alles kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapcop

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Hallo

Ik heb 2 harde schijven een van 120Gig en een van 160Gig die van 120 Gig daar staat windows op en hij is in 2e op gedeelt nu dacht ik... laat ik eens die schijf 120 Gig gaan formateren dus dat heb ik gedaan alles ging goed, heb hem als Ntst (ofzoiets) geformateert maar nu als ik die schijf van 160Gig aan klik dan wil hij hem formateren ...

en hij herkent hem ook niet als 160Gig er staat 0 byets en states onbekent.... maar er staan nog allenmaal dingen op dus ik wil hem niet formateren...

Wat te doen?

Groedzaam jacob

Even terug... want wat je zegt kan niet...

Je hebt 2 schijven:

Eéntje van 120GB met 2 partities, waarvan één partitie C:\ met daarop windows en nog een andere partitie. Driveletter van die tweede partitie doet er niet zoveel toe, maar laten we hem even E:\ noemen ervan uitgaande dat D:\ een optisch (dvd) station is.
Daarbij heb je dan nog een schijf van 160GB, blijkbaar als één logische partitie, laten we die even F:\ noemen.

Je zegt dat je de schijf van 120GB geformatteerd hebt als NTFS, hoe heb je dat gedaan dan? Met de format-functionaliteit van windows (vista, xp)? Met Partition Magic? Met een ander programma?
Je zegt namelijk iets dat niet kan... je formatteert een station (dus driveletter), je kan niet (zomaar) een hele schijf met meerdere partities formatteren. Je hebt dus ofwel C:\ ofwel E:\ geformatteerd. Als je C:\ hebt geformatteerd, zal je dus logischerwijs ook windows kwijt zijn, om überhaupt weer wat te kunnen, zal je dat dus eerst weer geinstalleerd moeten hebben.
F:\ heeft vooralsnog helemaal niets met dit hele verhaal te maken.

leg eens uit wat je precies gedaan hebt...?

Laatst bewerkt:
jah dat is dus ook het vreemde.....

even voor de duidelijkheid ik heb de windows Xp er in gedaan en gezegt dat ie de al aanwezige windows er af moest halen (formateren) en dan gewoon opnieuw windows instaleren ...

ik dacht dat dat helemaal niets uit zou maken voor die ander 160Gig schijf... maar die wil hij nu dus ook formateren... en hij herkent hem als 0 byetes....

heb je geen backup van die gegevens dan? Ben je weer eens iets té gierig geweest he... voor €100,- koop je een externe schijf van 500GB, dan voorkom je een hoop ellende.

Maar goed.... dit is heel raar. Zelfs met de installatie-schijf van XP zou alleen de boot-partitie moeten formatteren. Van de rest moet ie gewoon afblijven. Heb je soms in het BIOS iets gedaan?
Daarbij zou XP na installatie op een willekeurig systeem in principe alle drives zonder meer moeten herkennen.

Hoe zit dat met die installatie-cd trouwens? Is dat een originele Microsoft Retail, of is het een "herstel-disk" van de fabrikant van je pc? En hoe zit het met die 2 schijven, zaten die standaard in de pc toenje hem kocht? Als je namelijk een herstel-disk gebruikt van de fabrikant, en je hebt er later zelf die 2e schijf ingezet, zou dat het probleem kunnen verklaren. Die herstel-cd's zijn een image van de oorspronkelijk configuratie, daarin is eventueel later toegevoegde hardware natuurlijk niet opgenomen, en dat kan dan wel eens voor een conflictje zorgen.

Als er echt belangrijke data op die schijf staat, moet je die eerst op één of andere manier veilig zien te stellen. Als het echt fysiek 2 losse schijven zijn, haal die schijf er desnoods helemaal uit en hang hem aan een andere pc om van alle kritieke data (alsnog) een backup te maken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan