Alles op scherm met schaduw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Systeem : Windows 7 home x64
Grafische kaart Radeon 5700 series
CRT-monitor 19 inch van IIyama Vision Master Pro 454
1 TB HD van WD

Van de een op de andere dag ontzettend moeilijk starten van de PC en als het dan lukt
is alles er op het schermmet schaduw. HEt lijkt op het wat je vroeger op een Video zag, met afspelen en dan gebruikte je het knopje tracking om het beeld weer goed te krijgen. In apparaatbeheer ziet alles er normaal uit. Geen foutmeldingen en geen geel uitroepteken !
Ik heb van Radeon de meest up to date driver (ook al de oudere drivers geprobeerd) en heb geen idee wat ik nog zou kunnen doen.
Op virussen gescand met Malware bytes en Microsoft secrurity en die melden geen problemen.

Laatst bewerkt:
Verwijder de drivers eens van de videokaart en herstart.
Laat het systeem zelf de videokaartdrivers installeren.

Je gaat er dus vanuit dat de Monitor en ook de Grafische kaart nog altijd oke zijn ?

Ben nogmaals op virussen aan het scannen en daarna laat ik het systeem
naar drivers zoeken.

Laatst bewerkt:
Ik ga nergens vanuit, maar je zal ergens moeten beginnen om ea uit te kunnen sluiten:
+ andere videokabel aansluiten
+ andere monitor proberen
+ drivers opnieuw installeren
+ andere videokaart testen

Laatst bewerkt:
oke, dan ben ik wel 'n tijdje zoet. Je hoort nog.

Bijlage

Zie de bijlage, zodat je kunt zien hoe het scherm er
plotseling uit is komen te zien. Ook bij de foto's zie je - met name
bij de egale vlakken - schaduw.

Bijlagen

• Schaduw ook bij foto's.jpg
    Schaduw ook bij foto's.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 247
ik zie geen schaduw in je screenshot...
lijkt erop dat dit tog een monitor probleem is

of bedoel je de grijze achtergrond?
dat is gewoon een windows thema die kan je zelf zo instellen

Laatst bewerkt:
NEe, het betreft vooral de (wittige) schaduw achter de letters.
Ik heb het overigens ook, als ik de Radeon grafische kaart (5700-series) uitschakel en dus de windows VGA-driver gebruik; het ligt dan volgens mij niet aan de grafische kaart (geen defect). Alle checks op grafische kaart (apparaatbeheer en Direct X) geven normale uitslagen. Ga maar eens 'n andere monitor erop zetten.

Opgelost

Opgelost. Gelukkig niet mijn grafische kaart.
De Monitor is defect (zelfde klachten op andere PC).
Andere Monitor nu op mijn PC en ziet er weer normaal uit.
Bedankt voor het meedenken.

Klopt. Het jammere is, dat de 19 inch IIyama Vision Pro 454 een werkelijk prachtig beeld heeft. Ik doe heel veel aan fotobewerking en geef dus nog altijd de voorkeur aan diepte en warmte. Ik ben nog geen 'plat' schem tegengekomen, dat daar aan kan tippen.
Tenzij men mij het tegendeel kan bewijzen.
Nu gebruik de 19 inch Dell M990; ook goed, maar tock al weer minder dan de IIyama.
Kan ik in elk geval even rustig op zoek naar een kwalitatief hoogstaande CRT-monitor of . . . . . ? Ben altijd in voor tips !

Yari,

Ik heb hier nog een 19 inch CRT IIyama Vision Master Pro 452 (geen 454 dus). Ik denk niet dat er veel verschil zit op de schermen. De behuizing is door in de zon te staan vergeeld, maar het scherm zelf is nog prima!

Laat maar weten als je geïnteresseerd bent. Over de prijs valt te praten.
Misschien een probleem: ik woon in België (Antwerpen).

Zie je bij de 452 - als bij de 454 - ook bijna boven in beeld een heel dunne horizontale draad lopen.
Is alleen zichtbaar in egaal gekleurde stukken als b.v. een blauwe lucht. 't is minimaal, maar je ziet het
en het was het enige dat ik niet mooi vond op het beeldscherm van deze verder prasctige monitor.

Ik hoor het wel.

Ik heb daar nooit last van gehad. Toch heb ik even gekeken naar die fijne lijn die je beschrijft en dat klopt. Je moet inderdaad goed kijken. Er is eentje bovenaan en eentje onderaan.
Ik heb op internet gezocht en het blijkt een normaal fenomeen bij crt-schermen (en dan vooral de grotere, omdat die vlakker zijn).

Dit vond ik bvb:
Voor de stabilisering van de aperture grille lopen twee dunne draadjes horizontaal over het scherm. Het voordeel van deze techniek is dat de crt-monitor vlak is. Op een vlakkere crt-monitor lijken lijnen rechter en zal het scherm minder weerspiegelen en schitteren. Nadeel is echter dat de twee horizontale draadjes zichtbaar zijn. Hoe erg dit ervaren wordt, verschilt van persoon tot persoon, maar voor de meeste mensen zal dit wel meevallen.

Klopt helemaal. Ik zoek dus - qua beeldkwaliteit - een vergelijkbare; maar dan zonder die lijnen ofwel draadjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan