• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel A1=1 EN B1="JR" DAN C1=365, maar dan uitgebreider

Status
Niet open voor verdere reacties.

jenzie44

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2011
Hallo,

Na lange tijd afwezig te zijn, heb ik weer eens een leuke. Ik heb twee kolommen die mij iets vertellen. Kolom A geeft een getal (1, 2, 3, 4, 5, 6, 12 en 100). Kolom B geeft een afkorting voor de tijdseenheid (JR = jaar, MD = maand, DG = dag). Deze kolommen worden in mijn dataset veelvuldig gecombineerd. Alle combinaties zijn mogelijk. Een voorbeeld:
A B
1 DG
3 MD
2 MD
100 DG
1 JR
6 DG
4 JR
6 MD

Wat ik graag zou willen dat er in kolom C verschijnt, is het aantal dagen. Dus voor het bovenstaande voorbeeld betekent dat:
A B C
1 DG 1*1=1
3 MD 3*30,5=92
2 MD 2*30,5=61
100 DG 100*1=100
1 JR 1*365=365
6 DG 6*1=6
4 JR 4*365=1460
6 MD 6*30.5=183

Jammer genoeg bestaat mijn dataset niet uit 8 regels, maar uit 35.000. Mijn vraag is nu dus met welke formule ik de dikgedrukte getallen uit het voorbeeld tevoorschijn kan halen, waarbij hij dus de onderstreepte berekening uitvoert.

Hopelijk kunnen jullie mij weer helpen!!

Met vriendelijke groet,

Laatst bewerkt:
Voldoet dit?
Code:
=A1*ZOEKEN(B1;{"DG";"MD";"JR"};{1;30,5;365})

Lijkt geen slecht idee. Echter. Hij geeft een #VALUE! error (ik heb trouwens het ZOEKEN vervangen door SEARCH)... Heb je een oplossing?

Laatst bewerkt:
Zag het hier ook.. vreemd.

Iets minder elegante oplossing met ALS (IF) functie:
Code:
=A1*ALS(B1="DG";1;ALS(B1="MD";30,5;ALS(B1="JR";365;"N/B")))

En deze werkt ook:
Code:
=A1*KIEZEN(VERGELIJKEN(B1;{"JR";"MD";"DG"};0);365;30,5;1)

Beide moet je zelf even vertalen naar de Engelse versie...

Laatst bewerkt:
{"DG";"MD";"JR"}
Dit moet volgens mij in alfabetische volgorde staan dus:
=A1*LOOKUP(B1;{"DG";"jr";"md"};{1;365;30,5})

Laatst bewerkt:
Die werkt inderdaad ook nu Popipipo. Ik neem aan dat de ene oplossing niet beter is dan de ander? Dan houd ik de eerdere oplossing gewoon aan want die heb ik nu reeds in gebruikt!

Weer wat geleerd... precies de reden waarom ik een beetje rondhang op dit forum. Dank popipipo.

@jenzie44, volgens mij is alles wat werkt ok. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan