• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost alleen tekst tonen van een string(en niet de aanwezige getallen)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

antonl007

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2022
Ik heb een string met letters (max. 40 maar vaak veel korter) en dan een getal van 10 cijfers. Ik wil die string in een cel hebben en dat de gebruiker dan alleen de letters ziet. Het liefst een combinatie van formule en cel-opmaak. Ik krijg het niet voor elkaar, ook niet met die dwaalspoorder van een chatgtp. Iemand van jullie?

Bijvoorbaat dank voor de moeite!

Gokje zonder Excelvoorbeeld:
Code:
=LINKS(A1;LENGTE(A1)-10)
=RECHTS(A1;10)
Voor respectievelijk de tekst en de cijfers. Kun je kolom met de totale string verbergen.

Meer assistentie: zie mijn handtekening.

Het voorbeeld is een beetje summier. Is het representatief?
Zien alle strings er zo uit? Zit er in elke string een #-teken voor de cijfers?

En: welke versie van Excel gebruik je?

office365, het is niet meer dan dat...het zijn teksten van bijv. max 40 lang en een nummerreeks van 10 cijfers.

Ok, voldoen dan de functies uit post #2?

nee, ik heb alleen maar de celwaarde en die moet in tact blijven dus niet met hulpkolommen e.d. ging mij om specifieke opmaak voor die cel. Maar denkt niet dat het lukt want Excel kan waarschijnlijk niet dynamisch verbergen. Als het niet lukt dan pech.

Al eens gedacht aan PowerQuery?

Wat is de zin van een gedeelte van een uit 2 cellen bestaande tekst er een deel willen te verbergen? Voeg ge woon de cellen niet samen en je hebt wat je wil. En uw voorbeeld komt niet overeen met uw uitleg?

Hier is een voorbeeldje met Power Query.
De kolom met cijfers die je nu nog ziet kan je verwijderen.
Deze blijven op de achtergrond nog intact.
Bovendien is het mogelijk om, indien van toepassing, met de cijfers te rekenen.

Kun je kijken of dit een beetje in de richting komt?
Niet? Dan probeer een zo uitgebreid mogelijk voorbeeld te uploaden.

Bijlagen

Het voorbeeld is niet echt representatief. Zoals ik begrijp hoeft de tekst niet gesplitst te worden, maar met iets als voorwaardelijke opmaak wil TS alleen de cijfers verbergen. Dus in één cel de de tekst wel zichtbaar maar de 10 cijfers op het einde niet. Lijkt mij lastig verhaal maar wie weet...

zichtbaar maar wel dat onder water de string uit c3 bestaat zodat ik daar op andere werkbladen verder mee kan werken?

Kun je dan niet verder werken op het ander blad met
=F3 &"##" &G3

thx voor de antwoorden en oplossingsrichting. Ik denk niet dat het kan dus als oplossing plak ik een string van spaties tussen de chars en de cijfers en met de kolombreedte regel ik dat je dan de cijfers niet ziet. Later haal ik de spaties weg als de celwaarde geprocessed moet worden. Klinkt stom maar werkt wel.

Dat klopt, maar effectief???????
Als dat voor enkele rijen is, oké.

Dan moet je wel de formulebalk onzichtbaar maken, of heel veel spaties zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan