• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel leeg is dan.......

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schipper1994

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2021
Hallo,

waarschijnlijk zo simpel maar aangezien het al een best lange formule is voor mij vind ik deze toch een beetje moeilijk worden.
onderstaande formule word al gebruikt en werkt.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(I22;'DATABASE FACTUREN'!A:A;'DATABASE FACTUREN'!U:U);"geen factuurnummer")

ik leg hem even uit.

hij gaat in de database zoeken achter de waarde die word ingegeven in I22, als hij die vind geeft hij een waarde weer die in de kolom staat. als hij die niet vind dan geeft hij de melding geen factuurnummer.

nu dit gaat allemaal goed.
maar stel dat er in "DATABASE FACTUREN'!U:U" GEEN waarde is ingevoerd dan krijg ik standaard een 0 of een datum in mijn cell waar deze formule instaat.
dus ik zou eigenlijk nog een als formule (denk ik) hier tussen moeten steken.

iemand een idee?
ik ben er zeker van dat iemand kan helpen.

Probeer het eens met verticaal zoeken of met index/vergelijken

kan je dan nog steeds een foutmelding geven met verticaal zoeken?

Laatst bewerkt:
Dat betekent dat je een niet bestaande functie gebruikt.
Zoals altijd:
Plaats een voorbeeld document.

klopt, had een foutje gemaakt. maar dan nog krijg ik geen goede. ik ga proberen een voorbeeldbestand te maken.

Je zou het zo kunnen doen.

Prijs:1

Code:
=ALS.FOUT(1/(1/(VERT.ZOEKEN($A$2;Tabel1;[COLOR="#FF0000"][B][SIZE=4]2[/SIZE][/B][/COLOR];0)));"Geen prijs")

Als je prijs 2 wilt weten verander je de 2 in een 3

waarvoor staat die 1/ in u code? want deze code snap ik al helemaal niet meer.
het werkt wel in het voorbeeld bestand. nu zou ik het nog in mijn code van hierboven verwerkt moeten krijgen.

Dat zorgt ervoor dat als de uitkomst nul is dat er een fout wordt gegeven. Die fout wordt vervolgens opgevangen door als.fout.

Het is een kwestie van overzetten naar je eigen bestand

Andere optie om nulwaarden af te vangen is:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A$2;Tabel1;2;0);"Geen prijs")&""

AlexCel,

dank u. dit is wat ik nodig had.
simpel onderstaande erachter zetten.
Code:
&""

mijn code van in de vraag word dan.

Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(I22;'DATABASE FACTUREN'!A:A;'DATABASE FACTUREN'!U:U);"geen factuurnummer")&""

DANK U WEL

Zo dan?
Code:
=ALS.FOUT(TEKST(VERT.ZOEKEN($A$2;Tabel1;2;0);"€ 0,00");"Geen prijs")&""

nu lijft die €0,00 telkens staan als er geen waarde word opgehaald.

Laatst bewerkt:
Tot maar weer terug naar de eerste oplossing met 1/(1/...)

Alles wat we nu bedenken maakt het ingewikkelder...

Dat is niet zo ingewikkeld.
Stel: de VERT.ZOEKEN heeft als uitkomst 0, dan geeft 1/(VERT.ZOEKEN(...) een foutmelding toch? Delen door nul is flauwekul. De ALS.FOUT maakt er dan de opmerking "geen prijs" van.
Als er een niet 0-waarde uitkomt maar bijvoorbeeld 100, dan geeft 1/(1/100) precies je gewenste resultaat weer terug.

Laatst bewerkt:
in het orginele bestand staat daar of een bedrag of wat geschreven ook eventueel, of helemaal niets.
en dat hangt dan vast aan en heleboel andere bewerkingen en opvragingen. (vert.zoeken) werkte niet. het is een grote tabel(database)

als er niets staat in mijn tabel.
dan mag er ook niets in het vakje staan.

Laatst bewerkt:
nu heb ik het eindelijk gevonden. geen fouten meer, geen tekens als het leeg moet zijn.
ter info. hieronder mijn code volgens de vraag die bovenaan staat.
Code:
=ALS(ZOEKEN(I22;'DATABASE FACTUREN'!A:A;'DATABASE FACTUREN'!X:X);ZOEKEN(I22;'DATABASE FACTUREN'!A:A;'DATABASE FACTUREN'!X:X);"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan