• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost wissel schema maken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Sientje01

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2025
Hoi,

Is het mogelijk om een wisselschema met namen te maken in excel voor bv een joker tournooi.
dat je telkens met 4 andere personen zit

Kan iemand mij daar antwoord op geven en hoe dan te doen als het mogelijk is

Hoeveel spelers zijn er?
Hoeveel rondes wil je?
Moeten spelers iedere keer met totaal andere personen zitten of mag een enkele overlap?

Niets denk ik. zelfs geen lijstje met fictieve namen.

Beste Sientje01

Ik zie dat je nieuw bent op dit forum.
Misschien dat je nog niet alle gewoontes van dit forum kent .
Graag zien we namelijk een klein excel voorbeeld bestandje van je met wat je nu al hebt.
Dan kunnen we je veel gerichter helpen
Je krijgt oplossingen aangeboden waarmee je verder kan en dan krijg je niet de reacties #2 #4 #5

Ik denk dat uw beginnetje ook uw eindetje zal zijn. De vraagsteller is online geweest, de opmerkingen, waarschijnlijk, gelezen en niet de moeite genomen om te reageren. zodus...

We gaan het zien.
Ik had het gemaakt met AI om te proberen.

Nee ben bezig met een beginnetje en aan het nadenken hou ik deze het beste kan maken
Dus heb alles gelezen en ben er wel mee bezig
Ben niet zo handig met excel omdat ik er weinig mee doet

Nog niet ben op vakantie nu en op de laptop werkt excel niet.
Moet dat thuis op de pc doen.
Heb niet mijn gegevens van microsoft bij de hand dus kan het er niet opzetten.
vrijdag ben ik weer thuis en dan probeer ik het uit
Maar alvast bedankt

@jverkerk, mooi gemaakt, maar eigenlijk moet je toelaten dat je 2 keer iemand kan ontmoeten, een keer als collega en 1 keer als tegenspeler, dat gebeurt nu niet. Als ik het aantal ronden uitbreidt, dan loopt hij ergens bij ronde 9-10 vast. Bon, dat is meer dan de gevraagde 6, maar 48 spelers = 1126 koppels en als tegenspelers maak je 8*4 = 32 koppels per ronde of richting 35 rondes (theoretisch !!!, praktisch stel de helft). Dus een uitdaging, 48 personen, iedereen mag 1 maal als medespeler, 1 keer als tegenspeler en 20 ronden ...

@cow18 Bedankt voor het compliment maar ik heb er in feite niet veel aan gedaan, Chatgpt is de maker want ik heb geen verstand genoeg van vba om dat te realiseren.
Als iemand het kan/ wil aanpassen naar wens van TS.

afwachten wat TS er van vindt en die vond 6 ronden voldoende.
Tot 9 rondes doet de macro het netjes met elk koppel maar 1 keer, dus ofwel als medespeler of als tegenspeler. In principe, met enige "trial & error" brei je daar nog enkele rondes bij en als je dan nog zegt dat je los van elkaar een keer tegenspeler en medespeler mag zijn dan komen daar nogmaals wat ronden bij. Maar dat zit in het vak van intellectuele "spielerei"

Hoi, het ziet er mooi uit JVerkerk, spelers allemaal goed verdeeld.
Je heb geen medespeler alleen tegenspelers cow 18.
Verders snap ik er niet veel van wat je verder bedoelt.
weet hoe je in excel de standen van de verschillende rondes per speler kan optellen maar daar houd het ook mee op.
Wij organiseren voor het eerst een joker tournooi.

als ze allen tegenspelers zijn, dan nemen de combinaties snel af. Bon, de vraag was enkel 6 ronden, dus daar is gemakkelijk aan voldaan.
Ik heb nog even 4 kolommen aan de tabel van @jverkerk toegevoegd en een totaalkolom & ranking gedaan in het blad "blad2".Het is een gokje, want ik weet niet hoe het reglement in elkaar zit.

EDIT : sorry, als je de macro opnieuw laat lopen, dan is alles gewist, dus zou je de macro even moeten aflopen en ea. aanpassen

Bijlagen

licht aangepast schema,
* aantal spelers variabel maar een veelvoud van 4
* aantal rondes variabel, dus je kan vb 20 invullen, maar de macro maakt 100 mogelijke schemas en toont dan enkel het beste resultaat van die pogingen en dat kan dan over 10 rondes gaan.
Met de macro "vullen" zet je daar snel even wat random getallen (tss5-15) in de puntenkolommen om een resultaat te simuleren.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan