• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als 1 dan tekst in kolom1 , Als 0 dan tekst in kolom 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

gieleke6

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2023
Hoi

Ik zoek een excelformule met het volgende;
Op een rij staat in kolom A een tekst. Als ik in kolom B een 1 invul, wil ik dat de tekst gekopieerd wordt naar kolom C. Als ik in kolom B een 0 invul, moet de tekst gekopieerd worden naar kolom D.

Ik heb zelf wat zitten stoeien en zoeken, maar kom er niet uit, iemand die dit zo weet?

Dank voor jullie hulp!
Giel

in kolom C:

PHP:
=ALS(B1;A1;"")

In Kolom D:

PHP:
=ALS(B1=0;A1;"")

Ah toch makkelijker dan ik dacht.. ik had formules van hele regels:D THNX!

Toch nog een vraag als het mag;

Ik zou graag in kolom B ook "0,1" willen invullen, zodat de tekst naar zowel kolom C als D wordt gekopieerd. Dus als beide waarden (0 en 1) gelden, moet de tekst ook in beide kolommen weergegeven worden. Hoe zou de formule dan zijn?

Dank voor jullie hulp!
Giel

Voor Kolom C werkt het nog steeds met de vorige formule. Voor Kolom D deze:

PHP:
=ALS(EN(B1<1;B1<>"");A1;"")

thnx nogmaals, hij werkt prima!

1 dingetje;
in de formule gebruik je nu B1<1, dus de waarde 0,1 pakt hij dan, maar ik bedoelde eerder 0 en 1, of 0 + 1. dus als ik 2 waarden invul.
Reden van mijn vraag is namelijk; als ik er straks een derde of zelfs vierde kolom bij wil maken en er bijvoorbeeld cijfer 2 bij wil hebben, dat ik dan de formule zelf kan aanpassen zodat er altijd een mogelijkheid is als er bv 1,2,3 of 1+2+3 (of misschien zelfs iets als 1+2+A) wordt ingevuld, ik 3 kolommen kan bedienen. Snap je?

Dus:
kolommen
A. B. C. E. F.
s1. 0. s1
s1. 1. s1
s1. 0,1. s1. s1
s1. 0,1,2 s1. s1. s1

....en dan door naar kolom G, H etc

bij voorbaat dank!
giel

Ik denk dat het nu wel tijd is om een voorbeeldbestand te plaatsen waarin je jouw (toekomstige) wensen hebt verwerkt. Anders gaan we eeuwig door met aanvullen van de formule denk ik.

ja lijkt me een goed idee.

Ter info; ik ben muziekdocent en wil een rij liedjes onder elkaar zetten, en met een korte code (in het eerste geval was dat 0 of 1) ze naar een volgende rij kopiëren, zodat ik in 1 oogopslag kan zien welke liedjes ik kan gebruiken als ik bv akkoorden wil behandelen, of als ik een melodie wil behandelen. Sommige liedjes gebruik ik voor akkoorden én melodie dus die moeten in beide rijen komen.

Stel ik zou het schema aan willen vullen met een rij 'improvisatie', dan zou ik in de code-kolom nog een derde waarde willen toevoegen (in dit geval bv 2, maar het zou misschien ook een letter kunnen zijn?). Is dat mogelijk of wordt dit te ingewikkeld?

n.b. het maakt niet zoveel uit of de waardes in de code-kolom gescheiden worden door komma's, plustekens of spaties.

Bijgevoegd een voorbeeld met 4 kolommen, met de codes 0, 1, 2, R

Hoop dat het zo duidelijk is, dank voor je hulp!

Bijlagen

Code:
=IF(ISNUMBER(FIND(C$3;$B6));$A6;"")
Probeer het eens met deze formule in deze layout.

Bijlagen

ah goeie! slim bedacht met die extra kolom.
Probleem waar ik nu tegenaan loop; ik gebruik Mac Numbers, en de formule ISNUMBER herkent ie niet en ik kan geen alternatief vinden. Is er nog een andere manier die wel zou kunnen werken?

thnx voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan