• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alleen benoemde bereik valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
In excel ben ik bezig om gegevens te valideren uit een vooraf gegeven benoemde bereik (genaamd beroep) van uit een ander tabblad (keuze waarden) dan waarin ik op dat moment werk (Beroepen) in het zelfde bestand.

Dit werkt uitstekend echter wil ik dat de gebruiker zelf geen vrije waardes in kan voeren bij beroep in kolom B van het tabblad "beroep" en verplicht wordt alleen de waardes te kiezen die worden geboden.

Weet iemand hoe dit moet....?

(Zie voorbeeld in de bijlage)

Bijlagen

Werkt goed zie ik... maar het is mogelijk dat ik in de toekomst nog waarden (beroepen) toevoeg... is er mogelijk nog een andere methode?

Laatst bewerkt:
Perfect... maar misschien een wat vervelende vraag hoe kan ik zorgen dat ik zonder deze formule te kopieëren dit zelf handig invoeren? Is dit als volgt =verschuiving() en moet ik dan tussen haakjes de bereiken aan geven?

Ja, maar je kan de formule ook in je blad zetten en dan "kopiëren" en dan plakken met Menu Bewerken "plakken" bij "bron".
Maar voor elk opvolgend validatie, kan je het gewoon doorvoeren met de vulgreep.

Is het ook mogelijk dat de hyperlinks ook over worden genomen in de validatie?

Laatst bewerkt:
De tekst v/d hyperlink zal in je validatielijst verschijnen maar niet de functie.
Als workaround kan je een aparte kolom reserveren voor je valdatielijsten met hyperlinks en met onderstaande code kan je dan telkens je een waarde selecteert de hyperlink activeren. Plaats de code achter het betreffende blad met de validatielijsten
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Column = 2 Then 'wijzig hier eerst het kolomnummer
    ThisWorkbook.FollowHyperlink Target.Value
End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan