• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als cijfer is tussen... dan maal bepaalde factor..

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilcovandrie

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Zoals de titel al aangeeft.. Ik ben op zoek naar een formulie die voor mij het volgende berekent:

Stel ik neem een getal, dit getal moet werken met een lijst van factoren die verschillen afhankelijk van de waarde van de getallen (bijv. 2 tot 2,49; 2,5 tot 2,99 enz.)
Dat zou als volgt gelden: aan de getallen 3,5 tot 3,99 is de waarde 1,90 gekoppeld; bij een waarde van tussen de 4 en 4,49 is een waarde van 1,95 gekoppeld enz.
De waardes staan op een volgend tabblad genaamd "waarden".

Ik stel nu dat het getal 3,67 is, nu verlang ik van excel dat het dit getal vermenigvuldigt met de waarde die gekoppeld is aan 3,67 (in dit geval 1,90).

DUS: als getal tussen 3,5 en 3,99 ligt dan dit getal vermenigvuldigen met de bijbehorende waarde die staat op tabblad "waarden"

Wie kan mij helpen, ik kom er maar niet uit. :(

De uitkomst kom wel in een cel ernaast/onder waar de waarde staat.

Ik zelf denk aan:
Code:
=ALS(cel?<1,5;cel?*cel?;(ALS(cel?<2;cel?*cel?;(ALS etc etc

Anders een voorbeeldje meesturen...

Hier begrijp ik inderdaad al meer van, al heel erg bedankt! Maar ik snap dit deel nog niet in de formule: $A$1:$B$6;2;1... Ik snap dat die zoekt tussen die cijfers, maar die ;2;1 wat doet die?
Want ik heb dus een lijst van B4 tot B18 met getallen en in C4 tot C18 de waarden die erbij horen in dat tabblad waarden. Dat krijg ik dus nog niet aan de praat nu...

De 2 staat voor de 2e kolom in de eerder opgegeven matrix en de 1 staat voor WAAR. Dit betekent niet exacte overeenkomst.

Je zou ook zelf op op de FX knop kunnen druk of in Help kijken...

Verander dan
Code:
$A$1:$B$6;2;1
naar
Code:
$B$4:$C$18;2;1
.

Je zoekmatrix is dan B4-C18.
De waardes waar naar gezocht moet worden moet met vert.zoeken altijd uiterst links in de matrix staan in dit geval kolom B.
Met de 2 geef je aan dat als de waarde gevonden wordt het resultaat in de 2de kolom van de opgegeven matrix staat in dit geval kolom C.
de 1 (waar) geeft aan dat de gevonden waarde niet exact overeen hoeft te komen. ( je matrix moet dan wel op volgorde staan).
Je zoekt bv op 3,67 , deze staat niet in de matrix maar omdat je niet de exacte waarde wilt hebben wordt de waarde genomen die voor de eerste waarde die hoger is staat.

Niels

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan