• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alleen laatste 4 records tonen in draaigrafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter77

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een draaitabel gemaakt welke elke week geupdate wordt met de resultaten van afgelopen week. Stel deze week is week 12, dus in de draaitabel zitten nu de 11 afgelopen weken aan resultaten. Nu wil ik deze resultaten omzetten in een grafiek om de trend te bekijken. Echter, ik wil alleen de resultaten van de laatste 4 weken tonen. Hoe los ik dat geautomatiseerd op. Ik kan natuurlijk de data zelf selecteren, maar ik zou graag willen dat de grafiek standaard de laatste 4 weken weergeeft, ongeacht in welke week we leven. Wie weet raad?

Alvast bedankt

Pieter

voorbeeld bestand toegevoegd.

Bijlagen

Ik weet niet of dit de handigste oplossing is maar je zou het wellicht in een Macro kunnen opnemen en/of in VBA (script) kunnen zetten, scripten.

Ik denk ook dat dit met script zal moeten, maar ik heb geen idee hoe. Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.

Ik denk ook dat dit met script zal moeten, maar ik heb geen idee hoe. Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.

Het kan zonder script wanneer je in je data-sheet een extra kolom toevoegt met volgende formule: =ALS(A2<(MAX(A:A)-3);"nee";"ja")

In je draaitabel selecter je dan enkel de "ja"-waarden.
Niet vergeten je nieuwe kolom een passende naam te geven...

Greetzzzzz,
Raf.

als je de telkens de laatste 4 weken wil op het moment van uitvoeren dan kun je ook dmv. weeknum werken.
In 1 cel plaats je de formule "=nu()"
in de 4 lijnen daaronder plaats je de formule "=Weeknum(E1)-3" "=Weeknum(E1)-2" "=Weeknum(E1)-1" "=Weeknum(E1)-3"
En dan gaan we met de vertikaal zoek functie verder...
Heb het even voor je uitgewerkt in de sheet Gerrit.

Voor met de formule weeknum te werken moet je wel de invoegtoepassingen activeren.

Als deze functie niet beschikbaar is en de fout #NAAM? als resultaat wordt gegeven, moet u de invoegtoepassing Analysis ToolPak installeren en laden.

Werkwijze

Klik op Invoegtoepassingen in het menu Extra.
Schakel in de lijst Beschikbare invoegtoepassingen het selectievakje Analysis ToolPak in en klik op OK.
Volg indien nodig de aanwijzingen op in het installatieprogramma.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan