowNumber)).Select
.Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
.Range("A1").Select 'Cursor in cel A1 zetten.
End With

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan