• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=als(cel>0);gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

emel01

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2008
hi

ik wil het gemiddelde van een bepaalde kolom (maanden 2008). nu heb ik de formule
=als(cel>0);gemiddelde

geprobeerd, om precies te zijn deze:

=ALS(I29:I40>0;GEMIDDELDE(I29:I30))

omdat sommige cellen nog leeg zijn (toekomstige maanden, die als waarde erbij:
als de cellen van het bereik l29 tot l40 groter is dan 0, dan gemiddelde nemen.

ander moet ik de formule van de gemiddelden elke maand aanpassen, en 1 cel omlaag trekken. kan zijn dat zoiets over het hoofd wordt gezien....

weet iemand de juiste formule?

=ALS(som(I29:I40)>0;GEMIDDELDE(I29:I40);"")

Is dat wat je bedoelt? Je omschrijving is niet heel erg duidelijk

ps bij de formule GEMIDDELDE worden de lege cellen niet meegenomen

Laatst bewerkt:
sorry

ik heb alle maanden in een kolom. en de maanden jan en feb zijn voorbij, je kunt met een formule het gemiddelde van die 2 maanden uitrekenen. Echter moet je die formule elke maand updaten (een cel (maand) erbij nemen). en net dat laatste wil ik niet. ik wil gewoon de hele kolom selecteren, in die formule.

dus de gemiddelden tot dan toe, is een cel (maand) ingevuld, dan dat gemiddelde erbij nemen, tot december.

is dit duideljker zo?

Ik denk het. Wat ik al zei is dat de formule GEMIDDELDE de lege cellen niet meeneemt. Dus ook al neem je de hele kolom mee in de formule, dan nog zal alleen het gemiddelde van de ingevulde cellen uitgerekend worden. Dus als Jan 10 is en Feb 8, en de rest leeg, zal de uitkomst van de formule over 12 maanden gewoon 9 zijn.

bedankt
maar met jouw formule is de uitkomst LEEG

=ALS(SOM(I14:I25)>0;GEMIDDELDE(I14:I25);"")

Ja, als de som niet groter is dan 0, dan doet de formule niets (;""). Je moet dus wel wat invullen in de kolom, anders valt er niets te berekenen.

Kun je anders een voorbeeld bestand toevoegen in de bijlage

De uitleg is niet echt duidelijk

Oh ja, als hij 0 is moet er natuurlijk wel een gemiddelde berekend worden. Je had me even op het verkeerde been door de formule die je zelf had bedacht. In dat geval kun je beter gebruik maken van een andere formule, die gaat rekenen op het moment dat je iets invult, ook al is het 0.

Alleen heb ik een Engelse versie, en weet ik de NL formule niet. In het Engels gaat ie zo:

=als(counta(I14:I25)>0;gemiddelde(I14:I25);"")

COUNTA moet je dus vervangen door de NL variant. Kijk eens bij Invoegen - Formule - categorie Statistisch. Hij moet in de buurt van AANTAL staan

Code:
=SOM(B1:B12) / AANTAL.ALS(B1:B12;">0" )

Met de gegevens in B1:B12 natuurlijk.
Controleformules: =AANTAL.ALS(B1:B12;">0") en =SOM(B1:B12)

Succes, Cobbe

a-ha!
zie attachment... hij doet het wel.. maar als beide waardes negatief zijn, dan gaat hij de mist in... hij kan het gemiddelde niet uitrekenen als beide waardes negatief zijn, zo lijkt het......?

Bijlagen

Zoals ik het uit heb gelegd, doet ie het prima.

NU met bijlage, dan zie je gelijk wat COUNTA in het NL is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan