Alleen velden met data van vorige maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roland24

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
In access heb ik een tabel met in ieder record een datum. Nu wil ik met een query alleen die records zichtbaar hebben waar de datum de vorige maand betreft.

Dus als ik op 17-3-2015 kijk wil ik alleen alle velden zien tussen 01-02-2015 en 28-02-2015. Is dit middels een formule mogelijk?

Een formule is lastig, een extra veld mag geen probleem zijn. Normaal gesproken kun je met de functie Month de getalwaarde van een maand opvragen, dus Month([Datum]) laat dan de maanden zien, en met Month([Datum])-1 als criterium filter je dan op de vorige maand. Maar dat werkt niet helemaal jofel, omdat je dan ook de identieke maanden van vorige jaren meekrijgt. Dat kun je dan weer oplossen door ook op jaartal te filteren, maar daarmee heb je dan een probleem als het om Januari gaat, want dan klopt het jaartal niet meer. En dus zul je een andere noodgreep moeten toepassen. Iets als:
Code:
Veld - Expr1: Format([BetalingsDatum];"yyyymm")
Criterium: Format(DateSerial(Year(Date());Month(Date())-1;Day(Date()));"yyyymm")

Geweldig

Geweldig! Het eerste had ik me inderdaad ook bedacht, maar ik kwam inderdaad tot het probleem met de jaren.
Heel hartelijk bedankt! Expert ;-)

Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan