• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS ALS ALS - opnieuw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kees Verhage

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Berichten
15
Ik maak een spreadsheet om toetsresultaten te verwerken.
Als score 1 < 20 maken de leerlingen module 1 en 2; als score 1 > 20 maken zij module 1 en 3
De modulecombinatie levert een totaal op. Tot en met het berekenen van het totaal is geen probleem. Mijn kolommen zien er als volgt uit:

zie bijlage

Nu moet er met de opdracht VERT.ZOEKEN bij het totaal een niveau gezocht worden in een rekenblad. Dat doe ik met de formule zoals in kolom 9

Maar voor de modulecombinatie moet in verschillende kolommen gezocht worden: als module "1 en 2" gemaakt is, kijk dan in kolom A en D; als module "1 en 3" gemaakt is, kijk dan in kolom A en E.

Hoe kan ik nog een argument toevoegen om die keuze te maken? Mij lukt dat niet.
Is iemand zo vriendelijk om zich daar het hoofd over te breken?
Alvast met dank -- Kees
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    23 KB · Weergaven: 17
Ik heb het opgelost door middel van deze formule in G4, G5, G6 enz.
Code:
=ALS(F4="";"";ALS(D4="1 en 2";VERT.ZOEKEN(F4;rekenblad!A9:E62;4);VERT.ZOEKEN(F4;rekenblad!A9:E62;5)))


Uitleg:
Als F4 leeg is, dan blijft G4 ook leeg.
Als D4 "1 en 2" bevat, dan wordt er vertikaal gezocht op waarde van F4 en op de 4e kolom ( kolom D ) van het rekenblad.
Als D4 iets anders bevat (dus "1 en 3"), dan wordt er vertikaal gezocht op waarde van F4 en op de 5e kolom ( kolom E ) van het rekenblad.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets misschien Kees?

Gelijk voor het gehele tabel dan maar.
 

Bijlagen

  • 07-03-09 Kees.xls
    22,5 KB · Weergaven: 31
Dit bericht verkreeg ik via de mailbox, dus zal het hier maar plaatsten. opdat het lijkt alsof Kees de vraag heeft afgedaan met een vinkje van opgelost zonder enige reactie hier op het forum.
Heb z’n mailadres weggelaten.

Dit is een bericht van Kees Verhage van Helpmij.nl Forum ( http://www.helpmij.nl/forum/index.php ). de Helpmij.nl Forum eigenaren kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud van deze e-mail.

Om een e-mail naar Kees Verhage te sturen, kunt u gebruik maken van het online formulier:
http://www.helpmij.nl/forum/sendmessage.php?do=mailmember&userid=140525


Dit is het bericht:

Beste Harry,

Bedankt voor je snelle en deskundige reactie. Dat je oplossing werkt zie ik; waarom dat zo is vraagt nadere beschouwing, maar dat kan ik wel uitzoeken. Zo kom ik weer een stukje verder in mijn kennis van Excel.
Nogmaals mijn dank,

Kees
 
Laatst bewerkt:
Iets dergelijks kreeg ik ook, in andere bewoording ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan