Alles alleen lezen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Het is niet speciaal een XP-vraag, maar ik moet het ergens plaatsen.
Als ik mappen aanmaak, krijg ik bij eigenschappen te zien dat ze alleen lezen zijn, maar ik kan ze gewoon verwijderen. Maar nu wil ik mijn backup beveiligen tegen wissen. Hoe kan ik alle bestanden in alle mappen en submappen beveiligen tegen wissen of wijzigen?
bvd,
Eric

Het is NT (nt4, 2k, xp) wel makkelijker, mits je NTFS als bestandssyteem hebt. Als je naar de eigenschappen van een map gaat, kan je op het tabblad beveiliging de rechten bepalen van gebruikers en het zo beveiligen.

Sorry caveman voor het late antwoord, ik moest even weg. Denk je dat het ook kan als ik in XP converteer naar NTFS, al vind ik dat niet zo'n aantrekkelijk idee (of misschien juist wel)?
Alleen moet ik geen rechten geven aan gebruikers, ik ben zelf de enige gebruiker.
Eric

ja, je kan in xp gewoon naar ntfs converteren of met PM bijvoorbeeld. Je hebt wel wat ruimte over op je harddisk ?

Je wil dus bestanden beschermen tegen je zelf ?

Tegen jezelf beschermen kan niet echt, tegen anderen wel. Er is nog een drastischere methode en dat is de encryptie die 2k en xp hebben ingebouwd.

Converteren van fat32 naar ntfs heeft een belangrijk nadeel en dat is dat je clustersize slechts 512 kb is erna. Dit kan je wel met PM weer omzetten naar 4k.

Ja vaat, ik wil inderdaad bestanden beveiligen tegen mijzelf. Ik heb namelijk de backups (vaak, maar niet altijd, wel op twee fysieke harde schijven) in dezelfde map staan als waar ik in aan het schrijven ben. En ik weet dat er een bepaald risico (wet van Murphy) is dat je dan een keer onbedoeld in de backup aan het wijzigen bent en dan komt het nooit meer goed met de wereld.
Nou ja, wat te dramatisch misschien.
Grtz,
Eric

regel 1. nooit in je backups rotzooien, maak dan een nieuwe
regel 2. bij twijfel aan jezelf, brandt het ook op cd, dan heb je iets wat vastligt.
regel 3. werk aan die twijfel ;)

Nou caveman, ik denk dat ik toch maar een aparte partitie ga gebruiken voor m'n backups.
Eric

Trouwens, ik kan ook gewoon een dagelijkse backup maken op een rewritable, het gaat maar om een paar mb. Maar nou wijken we weer af van de eigenlijke vraag.
Eric

Het gaat er toch om een oplossing te vinden voor je probleem.

Het is een beetje dubbelzinnig jezelf rechten te ontnemen. Misschien een hint, in XP kan je systeemmappen niet verwijderen, dus zou je als je je mappen als systeemmap kan registreren in windows je beveiliging hebben. Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets doet.

zou het niet te moeilijk maken. Gewoon op een ander partitie zetten of anders een wachtwoord enzo op de bestanden zetten met folder-guard ofzo http://www.winability.com/folderguard/

je kan dan zelf niet meer aan die bestanden komen, totdat je inlogt in folder-guard en die rechten weer wegneemt. simpel

caveman en vaat,
bedankt voor jullie antwoorden. We dwaalden een beetje af van de werkelijke vraag, maar ik denk dat ik maar een aparte partitie gebruik voor de backups, ik weet alleen nog niet of ik die converteer naar NTFS omdat ik niet weet wat dan de voordelen zijn.
En Caveman, ik wil ze echt beschermen tegen mezelf, omdat je weleens ongewild het verkeerde bestand verwijdert. Als je in Windows eens iets wil doen moet je dit 30 keer bevestigen, maar met iets belangrijks gaat het heel gemakkelijk. (is dit bevestigen in Windows uit te schakelen?)
Beiden Thnx,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan