• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als dan, maar dan anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malicka

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2005
Ik wil in een werkmap een speciale koppeling maken. Op blad 1 staan kaassoorten gevalideerd. Die soorten staan op blad 2 samen met de kiloprijs ex BTW. Ik wil het volgende. Als ik op blad 1 een kaassoort uit de lijst kies, moet eronder de ex BTW prijs tevoorschijn komen. Kan die prijs gekoppeld worden aan de prijzen uit blad 2? Mits het hele verhaal mogelijk is, maar het zou wel mooi zijn als dit het geval is. Ik ben heel erg benieuwd naar reacties! Voorbeeld:

Jonge komijnekaas
7,98
Dus als ik kies voor jonge komijnekaas, dan komt de prijs van 7,98 tevoorschijn. Die prijs staat in blad 2 en moet gekoppeld zijn zodat het niet hoeft te worden gewijzigd als de prijzen veranderen. Er zijn 16 soorten kaas en dus ook 16 bedragen.

Wie biedt?

Laatst bewerkt:
Ennuh, praten we hier over een website maken / dreamweaver? Of over excel, of acces ?!?! :shocked:

Ik neem aan excel, en ja, dat is een simpel truckje.
Ga vast voor je aan de slag.
Ik neem aan prijzen excl. 6% btw ?!

Laatst bewerkt:
lekker stom

sorry Paul, dat is de tweede keer in een paar dagen tijd dat ik een vraag post op een verkeerde plek. Ik had de site geselecteerd via Favorieten, lekker makkelijk, maar helemaal niet gekeken of ik verder wel goed zat. Hoe stom kan een mens zijn he. Leuk ook dat je even vermeldt dat op kaas 6% BTW zit, dat had ik ook al fout gedaan. We hebben het trouwens over Excel
:o

Laatst bewerkt:
Ok, dat dacht ik al. (verkeerde plek)
Ok, dat dacht ik al (6% btw)
Ok, daar heb ik aan gedacht (in een kaaswinkel verkoop je ook non-food met 19% btw) :D

Afijn, ik heb een kant en klaar excel docje voor je gemaakt.
Zie bijlage.

Vragen? Post ze gerust.

In tabblad 1 kun je kiezen met een besturings element (ingesteld dat ie niet wordt geprint).
Op blad 2 zitten je waarden.

Laatst bewerkt:
mooi!

Dat heb je vlot uitgedokterd zeg. Ik moet het goed bekijken om te zien hoe je het hebt gedaan. Kun je me vertellen hoe je dat bestandje erbij doet, dan kan ik dat van mij laten zien.

Excel document zippen of rarren.
Dan als je een bericht typt, naar beneden scrollen "Beheer bijlagen".
Daar een bestandje selecteren, en uploaden.
Dan je bericht plaatsen.

Snel gedaan? Ach, ik heb een eigen bedrijf, en heb al mijn administratie / klanten bestanden over excel lopen ;)
Met aanklikbare klantnummers, die dan de history van die klant openen, met daarin zichtbaar of- en hoeveel- openstaande facturen er voor die klant zijn, enz. enz.:)

Edit:
Je kunt ook artikel nummers gebruiken, die je uiteraard ook op je factuur kunt neerzetten.
Dat artikel nummer kan ook het bestelnummer van de groothandel zijn (gros).
Kan handig zijn ivm voorraad beheersing.

Laatst bewerkt:
Snel gedaan? Ach, ik heb een eigen bedrijf, en heb al mijn administratie / klanten bestanden over excel lopen ;)
Met aanklikbare klantnummers, die dan de history van die klant openen, met daarin zichtbaar of- en hoeveel- openstaande facturen er voor die klant zijn, enz. enz.:)

Dat wil ik ook! Dus gegevens koppelen aan klantnummers.... Ik zag al dat je een speciale functie gebruikt. Gaat wel tijd kosten, maar dan heb je ook echt wel wat, zo te zien.

Echt goed zeg. Hoe kom je aan al die kennis?

Bijlagen

Een deel zelf verzonnen, een deel van eehhhhh.... HelpMij :D:p

als je maar weet dat ik er echt blij mee ben. Wat ik heb gemaakt is volledig zelf verzonnen, maar stelt ook maar heel weinig voor:cool:

Kijk je ernaar en geef je je mening? Misschien nog meer tips voor verbetering

Versie 2.
Ja, ik ga nu naar je document kijken.

Laatst bewerkt:
Ja, is prima, en kun je zeker mee door-borduren.
Alleen, tabblad "Koppejan koeien" kolom F. Wat heeft die voor nut?
Waarom 2 kleine facturen op 1 blad? 1 voor de klant, en 1 voor eigen gebruik?

Zie ook mijn versie 3.
Maak eens een afdruk van de page .....:p
(let op, bestand, pagina instelling, liggend (landscape) )

Klanten bestand koppelen? Dat kan, vanuit een ander excel document.
Je selecteerd op dezelfde manier 1 klant, en die adres gegevens worden al ingevuld.

Laatst bewerkt:
poe hey

Die controlecellen zie ik niet. Dit is helemaal nieuw voor me en ik kan achterhalen wat de waarden voor nut hebben, maar ik zie niet wat de controlecellen doen en zijn. Zijn er nog mensen wakker? Wat moet er bij mij precies in J10 komen en waarom dat en daar? Het moet me echt heel duidelijk worden/zijn.

Groet!

Ik praat niet over J10.....
Als je nu dingen hebt veranderd aan de opmaak, post dan even je document erbij, met versie volg-nummer......

Bij mijn opmaak is dat kolom G.
Telkens als je een keuze maakt met de scroll knop, krijg je een waarde, wat bij die keuze hoort.
Die wordt opgeslagen in de controle cel.
In de automatische cellen, die je keuze meenemen, zit de controle op die ene cel, en de waarde die erbij hoort.
Dan wordt gezicht in de reeks, naar die waarde, en dan de zoveelste kolom.

Ik zal even nader uitleggen (zie screenshot)
Besturings element uit cel D5.

1 Invoerbereik, dat is de kolom waaruit je de keuze wilt maken. Blad 2, B2 t/m B52
2 Koppeling met cel: Dat is de controle cel waar het getal wordt opgeslagen wat bij je keuze hoort.
Kies je dus voor "Belegen", dan wordt het getal 10 opgeslagen in Blad 2, cel G3.
3 Aantal regels naar beneden: staat die bijvoorbeeld op 7, dan krijg je 7 regels in je scroll-button.

Als de controle cel op blad 2 (of elders, waar je wilt) ontbreekt, zal er geen van de automatische functies meer werken.

Let op, besturings elementen en automatische cellen (vertikaal zoeken) kun je NIET dmv slepen kopieren.
Kopieren kan, maar dan MOET je elke cel even de getallen / cel-positities goed zetten.
Want met kopieren passen de cel-posities zich aan, en dat moet dus niet.
Kijk goed naar mijn voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Zou je eens willen kijken hoe dit eruit ziet. Ik heb nu nummers toegevoegd bij Kazen, maar het is me niet duidelijk wat hierboven allemaal staat. Besturingselement; een term die ik niet ken, zo ook Automatische cellen en ''7 regels in je scrollbutton'??. Koppejan Koeien wil ik in een later stadium nog gebruiken, bijvoorbeeld om liters melk, hoeveel kaas je ervan kunt maken. Ik weet het nog niet precies, maar misschien nog meer koppelplezier;-) Het screenshot zie ik ook niet bij mij, waar haal je dat venster vandaan? Ik heb 2003, misschien maakt dat ook nog uit.

Bijlagen

Besturingselement; een term die ik niet ken
Dat is bijvoorbeeld een vinkje in je excel document, of zoals bij jou een scroll-button (uitrol-menu)

zo ook Automatische cellen
Dat zijn de cellen die automatisch worden ingevuld, zodra je een keuze hebt gemaakt. Vertikaal Zoeken heet dat in excel.

en ''7 regels in je scrollbutton'??.
Als je de scroll button aanklikt, krijg je 7 regels te zien, als je dat hebt ingesteld.
Wil je er maar 3 zien waar je meteen een keuze uit kunt maken, dan stel je dat in.

Het screenshot zie ik ook niet bij mij, waar haal je dat venster vandaan?
Rechtse klik op een scroll-button.
Dan een kli op tab "Besturings element".
Daarna heb je hetzelfde plaatje als mijn screenshot.

Gewoon een beetje spelen met de settings. En op de button kijken wat er gebeurd.

klanten, codes en kortingpercentages

Uiteindelijk is het volgende de bedoeling. Ik wil een database in Excel met daarin een werkblad met productnummers en productinformatie. Daarnaast zijn er meer dan vijftien klantengroepen met meer dan tien kortingcodes per klantengroep. De ene klant krijgt op product X 10% korting en de andere klant krijgt op product X 60% korting. Een klant is gekoppeld aan een bepaalde kortinglijst. Die kortinglijst verwijst ook naar de productnummers omdat de klant immers op product X 10% korting krijgt en op product Y 34% korting. Kun je hier iets mee? Moet dit in verschillende werkmappen, dan toch op zijn minst op verschillende werkbladen. Er zijn meer dan 100 klanten en meer dan 15 kortinglijsten en ongeveer tweeduizend productsoorten.

Ja, dat kan in excel. Wordt wel wat ingewikkelder voor wijzigingen.
Per klant wordt dan in het klantenbestand bijgehouden op welk product hij welke korting krijgt.
Elke klant krijgt een klantnummer en een document.
Je kiest eerst een klant.
Daarna kies je een product. Zodra excel controleerd of dat product korting heeft bij de specifieke klant, wordt dat in die regel neergezet.
Ik denk zelf dat dit meer een acces database wordt. Echter, ik heb geen idee hoe acces werkt......

Het is simpel om een keuze te maken uit 2000 producten.
Het is simpel om per klant 1 specifieke korting te geven.
Maar verschillende kortingen per product, voor elke klant anders maakt het ingewikkeld.

Kun je me de product lijsten in een excel document toezenden? In 1 lange lijst onder elkaar ?!
4 kolommen, artikel nummer, productnaam, prijs excl btw, btw code (6% / 19% / 21%)

Wat is handiger voor je: Invoeren van artikelnummers met je toetsenbord, of met een scrollbar selecteren op naam van het product?
Hoeveel regels per klant? 10? 20? 50?
6% btw? 19% btw? (21% btw, belgisch) (Medecontractant, belgisch) ?????

access

Hoi RT,

ik was er al bang voor dat dit meer iets zou zijn voor access, maar het is voor iemand anders en ik moet die persoon duidelijk maken hoe het werkt en net als jij, ben ik niet in access ingewijd. Ik heb geen klantnamen, maar misschien heb je er iets aan als ik een fictieve lijst in elkaar zet. Morgen spreek ik degene om wie het gaat (nou ja, gevoelsmatig 'morgen'....) en kan ik bekijken hoe het precies in zijn werk moet gaan. Het is super dat je er steeds maar bent. Tot snel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan