Als een prog zomaar stopt ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsoulboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Ik heb de laatste tijd af en toe dat programmaa's er zomaar op onverklaarbare wijze mee stoppen.
Zo staat bijv de mediaplayer aan met een af te spelen aantal mp3's en dan stopt alles en is het ook echt afgesloten.
Ik start dan opnieuw op en dan is er niets aan de hand. Soms is het na een half uur en soms pas na een uur. Ik heb dat ook met internet explorer, dan zit ik gerust een uur op internet en pas boem weg, maar soms is het al na een half uur. Zo zijn er nog wel een aantal proggies waarbij dit optreedt.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dat op kan lossen ?
Het is pas iets van de laatste weken, waarbij ik aanmerk dat het nu steeds frequenter voorkomt.

Daar zijn meerdere oorzaken mogelijk....

Meest voor de hand liggende is... stof...
Mogelijk zit de koeler van de cpu vol met stof en schakelt het ding zich uit "lijfsbehoud" uit op het moment dat een kritische temperatuur wordt bereikt....
Trek even het (van voren gezien) linker zijpaneel van je PC open en controleer of het koelblok vol zit met stof en of de ventilator nog (akelig) snel ronddraait......

Daar zijn meerdere oorzaken mogelijk....

Meest voor de hand liggende is... stof...
Mogelijk zit de koeler van de cpu vol met stof en schakelt het ding zich uit "lijfsbehoud" uit op het moment dat een kritische temperatuur wordt bereikt....
Trek even het (van voren gezien) linker zijpaneel van je PC open en controleer of het koelblok vol zit met stof en of de ventilator nog (akelig) snel ronddraait......

Ik denk niet dat de temperatuur een rol speelt. Aangezien hij het over programma's heeft die afsluit. En daarbij heeft hij niet vermeld dat er een BSOD van toepassing is.

Ik denk niet dat de temperatuur een rol speelt. Aangezien hij het over programma's heeft die afsluit. En daarbij heeft hij niet vermeld dat er een BSOD van toepassing is.

Juist omdat het allemaal verschillende programma's zijn kom ik op "stof".... als je het systeem op automatisch opstarten ingeval van BSOD hebt staan komt dat screen een microseconde langs en vervolgens start de doos opnieuw op........

Juist omdat het allemaal verschillende programma's zijn kom ik op "stof".... als je het systeem op automatisch opstarten ingeval van BSOD hebt staan komt dat screen een microseconde langs en vervolgens start de doos opnieuw op........

Ja, dus als er te veel stof in zit, waardoor de processor / videokaart of wat dan ook voor hardware te warm worden, sluit de pc uit zichzelf af om af te koelen. Waarom hij dan direct herstart (meestal) moet je bij Microsoft zijn. Maar dat er gewoon programma's stoppen zonder dat de hele computer uit gaat komt niet door stof. Dat komt door iets anders. Vraag mij niet wat voor iets dit veroorzaakt, want ik heb hier totaal geen idee over.

Tja, het blijft raden....

Kun je misschien het automatisch opstarten even uitschakelen, zo:

Rechtsklik 'Deze computer' - Eigenschappen - tab Geavanceerd - knop
Instellingen van 'opstart en herstelinstellingen' en daar geen vinkje
voor 'de computer automatisch opnieuw opstarten' .

Dan krijg je misschien een BSOD (prachtig blauw scherm) met een mededeling waarmee we hier iets zouden kunnen doen........

Het zou kunnen dat de computer er een beschrijving van in de logboeken heeft gezet, De computer is namelijk, inderdaad, niet gestopt.

Kijk bij Configuratiescherm (klassieke weergave) - Systeembeheer - Logboeken in de linker lijst bij Toepassing en Systeem. Maak het scherm wat breder, let op de tijden en dubbelklik in het rechter gedeelte op de, vaak herhaalde, fouten. Lees de beschrijving en vel een oordeel over of deze fouten normaal en te verwachten zijn, bijvoorbeeld omdat je een bepaald systeem onderdeel niet gebruikt, of dat er actie moet worden ondernomen. Met Google kun je betekenissen van namen vaak achterhalen.

Als de computer niet gestopt is en opnieuw op gestart maar gewoon "bevriest" ... blijf ik bij "stof".... videokaart: gpu cooler en/of ventilator ....

dit zou wel eens kunnen kloppen want heb dit zelf al aan de hand gehad en toen was er ook enorm veel stof in mijn cooler

die schakelt inderdaad de "zwaarst" belastende programma's uit om het pctje te ontlasten

Jongens, het is geen stof want ik heb die pc net gebouwd, (alles spiksplinternieuw) zo ongeveer twee weken geleden.
Automatisch opnieuw opstarten heb ik uiteraard standaard uitgeschakeld, dus dat kan het ook niet zijn.
Wat temperatuur betreft, die is idle: 34 graden en stressed komt die ongeveer op rond de 46 graden uit.
Ik heb nog niet een keer een BSOD gehad.
Nee het ding reageert fantastisch en nooit geen problemen. Het is alleen dat bijvoorbeeld explorer ineens stopt als je zit te internetten, meestal gewoon iets lezen en dan stopt explorer en zie ik ineens gewoon mijn bureaublad voor mijn neus. Start ik dan explorer weer op dan is er niets aan de hand. Het is gewoon een heel vreemde zaak.

Je hebt dus geen relevante foutmeldingen in de logboeken van die momenten gezien?

Ik ga dan denken dat het de bios is die een fout heeft. Meestal helpen de standaard instellingen. Probeer dit wanneer je dat riskeren wilt en de moeite er voor over hebt. Noteer dan de van standaard afwijkende waarden even in de handleiding van de computer bij de uitleg over deze schermen. Kan het ook de batterij zijn? Als je deze los haalt om te testen (knoopcel is 3 volt) is de bios ook terug op standaard waarden, doorgaans moet je dan daarna toch de bios op standaard waarden zetten. Zou trouwens ook vergeten kunnen zijn bij het bouwen.

Het lijkt een zijsprong maar heb gelezen dat het deze problemen oplossen kan. Ligt het aan Windows dan was er een melding van geweest in het logboek.

Je hebt dus geen relevante foutmeldingen in de logboeken van die momenten gezien?

Ik ga dan denken dat het de bios is die een fout heeft. Meestal helpen de standaard instellingen. Probeer dit wanneer je dat riskeren wilt en de moeite er voor over hebt. Noteer dan de van standaard afwijkende waarden even in de handleiding van de computer bij de uitleg over deze schermen. Kan het ook de batterij zijn? Als je deze los haalt om te testen (knoopcel is 3 volt) is de bios ook terug op standaard waarden, doorgaans moet je dan daarna toch de bios op standaard waarden zetten. Zou trouwens ook vergeten kunnen zijn bij het bouwen.

Het lijkt een zijsprong maar heb gelezen dat het deze problemen oplossen kan. Ligt het aan Windows dan was er een melding van geweest in het logboek.

Als je hem zijn bios laat resetten, zeg dan ook Houd vervolgens de batterij er ongeveer 10 tot 15 minuten eruit ;)

Dat zou voor het resetten nuttig kunnen zijn Probleempjes maar ik bedoelde met de mogelijkheid Defaults of Standaard Instellingen van de bios zelf. Inderdaad moet je ook jumpers korte tijd laten zitten om te resetten. :thumb:

Over die logboeken is een goed plan.
Ik ga het morgen nachecken.
Fijn dat er mensen zijn die meedenken. :thumb:

Laatst bewerkt:
Dat zou voor het resetten nuttig kunnen zijn Probleempjes maar ik bedoelde met de mogelijkheid Defaults of Standaard Instellingen van de bios zelf. Inderdaad moet je ook jumpers korte tijd laten zitten om te resetten. :thumb:

Ghehe, had ik verkeerd gelezen *grijns*

Dat is nou het sterke aan dit forum.
Drie seconden offtopic worden niet ä la minuut afgestraft. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan