• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als, dan, anders. Ik kom er niet meer uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark737

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2007
In de bijlage heb ik een formule staan die bijna klaar is. Wie kan mij helpen met de laatste loodjes?

Het gaat er om dat wanneer de waarde in rij 1 leeg blijft, er in rij 2 in dezelfde kolom dan RV staat en dat de uitkomst dan 0:00 is. Verder werkt de formule goed. Het lijkt mij dat er een voorwaarde aan moet worden toegevoegd, maar ik kom er niet meer uit.

Ik ben zeker nog geen excel-expert en krijg het niet voor elkaar, misschien dat iemand mij kan helpen?

Groeten Mark

Laatst bewerkt:
In welke cellen en welk tabblad moet die formule komen?

Sorry, wel zo makkelijk inderdaad. Tabblad "Uren 1-4" beginnend vanaf A3.

In A2:

=ALS(A1="";"RV";Data!$F$2)

Rij 3 snap ik niet aangezien er meerdere formules voorkomen. Zelfs lege cellen.

Als A3 klopt moet die gewoon in alle kolommen worden doorgetrokken. Verder is het zo dat ik RV alleen in rij 2 gebruik en niet in rij 1. Beide rijen halen de informatie uit een ander blad. In rij 3 moet dan berekend worden dat wanneer 1 leeg is en 2 RV heeft de waarde 0:00 wordt. Deze werkt dus helaas niet, omdat RV nooit in 1 komt.

In rij 2 staat altijd iets. Wat in rij 1 komt heeft altijd voorrang op rij 2 totdat daar een waarde komt te staan die op het blad Data geen waarde heeft.

Voorbeeld;
1 D N VV
2 D D RV D
3 8:00 9:00 0:00 8:00

De vert.zoeken formule die er nu staat werkt op zich dus goed. Maar wanneer er nu in 1 niets staat komt hij met de #N/B waarde en die zorgt ervoor dat ik de som niet kan maken aan het eind van rij 3.

Ik heb voor RV gekozen in rij 2 omdat ik denk dat er op de bestaande formule een aanvulling moet kunnen komen die van RV in rij 2 en een lege rij 1 de waarde 0:00 maakt. Dat is ook de reden dat er alleen in rij 2 RV kan komen.

Hopenlijk is het probleem zo duidelijk?

Ik zie dat spaties in een bericht niet werken, maar boven de RV staat dus niets. De rest kun je doortrekken naar rechts boven de uren.

Waarom staat er in kolom F een andere VERT.ZOEKEN dan in kolom H? En in kolom O dan weer niets? :confused:

Ondanks dat het nog maar 15:30 is niet zo slim bezig. Het gaat om de formule in F (A t/m G), die andere werkt niet goed die houdt geen rekening met de "lege" cellen in de kolom op Data. In heel rij 3 komt straks de formule die werkt vanaf 1 tot aan het einde. Dit is nog om te proberen. Vandaar verschillende en lege cellen, maar ik had een andere opgeslagen en niet ingepakt. :o

In cel L3:

=ALS(EN(L1="";L2="RV");0;VERT.ZOEKEN(L1;Data!$B$10:$C$37;2;ONWAAR))

Ik weet dat dit wrs niet werkt, maar ik snap de vraag niet. Hopelijk kan je zelf hiermee tot het goede einde komen.

Bedankt in ieder geval voor de moeite, maar dit is het helaas ook niet. Kun je mij dan misschien helpen met de formule voor;

Als A2 is RV en A1 is leeg, dan wordt A3 0:00.

In alle andere gevallen moet de huidige formule gelden.

Je dropdowns in het eerste tabblad werken (bij mij) ook al niet... :confused:

Dat komt doordat ik een vereenvoudigde versie heb gemaakt en daarbij inderdaad de validatiewaarde heb weggegooid. Maar de waardes zijn op RV na hetzelfde als op blad data in de keuzekolom.

=ALS(EN(L1=0;L2="RV");0;VERT.ZOEKEN(L1;Data!$B$10:$C$37;2;ONWAAR))

?

Bijna!!!!!!!!! Ik hoop echt dat je daar ook nog iets op weet.

Op de data sheet staan 7 cellen waarachter geen waarde staat. Wanneer deze nu in rij 1 worden ingevuld moet rij 2 worden aangehouden voor de waarde. Dus in 1 staat VV en in 2 staat D, dan moet de uitkomst 8:00 worden en zo verder. En een lege cel in rij 1 geeft nu nog die n/b, dus ook een lege cel 1 moet mogelijk zijn.

Zo dan? (word bijna moedeloos...)

=ALS(EN(L1=0;L2="RV");0;VERT.ZOEKEN(ALS(AANTAL.ALS(Data!$H$13:$H$19;L1)=1;L2;L1);Data!$B$9:$C$37;2;ONWAAR))

Zet een 0 in cel Data!$B$9

Zet in Data!$H$13:$H$19 de items uit de linkse tabel zonder een bijhorende waarde in kolom 2.

Wigi

Laatst bewerkt:
Wigi,

=ALS('Rooster 1-4'!A1="";VERT.ZOEKEN(A2;Data!$B$10:$C$37;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A1;Data!$B$10:$C$37;2;ONWAAR)) dit is hem geworden.

Bedankt voor je tijd en moeite.

Groeten,
Mark

Mark

meen je dat nu echt?

Je vraagt aan ons een redelijk ingewikkelde formule, die moet voldoen aan bij wijze van spreken 35 voorwaarden. En dan uiteindelijk kom je zelf af met een formule die zelfs niet doet wat je ons gevraagd hebt... :mad:

Mooi zo. :(

Wigi

Dan heb ik de vraag zeer onduidelijk gesteld, dit was echt de bedoeling hoor. Ik hoop dat ik ooit nog eens een vraag mag stellen? Ik zal dan wat uitgebreider zijn.

Sorry, maar dit was niet de bedoeling hoor. Het was een serieus probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan