• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle overeenkomende cellen in datum veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ponyoo007

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2014
Berichten
48
Dag Allemaal,

Ik heb een vraagje over excel.

Ik heb twee verschillende excelbestanden.
Voor het gemak van de vraag heb ik een klein gedeelte van allebei in een bestand als bijlage toegevoegd.

Wat je ziet is twee tabellen.
Het gaat in deze tabellen om de rijen F/G/H.

In de onderste tabel staat F:1 G:21 H:12-6-2013.
In de bovenste staat: F:10-6-13 G: 1: H:21.

Dit geldt in de originele documenten voor 700 rijen met deze documenten.

Wat ik nou precies wil is dat er een formuletje moet komen die herkent de 1 & 21 en daarvan de datum van de onderste tabel. En dat hij in de andere tabel 1 en 21 ook herkent en de datum van de bovenste tabel verandert in de datum die staat bij 1 21 van de onderste tabel.

En dit voor alle overeenkomende getallen. Dus als die 2 kolommen overeenkomen met de andere 2 kolommen.
In werkelijkheid staan die drie kolommen in het ene bestand (in het voorbeeld de onderste) onder kolom BCD. En in het andere bestand (de bovenste) FGH.
Het is een beetje lastig want bij de ene worden eerst 1 21 en dan de datum gemeld, en bij de andere de datum eerst en dan 1 21.

Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt en dat iemand mij kan helpen.Bekijk bijlage Voorbeeld 001.xlsx
 
Zie Bijlage:
Bekijk bijlage Voorbeeld 001.xlsx

Bedoel je zoiets?

Ik heb de twee waardes steeds bij elkaar opgeteld om één zoekwaarde te creëren.
Bijvoorbeeld:
G1 en H1 is samen 21
G2 en H2 is samen 22

Dit heb ik gedaan in beide tabellen en de som ervan is verborgen in kolom I.

Het gevaar is wel dat je niet twee waardes rijen moet kunnen krijgen die dezelfde som hebben.
Dus als je een rij met 1 en 21 hebt maar ook een rij met 10 en 11, dan zal mijn formule de fout in gaan.

Gebruik mijn bestand dus alleen indien je er zeker van bent dat dit niet kan gebeuren.
Indien dat wel kan gebeuren, dan moet er even en betere oplossing bedacht worden.
 
Laatst bewerkt:
ik heb eigenlijk een formule nodig die van het ene blad: BC Vergelijkt met GH.
Waar BC overeenkomen met GH, moet hij F (van het tweede document) vervangen door D.

Ik weet niet of zoiets mogelijk is.
 
Is het niet veel makkelijker voor beide partijen als je een bestand kan aanleveren die overeenkomt met wat je wilt?

EDIT*

Ik snap nu de vraag. Ik zal het even aanpassen, maar neem alsnog het bovenstaande in acht voor de volgende keer ^^
 
Laatst bewerkt:
In het aangeleverde bestand in het eerste bericht staan twee kleine gedeeltes van beide documenten.

In dat document moet hij alle GH(bovenste) Vergelijken met FG(onderste) Waar deze beide overeenkomen moet hij de datum van F(bovenste) hetzelfde maken met de datum van H(onderste).

Is het duidelijk wat ik bedoel?
Er moet dus een formule komen dat hij voor 600 rijen dezelfde kan herkennen, en waar de twee cellen overeenkomen, de derde veranderen.
 
Huh wacht, nu moet F gelijk getrokken worden aan H indien de waardes overeenkomen?
Net zei je nog dat F gelijk getrokken moet worden aan D...?
 
In het aangeleverde bestand moet F gelijk getrokken worden aan H.
Ik zal even het originele bestand meesturen.
Want ik heb eigenlijk een formule nodig die ditzelfde doet maar dan vanuit 2 verschillende bestanden. En dat ik die formulie gelijk in 700 cellen kan plakken
 
Bekijk bijlage Voorbeeld 2.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld 1.xlsx

Het gaat mij er niet om dat we in de aangeleverde voorbeelden het kunnen veranderen.
Maar dat er een formule is die ik bij voorbeeld 1 in alle rijen F kan invullen.
Die moet dan opzoek waar GH uit voorbeeld 1 overeenkomt met BC uit voorbeeld 2.
Waar deze overeenkomt moet hij bij alle 700 rijen F veranderen in D.

Ik hoop dat het duidelijk is.
 
Ja oke. In de werkelijkheid zijn het dus twee losse bestanden en niet twee losse werkbladen als ik 't goed begrijp.
 
Het pad in de formule is uiteraard bij jou anders dus die moet je eerst aanpassen.

Tevens zal je zien dat ik naast de twee herkenningswaardes een extra kolom heb ingevoegd met de som van die twee waardes om één getal te creëren waaraan de formule hem aan kan herkennen. Zie post 2# voor de gevaren hier van.
 
Laatst bewerkt:
Super Bedankt voor het meedenken Roeland.
Ik kom er echter achter dat ik nog meer data moet toevoegen, dus deze oplossing gaat helaas niet op.
Moet per getal nog 3 data extra toevoegen die nog niet bekend zijn.

Toch bedankt voor het helpen.
 
Super Bedankt voor het meedenken Roeland.
Ik kom er echter achter dat ik nog meer data moet toevoegen, dus deze oplossing gaat helaas niet op.
Moet per getal nog 3 data extra toevoegen die nog niet bekend zijn.

Toch bedankt voor het helpen.

Des te meer data, des te makkelijker het is in mijn ogen.
Dus laat maar weten indien er alsnog iets gebeuren moet.
*wanneer die data bekent is.
 
Bekijk bijlage voorbeeld 15.xlsx

Oke dit is het nieuwe probleem.
In de bijlage zie je weer 2 tabellen.
Dit zijn oorspronkelijk 2 aparte documenten.

Het bovenste is een bestaand document. Deze heeft oorspronkelijk 700+ rijen.
Het onderste tabblad heeft dezelfde opmaak maar alle cellen zijn leeg.

In het bovenste tabblad zie je een aantal data.
Ik heb de bovenste rij uitgewerkt, hoe hij moet komen in het onderste tabblad.
Hij moet dus alle VERSCHILLENDE data die in de cellen D t/m P staan onder elkaar zetten in het onderste tabblad onder D. De wijk moet overeenkomen met de wijk uit het bovenste tabblad. Net zoals de locatie en de kolom van Q met D. Het gaat er dus om dat een formule ofzo moet kunnen herkennen welke datum van Dt/mP anders zijn, deze onder elkaar zet. En de standdaarddatum invult op de plek zoals deze nu ook staan in het onderste tabblad.

Hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt.
 
Hmmm, ik weet dat dit te doen is, maar waarschijnlijk alleen maar met een macro.
Ik zou zelf alleen niet zo gauw weten hoe dit te maken valt.

Iemand anders van het forum die Ponyoo kan helpen?

P.S
Misschien is het verstandig om dit topic te verplaatsen naar het VBA gedeelte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan