Alleen maar updates voor AV op nieuwe pc, geen updates voor Windows 11 pro zelf

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Besturingssysteem
Windows 11
Ik heb een nieuwe pc met W11 pro nu al 2 dagen in gebruik en krijg nog steeds geen updates voor Windows. De enige updates die binnenkomen als ik manueel ga zoeken zijn die voor de AV en defender. Ik heb geprobeerd met de pc enkele uren uit te laten en dan opnieuw gaan zoeken naar updates, maar steeds krijg ik uw pc is bijgewerkt.
Wat ik zeer raar vind is dat de installatiedatum van Windows 10-3-25 is en er slechts Windows 11 pro versie 23H2 op staat.
Gezien ik Windows ook nog in het Nederlands heb moeten zetten d.m.v. het taalpakket heb ik veel zin om maar een nieuwe installatie te doen met een Nederlandse versie.
Doe ik hier goed aan of moet ik nog even langer geduld hebben?

Kun je lang geduld hebben want die komt niet.

Wat ik zeer raar vind is dat de installatiedatum van Windows 10-3-25 is en er slechts Windows 11 pro versie 23H2 op staat.
Dat had ik ook, precies hetzelfde.

Ik heb onderstaande procedure gevolgd. Let op: maak een systeemkopie en stel data veilig (persoonlijke bestanden). Koppel een externe data-schijf af.

Method 2: Using the Windows 11 Installation Assistant
  1. Back up your files. Back up your important data before starting the process.
  2. Download the tool. Go to the official Microsoft website and download the Windows 11 Installation Assistant.
  3. Run the assistant. Open the downloaded file and follow the on-screen instructions. The assistant will guide you through the upgrade process to 24H2, keeping your files and applications intact.
  4. Install 25H2. Once the 24H2 installation is complete, your system will restart. Then, go to Settings > Windows Update and Check for updates. Version 25H2 should be available for installation.
Punt 4 was bij mij niet aan de orde want het proces liep automatisch door. Het eindresultaat is dat er nu op mijn pc 25H2 staat. Mogelijk dat Windows die stap (updaten) automatisch heeft uitgevoerd (ik ben wel eens weggelopen tijdens de procedure).

Wel geduld hebben, blijft lang steken op 46% kan wel een half uur en langer duren, gewoon wachten en beeldschermen worden soms zwart en dan toch wachten.
Totale procedure kan wel anderhalf uur of langer duren.

Laatst bewerkt:
De probleemoplosser werd reeds gedaan, maar bracht geen oplossing.

Jammer, als je iemand niemand gelooft. Het is geen probleem met 'bijwerken'. Ik heb altijd updates gekregen maar nooit die upgrades. Nooit melding gehad van problemen. Nieuwe pc en twee jaar niets gebeurd. Kwam erachter dat ik 23H2 had staan door topics op dit forum. Maar goed, ga maar wachten dan.

Als de upgrade van Win10 naar win11 getruckt gedaan is (bijv. met de Rufus-methode), dan klopt het dat u geen jaarlijkse upgrade krijgt en blijft ie hangen in de versie waar ie mee begon.
Om toch de jaarlijkse upgrade te krijgen moet de Rufus methode weer uitgevoerd worden, maar dan als upgrade van de ene win11-versie naar de andere.

Hij schrijft: "Ik heb een nieuwe pc met W11 pro nu al 2 dagen in gebruik".
Ik neem aan dat als je een nieuwe pc krijgt er geen W10 op staat of heeft opgestaan.

Ik zelf kocht een nieuwe pc en daar werd W11 Pro opgezet en onlangs kwam ik er achter dat dit versie 23H2 was. Ongeveer 2 of anderhalf jaar geleden.
Dus ik natuurlijk jaloers want iedereen had 25H2. Ik heb alles kunnen afhandelen met de installatieassistent.

Waarom zo moeilijk blijven doen?

Er worden soms nieuwe pc's verkocht die eigenlijk Win10 pc's zijn en niet voldoen aan de MS-eis voor win11, maar waar toch win11 opgezet is (met de Rufus-methode).
Dit soort pc's wordt vaak dan tegen een "voordeel"prijs aangeboden.

Ja, dat is dan bedrog. 100.000 woningen bijbouwen en ook maar wat gevangenissen erbij.🚔

De pc is geleverd met W11 Pro 23H2, daar is verder niets mee gedaan dan alleen de Windows zichzelf volledig laten volledig installeren en configureren. Ik heb daar alleen mijn back up programma opgezet en een back up gemaakt als die volledig klaar was zodat ik die kan terugplaatsen als een nieuwe installatie niet mocht lukken om welke manier ook.
Graag had ik meerdere commentaren gehad of ik nu beter nog even wacht of toch maar gelijk een nieuwe installatie moet doen. Kwestie van mijn garantie niet te verliezen!
@Senso wind u niet te veel op, slecht voor het hart!

Ja, goed. Ik zat toch in dezelfde situatie! Het eerste wat ik op internet tegenkwam was > eerst van 23H2 naar 24H2. Toen las ik van die installatie-assistent en heb dat uitgevoerd. Ik heb ook eerst een systeemback-up gemaakt. Maar met die assistent is alles vlekkeloos verlopen. Nergens dat ik antwoord moest geven op vragen, tenminste kan ik me niet herinneren . Alleen geduld opbrengen. Ik heb post 2 niet zelf verzonnen.

Wat wel iets gewijzigd was, waren de bureaubladpictogrammen en een paar koppelingen in de map SendTo waren dood. Was allemaal vrij snel te herstellen. En ik had ExplorerPatcher en die werkt niet meer. Verder kreeg ik MSi te zien (driver) die heeft volgens mij met de geheugenintegriteit te maken.
Niet uitgevoerd. Niets geïnstalleerd.

Terug
Bovenaan Onderaan