• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als ... Dan [kleur letter ..... kleur achtergrond]

Status
Niet open voor verdere reacties.

janaukes

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2016
Ik probeer in excel het volgende voor elkaar te krijgen:

Bij een bepaalde Hoofdletter combinatie wil ik in diezelfde cel een bepaalde achtergrondkleur. Dus bijvoorbeeld: Type ik AB in de wordt de achtergrond Rood en de Letter Blauw. (Ik heb het ooit gedaan maar weet niet meer hoe
  • :evil:
; werk inmiddels ook met de laatste Exel (Nederlands) versie.

Datzelfde probeer ik in een ALS - DAN te krijgen tussen twee cellen: Als cel C12 in de TAb 'voorraad' data heeft dan wordt in cel A10 van de Tab 'Totaal' De letterkleur wit en de achtergrondkleur blauw. Als cel C12 in de Tab 'voorraad' leeg is dan blijft cel C12 in de Tab 'voorraad' voorzien van een rode letter in een gele achtergrond.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• :confused:

De oplossing lijkt te liggen in voorwaardelijke opmaak.

Deze code kun je invoeren als antwoord op je eerste vraag.
Code:
=ALS($A$12="AB";1;0)

Deze op de 2e vraag
Code:
=ALS(Voorraad!$C$12<>"";1;0)

Zie voorbeeld bestandje:Bekijk bijlage 266871

Heel erg bedankt Cobbe en Gijsbert.
De oplossing van Gijsbert lijkt te werken. Het begint zo langzaamaan weer te schemeren.
Ik ben zo dyslect als een konijn dus hier maar even de vraag: Hoe krijg ik die codes op de goede plaats. (;1;0) zijn de kleuren?

Je kunt geen cellen kleuren met enkel een formule, daarvoor dien je Voorwaardelijke Opmaak te gebruiken.
Als je enkel op AB wil checken en niet op ab dan is mijn formule correct.

De oplossing lijkt te liggen in voorwaardelijke opmaak.

Code:
=ALS($A$12="AB";1;0)
=ALS(Voorraad!$C$12<>"";1;0)

Dit is voldoende: ;)
=$A$12="AB"
=voorraad!$C$12<>""

Verwijzingen naar een ander tabblad is in ieder geval niet mogelijk in de VW opmaak met Excel 2007 of ouder en moet derhalve met een gedefinieerde naam tot stand worden gebracht.

Controleren op hoofdlettergebruik.
=vind.alles($A$12;"AB")

Bedankt voor de feedback HSV! En plongske voor de verklaring erbij.:thumb:

Iedere dag leer je wel iets...:o

Heel erg bedankt allemaal. Het werkt. Ik mag me nu gaan bezighouden met "opdrachtknoppen" voor printopdrachten. Eerst zelf maar weer eens aan de slag.
Misschien wat 'off topic' maar als iemand iets weet (bijvoorbeeld een goed boek) waar al die dingen echt goed in staan ...... graag!

Ik werk met excel format 97 - 2003

In de hogere versies werkt =ALS(Voorraad!$C$12<>"";1;0) prima. In deze versie werkt het totdat je het bestand weer openmaakt nadat je het na het aanmaken in de VO hebt opgeslagen.
Dus hoe moet dit nu in een xls van 97 - 2003? zoal dat uberhaupt mogelijk is.

Waarom sla je jouw versie niet eerst op als een hogere versie?

Voor zover ik weet zijn de voorwaardelijke opmaak functies van een xls uit 97 - 2003 vel te beperkt!

Maak even een voorbeeld bestandje.
In excel 2007 versie werkt een verwijzing naar een ander tabblad niet in een VO.
je zal moeten gebruik maken van gedefinieerde namen.

Op 14 april 2016, 09:22 (Hierboven) heeft Gijsbert1 een voorbeeld bestandje van zijn oplossing geplaatst.
Dit is wat bij mij de bedoeling is: In het ene blad komt in Cel-X iets te staan; dat 'ziet' Cel-Y in blad A en past daarom de kleur van de letter en de achtergrond aan.

In begin zo langzaamaan het vermoeden te krijgen dat dit in Excel 2010 niet mogelijk is.

Jan.

Wat wens je nu?
Ik werk met excel format 97 - 2003
een oplossing in versie 2010? in 2010 is meer mogelijk dan in eerdere versies maar blijkt uit uw commentaar dat het wel werkt
In de hogere versies werkt =ALS(Voorraad!$C$12<>"";1;0) prima
Dus voor mij probleem opgelost.
Anders graag een voorbeeld bestandje waarmee je wil werken natuurlijk ontdaan van gevoelige informatie

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Kopie van Als dan kleur letter achtergrond.xlsBekijk bijlage Kopie van Als dan kleur letter achtergrond.xlsx

Bijgevoegd twee bestanden. Eén xls en één xlsx die ik heb kunnen maken op een 2010, niet het mijne.

Ik kan alleen in xls opslaan.

V.z.v. ik kan lezen: https://support.office.com/nl-nl/ar...79c64#bmquickly_name_a_cell_or_range_of_cells
kan ik de letterkleur en achtergrond op blad 1 met deze optie niet laten veranderen door de aanwezigheid van (een)tekst in een cel op blad 2.

Maar ik kan het ook verkeerd interpreteren.

Ik zal t.z.t. denk de laatste versie moeten kopen vrees ik.

Jan.

Dag Plongske,
Het lukt lukt niet. De eerste tab blijft ongewijzigd als ik de inhoud van de tweede tab wegneem.

Ik ga de vraag sluiten.
Aan anderen die zoeken zou ik willen meegeven: ga naar de laatste versie als je dat kunt. Wanneer je Excel weer begint te ontdekken en oplossingen vindt of aangereikt krijgt van de mensen die je willen helpen zal d eagerness om meer te willen leren ook groeien en ga je tegen de grenzen van de oudere versie aanlopen. Je komt dan niet meer verder.

Plongske, bedank voor je geduld en hulp. Ook de anderen heel erg bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan