• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Alleen lezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter lsc.b
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

lsc.b

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2000
Is het mogelijk op op een pc met naam gebruiker dat die in een bestand kan werken
En andere pc's in het netwerk altijd alleen lezen is ..zo ja hoe

Zet het bestand voor anderen dan de bedoelde gebruiker op Alleen lezen en geef alleen de bedoelde gebruiker meer toegang.

Bijlagen

• AlleenLezen.jpg
    AlleenLezen.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 21
Beste edmoor zou dit ook via een vba code kunnen om een sheet op lezen te zetten

Het gaat dus niet om een bestand maar om een werkblad.
Dat kan met:
Code:
Sheets("Blad1").Protect = "Een wachtwoord")

Oke maar ik wil eigenlijk dat 1 pc eigenaar er wel in kan werken zonder wachtwoord

De methode met wachtwoord geldt voor het betreffende blad in document, niet per gebruiker.
Gebruik daarvoor de methode die ik in #2 noemde.
Dit geldt dan voor het hele document.

Je kunt ook het opslaan uitschakelen op basis van de inlognaam van de gebruiker.

Nog niet helemaal nieuwe ideeën zijn nog welkom eigen pc moet het bestand kunnen bewerken andere in het netwerk mogen dat niet als het anders kan graag meer informatie

Oke maar ik wil eigenlijk dat 1 pc eigenaar er wel in kan werken zonder wachtwoord
Dan doe je toch dit?
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    If Environ("Username") = "lsc.b" Then
        For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
            sh.Unprotect "Je wachtwoord"
        Next sh
    End If
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
        sh.Protect "Je wachtwoord"
    Next sh
End Sub
Of je doet wat ik in #2 al zei.

Ik ga het van de week uitvoeren en als het goed gaat
Dan sluit ik het onderwerp dank alle voor mijn geduld ook weinig tijd gehad de afgelopen dagen voor de andere onderwerpen

Beste Edmoor ik heb je code eens bekeken maar zoals ik het zie is mijn pagina beveiligt ( wat ik dus eigenlijk niet wil ) alleen voor andere moet het beveiligt zijn dus het account naam die ik in geef moet er in kunnen werken zonder dat het blad of een aantal cellen beveiligd zijn
#2 zou dan een manier zijn maar ik wil eigenlijk liever een code als dit mogelijk is #11 komt in de buurt lijkt me van wat ik zoek

Mijn voorbeeld gaat er vanuit dat alle bladen beveilgd zijn.
Deze worden voor de opgegeven gebruiker automatisch vrijgegeven bij het openen van het bestand als je die code in de ThisWorkbook sectie zet.

Check deze eens en zet die naam dan in de code van edmoor:
Code:
Sub WhoIsWho()
    MsgBox Environ("Username")
End Sub

En het leek me nog wel zo duidelijk dat je in mijn voorbeeld bij Environ("Username") = die "lsc.b" moet vervangen door de betreffende gebruikersnaam.

Laatst bewerkt:
En het leek me nog wel zo duidelijk dat je in mijn voorbeeld bij Environ("Username") = die "lsc.b" moet vervangen door de betreffende gebruikersnaam.
klopt dit had ik gedaan maar bij mij lukt het op een 1 of andere manier niet
wat ik fout heb gedaan weet ik nog niet

Zie de post van trainers in #15

wat ik ook doe en probeer mij lukt het niet wil je mee een voorbeeld bestand je willen sturen misschien dat ik het dan zie

zou je niet beter terug overschakelen op papier en potlood?

Het is hier al op alle verschillende manieren uitgelegd en nog wil je het niet snappen.

Nu achter 24 jaar lidmaatschap vraag je of je een voorbeeldbestand mag sturen. al 24 jaar wordt er gevraagd in uw eerste post een voorbeeldbestandje te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan