• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als aan hoeveelheid voldaan, vlookup op volgende waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk12345

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Hallo allen,

Graag zou ik het volgende opgelost willen hebben:
Ik heb een (hele lange) lijst met materialen, deze materialen worden voor meerdere orders gebruikt. Elke order heeft een bepaalde behoefte aan materiaal. Wat ik graag wil is het materiaal aan een order koppelen op de volgende manier:
Kijk per materiaalregel of dit in eenordernummer thuishoort, zo ja schrijf dit ordernummer er langs mits de benodigde hoeveelheid nog niet overschreden is.

Kort voorbeeld:
Locatie 1 > Materiaal A > 60 stuks
Locatie 2 > Materiaal A > 100 stuks
Locatie 3 > Materiaal B > 20 stuks
Locatie 4 > Materiaal B > 30 stuks
Locatie 5 > Materiaal B > 30 stuks

Order 1: nodig materiaal A 50 stuks
Order 2: nodig materiaal A 100 stuks
Order 3: nodig materiaal B > 50 stuks
Order 4: nodig materiaal B > 30 stuks

Dit betekent dat locatie 1 aan order 1 wordt toegewezen, locatie 2 aan order 2, locatie 3 en 4 aan order 3 en locatie 5 aan order 4.

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Weten jullie hier een oplossing voor?
Alvast bedankt

Groet,
Luuk

Laatst bewerkt:
Kun je in je voorbeeld ook nog even (handmatig) aangeven wat de gewenste uitkomst is?

Je hebt toch maar 1 tabel met materialen? Waarom dan een 2e tab? Of heb je morgen als er nog wat overblijft ook nog 'Materialen3'?

Da's mooi. Als je zelf niet weet wat de vraag is dan wordt het lastig om een oplossing te bedenken. Plaats bestanden in opeenvolgende volgorde/reacties en ga niet steeds andere bestanden plaatsen in #1. Er is niemand die het dan nog kan volgen.

Ik snap wat je probeert te bereiken:
- Op locatie 1 en 2 liggen elk 60 van materiaal 111. Order 1 heeft 110 nodig, dus dit kan geleverd worden vanuit locaties 1 en 2. Dan ligt hier nog 10, maar dat is niet genoeg voor order 2 (waarom mag dit niet meegeteld worden?).
- De voorraden van 111 op locaties 3,4,5 zijn samen precies genoeg om aan order 2 te voldoen.
- idem voor materiaal 222, order 3 kan gevuld worden door de gecombineerde voorraden op locatie 6,7,8.
- etc.

Maar nu in formules... ik speur nog even verder naar een mogelijke oplossing, maar dit is nog lastig merk ik. Hopelijk biedt bovenstaande daarom ook wat inspiratie voor andere helpers.

AlexCel,

Klopt wat je zegt. De 10 overbodige materialen die overblijven om order 1 te vullen moeten ook toegewezen worden aan order 1 (idem voor order 4). Het gaat erom dat er genoeg material worden toegewezen, het overschot hoort er bij en gaat dus niet mee naar de volgende order.

Groet,
Luuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan