• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als E = dan .....

Status
Niet open voor verdere reacties.

DCTALK

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2009
Beste mensen,
Graag zou ik weer willen steunen op jullie hulp.

Ik heb een calculatie sheet gemaakt.
Daarin kun je uren in vullen en als je een uur in vult dan wordt het x een uurtarief gedaan en komt er een getalletje uit. Nu kun je in de zelfde cel ook een 'e' invullen, vervolgens zit er een formule in die naar een andere cel kijkt of er ook een eenheid is ingevuld en zo rekent deze dan ook een tarief uit.

Maar nu is het geval dat de boekhouder, onderaan het aantal uren wil zien, de uren worden wel opgeteld maar de 'e' natuurlijk niet. Deze 'e' staat eigenlijk voor eenheidsprijs

Is het mogelijk om onder aan bij het subtotaal, een formule te maken, die in alle cellen (gaat om 1 rij van boven naar beneden) kijkt of er een 'e' staat en vervolgens naar de cel er naast kijkt waar het bedrag staat en vervolgens dit bedrag deel door de eenheidsprijs en zo alle 'e' optelt zodat er onderaan een subtotaal van de uren ontstaat,

Een lang verhaal, maar ik zet er zo nog een voorbeeld bij.

maar dan kunnen jullie alvast denken, of misschien schudden jullie dit zo uit de mouw, lol

groeten en dank voor de hulp !Bekijk bijlage voorbeeld.xls

Laatst bewerkt:
Kun je misschien volstaan met een SOM-formule+SOM.ALS-formule voor de rijen met een 'E' ?

Bijvoorbeeld:

Code:
=SOM(A1:A100)+SOM.ALS(A1:A100;"E";B1:B100)

Edit: Ik begrijp (na het voorbeeld) niet precies wat je nu wilt bereiken met de formule... Je wilt het aantal uren zien, maar hoe weet ik het aantal uren als er 'e' staat?

Laatst bewerkt:
Code:
=SOM.ALS(G13:G30;"e";I13:I30)/$I$6

Niels

dat gaat niet helemaal, heb het er ingeplaats, maar wat er dan gebeurt, dan worden de totaalprijzen bijelkaar geteld, maar er moet nog een som in dat de totaal bedrag in dit geval van 1000 gedeeld wordt door het uurtarief.

maar het begin is er ik ga er ook mee stoeien dus als je nog meer ideeen hebt dan hoor ik deze graag.

thanks

Niels, dat is het ik ga het ff testen!

superrrr:thumb:

@RoCompy87

Volgens mij snapte Niels het wel .

TS had later voorbeeld toegevoegd, snapte het eerst ook niet:D.

@DCTALK
Graag gedaan
zet je de vraag nog even op opgelost.

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan