Alleen videokaart of ook CPU?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik zou graag mijn videokaart willen upgraden met het oog op Farcry 2 en het spelen van Crysis en COD4.(welke ik voorheen speelde op een X1950pro)
Ik zit nu met een onboard radeon 3200 welke uitstekend geschikt is als multimedia machine.Maar totaal niet geschikt voor games.Nu de zomer weer ten einde is zal ik weer wat vaker gaan gamen,en wil mijn PC dus wat gaan uitbreiden.

Mijn systeem bestaat nu uit:

*GA-MA78GM-S2H (AMD 780G chipset,onboard radeon 3200)
*AMD Athlon 64 X2 5400+
*2x 2GB OCZ gold DDR2-800
*Corsair 550W voeding

En doet dienst als HDPC wat ook de hoofdfunctie van de machine is en moet blijven.

De volgende videokaart moet dus ook HDMI ondersteunen,maar dat doen alle moderne ATi kaarten volgens mij al !?

Mijn vraag is eigenlijk of mijn processor niet een bottleneck gaat zijn in combinatie met een HD4850 of HD4870.
Ik neig zelf naar de HD4870,met het oog op de toekomst,maar ga ik het dan redden met deze processor?(X2 5400+) Of is het ook verstandig om dan meteen ook wat te investeren in bv. een Phenom X4 9850?

Laatst bewerkt:
ik zou dezelfde conclusie trekken.

Maar vind je de geluidsproductie nu niet belangrijk?

ik zou dezelfde conclusie trekken.

Maar vind je de geluidsproductie nu niet belangrijk?
Ja hij moet tijdens het gebruik van de HDPC fluisterstil zijn.
Tijdens het gamen mag ie zoveel lawaai maken als nodig voor de koeling,ik heb toch een koptelefoon op tijdens gamen.

Ik heb reviews gezien waar deze kaarten werden voorzien van aftermarket Arctic accelero koelers,dus de kaart moet wel stil te krijgen zijn.Maar dan is wel meteen de Garantie weg natuurlijk.Deze kaarten zijn zeker nogal rumoerig ?

Ja hij moet tijdens het gebruik van de HDPC fluisterstil zijn.
Tijdens het gamen mag ie zoveel lawaai maken als nodig voor de koeling,ik heb toch een koptelefoon op tijdens gamen.

Ik heb reviews gezien waar deze kaarten werden voorzien van aftermarket Arctic accelero koelers,dus de kaart moet wel stil te krijgen zijn.Maar dan is wel meteen de Garantie weg natuurlijk.Deze kaarten zijn zeker nogal rumoerig ?
stil zijn ze in elk geval niet.
Het valt me overigens nog best mee. Ik had het erger verwacht.

ik heb weer even zitten kijken de HD4870 en vind daar verschillende versies van verschillende merken in.

Ik ben wel benieuwd of de 1GB versie,t.o.v. de 512MB nou werkelijk zoveel beter is!?

Verder denk ik dat sapphire de beste deal heeft met meegeleverde goodies en een,volgens sommigen,iets betere koeling.

Ik probeer nog even het verschil uit te vinden tussen de1GB en 512MB versie,en dan denk ik dat de keuze gemaakt is :D.Voorlopig eerst een sapphire HD4870 en dan later nog een X4 processor.Ik hoop trouwens dat de 550W voeding het trekt :rolleyes:

ik heb weer even zitten kijken de HD4870 en vind daar verschillende versies van verschillende merken in.

Ik ben wel benieuwd of de 1GB versie,t.o.v. de 512MB nou werkelijk zoveel beter is!?

Verder denk ik dat sapphire de beste deal heeft met meegeleverde goodies en een,volgens sommigen,iets betere koeling.

Ik probeer nog even het verschil uit te vinden tussen de1GB en 512MB versie,en dan denk ik dat de keuze gemaakt is :D.Voorlopig eerst een sapphire HD4870 en dan later nog een X4 processor.Ik hoop trouwens dat de 550W voeding het trekt :rolleyes:

Mijn 500W-voeding trekt een 4870, E8400-processor, 3 harde schijven, dvd-brander en speler.

Net ff testje gedaan:
Phenom x4 9950 (das geloof ik de snelste), 2x hdd, 2xdvd-rw,4870 Crossfire, 4x ddr2-geheugen haalt 555W op piekmomenten. Op 85% haalt het 536.
Bij een X4 9550 haal je nog maar 514W

Mijn 500W-voeding trekt een 4870, E8400-processor, 3 harde schijven, dvd-brander en speler.

Net ff testje gedaan:
Phenom x4 9950 (das geloof ik de snelste), 2x hdd, 2xdvd-rw,4870 Crossfire, 4x ddr2-geheugen haalt 555W op piekmomenten. Op 85% haalt het 536.
Bij een X4 9550 haal je nog maar 514W
Ik heb net op de AMD site gelezen dat mijn corsair voeding gewoon de 4870 ondersteunt.En met de oude processor(x2 5400+) is dat zeker geen probleem.

Ik heb de HD4870 trouwens besteld(Sapphire)Dus ik ben benieuwd of die beter zijn werk doet dan mijn oude X1950pro in Crysis.:D....En dan volgende maand een X4 9850 erbij(en mischien wel een andere voeding met nog wat meer headroom)

bedankt voor nu:thumb:

Ik heb net op de AMD site gelezen dat mijn corsair voeding gewoon de 4870 ondersteunt.En met de oude processor(x2 5400+) is dat zeker geen probleem.

Ik heb de HD4870 trouwens besteld(Sapphire)Dus ik ben benieuwd of die beter zijn werk doet dan mijn oude X1950pro in Crysis.:D....En dan volgende maand een X4 9850 erbij(en mischien wel een andere voeding met nog wat meer headroom)

bedankt voor nu:thumb:

Nee hoor, dat probeerde ik je uit te leggen: zelfs met 2 4870-videokaarten en die processor heb je geen probleem (al is het dan wel wat krap). Ga je maar met 1 4870 heb je al helemaal geen probleem.

Ik weet niet of ik hier verder mag gaan,zoniet dan hoor ik dat graag:thumb:

Nou ik heb de HD4870 geinstalleerd en voorzien van een accelero twinturbo cooler die de kaart mooi op 50 graden houdt.
Meteen Vista 64bit opnieuw geinstalleerd en voorzien van de nieuwste drivers.Daarna crysis geinstalleerd en gestart.Maar het beeld gaat meteen op zwart en 5 seconden later start de pc opnieuw op.
Ik heb geprobeerd om de game te starten via de ontspanningmap ,via de DVD play optie,via de crysis.exe in de Bin32 en Bin64 map,in DX9 en DX10 mode,met catalyst 8.6- 8.7- 8.8 en met de patches voor crysis.Maar steeds weer gaat het beeld op zwart en start de pc opnieuw op.

Ik heb toen crysis verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar geen resultaat.Ik heb toen Vista 64bit opnieuw geinstalleerd,ook zonder resultaat.Toen heb ik Vista 32bit geinstalleerd,ook zonder resultaat.
Ik heb toen Farcry eens geprobeerd,dit spel loopt echter wel heel soepel met alles op very high.Ook COD4 heeft geen problemen.

Wanneer ik de HD4870 dan in mijn andere machine druk start crysis wel ineens op.
Specs:
K9N-neo-f(Nvidia MCP 550 chipset)
X2 3800+
4GB 677MHz DDR2
WD 250GB

Toen de HD4870 weer op het AMD 780G chipset moederbord,en weer alleen een zwart scherm en een reboot.
De kaart werkt dus wel,maar alleen op een moederbord met een Nvidia chipset en niet op het AMD chipset.Ik vind dat erg vreemd,je zou toch denken dat AMD producten gewoon compatibel zijn met elkaar.
Ik denk er nu over om een ander moederbord aan te schaffen.De Neo-F is al een oud beestje,maar ben nu een beetje bevreesd om weer een AMD chipset te nemen,maar ik wil toch wel graag de crossfire mogelijkheid open houden.
Zijn er mensen die hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven?

Ik had de F3 bios,ik heb hem net geflashed naar de F5 bios.Van de week weer eens even de HD4870 proberen op dit moederbord.

Bedankt voor het meedenken:thumb:

ook de nieuwe F5 bios heeft niet geholpen.Ik heb Vistra 64Bit opnieuw geinstalleerd met de daarbij behorende drivers.
Crysis wil niet starten in de GA-MA78GM-S2H -> HD4870 combinatie.Ik ga nu eerst nog eens de X1950pro op dit moederbord proberen,want met die kaart heb ik op een ander systeem Crysis zonder problemen uitgespeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan