Alleen CPU koeling genoeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald89

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik heb hier een packard bell iMedia 6028 staan.
Er zit in de kast geen uitsparing voor een casefan.

Nu heb ik besloten om er een nieuwe GPU in te doen (nvidia 8500 GT, 512 mb met passieve koeling). Momenteel zit er alleen op de CPU een fan van Coolermaster. Weet niet welk type precies. De CPU is trouwens een AMD Athlon 64 X2 5000+ à 2600 MHz.

De CPU wordt tot nu toe niet heet, maar ik vraag me af of er extra koeling nodig is als ik de bovenstaande videokaart erbij plaats?

Zo ja, is er ook een manier om de kast te koelen zonder een 80mm gat te zagen in de kast?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Ronald

je kunt inderdaad op een plaats waar geen fan zit er een plaatsen, maar zijn er geen plekken vrij?.

wat je ook kan doen is een fan op de heatsink van je gpu vastmaken met bijvoorbeeld een tyrip.

Nee er zijn inderdaad geen plekken vrij helaas.
Op de achterkant zitten onderaan 4 sleuven voor PCI express, ATA en dergelijken. Links op de achterkant 4 usb, 1 vga en nog wat audio poorten en bovenin natuurlijk ruimte voor de voeding. Nu is er naast de usb poorten enzo nog wel ruimte om een 80mm gat te zagen, maar dit doe ik liever niet vanwege de metaalsplinters die er vanaf gaan komen.

Daarom was ik op zoek naar een alternatieve koelmethode zonder een gat te maken.
Ik hoop dat iemand hier op dit forum een betaalbare manier weet om dit te realiseren.

Groeten Ronald

Wat is dat nou weer voor vreemd advies??
Lijkt me niet echt een goed plan!!

Ik was dit inderdaad ook niet van plan.
Ik maak me geen zorgen om de temperatuur van de GPU: als het in de case niet warm is en er voldoende circulering plaatsvind moet dit de GPU genoeg koelen. In ieder geval als er genoeg koele lucht langs de koelvinnen stroomt.

De vraag is echter; hoe creëer ik voldoende airflow zonder een gat te zagen in de case?
Het risico van staalsplinters riskeer ik liever niet, en uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is voor mij ook geen optie, hier heb ik te weinig verstand van.

Gewoon eerst maar eens proberen wat de temps doen in de praktijk voor je verder iets gaat bedenken.

Wat is dat nou weer voor vreemd advies??
Lijkt me niet echt een goed plan!!

ik vind het geen vreemd advies.
Die cpu blijft wel draaien: die heeft een koeler. Zijn videokaart is passief, die is dus afhankelijk van luchtcirculatie.

Ronald, ik zou je een passieve kaart willen afraden!
En als je wilt gamen zou ik verder voor een betere kaart kiezen, maar dat is een beetje offtopic...

Ik vind ook een extra fan voor de GPU geen vreemd advies, maar koop dan een echte GPU koeler ipv een fan met een tyrip

Of inderdaad nog beter geen passief gekoelde gpu

ik vind het geen vreemd advies.
Die cpu blijft wel draaien: die heeft een koeler. Zijn videokaart is passief, die is dus afhankelijk van luchtcirculatie.

Ronald, ik zou je een passieve kaart willen afraden!
En als je wilt gamen zou ik verder voor een betere kaart kiezen, maar dat is een beetje offtopic...

Een heatsink verandert mijns inziens niets aan de luchtcirculatie, die geleidt de warmte alleen. De fan op de cpu is niet krachtig genoeg om de circulatie tot stand te brengen.

Wat betreft het gamen, de games die ik speel zijn geen top of the line dingen die die 512 mb echt nodig hebben. Als ik echt heel intensieve games zou spelen had ik inderdaad niet voor deze gekozen.

In principe niet. Zonder fans en luchtinlaat en -uitlaat geen extra airflow

Haha ja, helaas heb ik hem nu al besteld.
Maar even back to business; is er een manier dat ik een airflow creëer zonder gelijk een gat te zagen in die hele kast?

je kan nog annuleren, zeker als ie niet opgestuurd is.
Je kan zelfs terugsturen (maar dan ben je verzendkosten kwijt, pl us voor het nieuwe verzenden: das een beetje zonde)

Een heatsink verandert mijns inziens niets aan de luchtcirculatie, die geleidt de warmte alleen. De fan op de cpu is niet krachtig genoeg om de circulatie tot stand te brengen.
Klopt, maar hoe werkt een heatsink: een heatsink geleid de warmte. Dus hiite van de videokaartkern gaat naar de heatsink. Nu heb jij een kast waarvan jij zelf al zegt dat de luchtcirculatie slecht is. Doordat er te weinig lucht circuleert kan de heatsink zijn warmte niet genoeg kwijt. Gevolg daarvan is weer dat de GPU zijn warmte niet kwijt kan aan de koeler. Gevolg daarvan is dat je systeem gaat crashen.

Je kan het oplossen door met tyraps een koeler er aan vast te maken. Ik heb het wel eens gezien: het ziet er niet uit, maar het werkt dus wel.
Ik heb nog wel een alternatief in mijn hoofd, maar ik noet ff kijken waar je die kan kopen...

Wat betreft het gamen, de games die ik speel zijn geen top of the line dingen die die 512 mb echt nodig hebben. Als ik echt heel intensieve games zou spelen had ik inderdaad niet voor deze gekozen.
Het gaat erom dat je met een paar euro extra een veel betere kaart koopt.
Immers geef je ook 100 euro uit aan een voeding, terwijl jij ook makkelijk met 1 van 50 euro had kunnen werken.

(je komt een beetje eigenwijs op me over: nu ben ik dat ook, alleen help ik en vraag jij hulp :P)

Laatst bewerkt:
je kan nog annuleren, zeker als ie niet opgestuurd is.
Je kan zelfs terugsturen (maar dan ben je verzendkosten kwijt, pl us voor het nieuwe verzenden: das een beetje zonde)
Hehe hij is al verzonden, dat is pas zonde.
Heb inmiddels al een kennis bereid gevonden om de kast om te bouwen!

Bedankt voor jullie hulp!

Hehe hij is al verzonden, dat is pas zonde.
Heb inmiddels al een kennis bereid gevonden om de kast om te bouwen!

Bedankt voor jullie hulp!

nog een beter idee!!
(dan stop ik met zoeken naar ehh 'pci-slot-koeler' of hoe dat dan ook heet.

nog een beter idee!!
(dan stop ik met zoeken naar ehh 'pci-slot-koeler' of hoe dat dan ook heet.

Hehe ja ik heb ook al op alle mogelijke termen, soorten, aansluitingen, merken en producten zitten zoeken, nergens wat gevonden.

Heren, bedankt voor jullie hulp hiermee!
Ik zal hem even op vraag opgelost zetten.:thumb:

het beste is dan inderdaad een actief gekoelde kaart.

ik heb zelf een arctic accelero met 2× een 120mm fan er op met een tyrip,werkt goed;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan