• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS/EN formule in combinatie met dropdown menu in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duifhuis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2018
Berichten
3
Goedemorgen,

Ik zit met de volgende uitdaging:

Ik wil de keuzes uit 2 dropdownmenu's kunnen samenvoegen in een formule, dat als je uit dropdownmenu 1 een keuze maakt en daarna uit dropdownmenu 2, dit een bepaald getal geeft (zie voorbeeld).

Stel: als menu 1 = 1 en menu 2 = b, dan wil ik in cel C1 de waarde "goed"hebben staan.

Nu probeer ik dat met de formule ALS/EN, maar het lijkt niet te werken.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsm
    9,2 KB · Weergaven: 112
Probeer het zo eens.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;L1:M4;2;0)=B1
 
Je eigen formule iets aangepast:
Code:
ALS(EN(A1=1; B1="b"); "goed";"fout")
Een getal zet je niet tussen "" en het tweede deel was onjuist.
 
Bedankt voor de reacties, het is nog niet helemaal wat ik zoek
Het voorbeeld die ik geplaatst heb is fictief, de getallen moet in werkelijkheid tekst worden.

Wat ik eigenlijk probeer te bereiken is dat als ik bij voorbeeld in menu 1 de keuze heb tussen de getallen 1 t/m 4 en in menu 2 5 t/m 8, dat als ik een keuze maak uit de 2 menus, dit een vast antwoord geeft.
Bijvoorbeeld: Ik kies in menu 1 getal 2 en in menu 2 het getal 5, dit automatisch het antwoord 7 geeft als het de bedoeling is om alle getallen in die menus op te tellen.

Dit zou ook met namen moeten kunnen, bijvoorbeeld als ik 2 namen met een derde naam wil koppelen. Stel: in menu 1 kies ik Jantje, in menu 2 kies ik Pietje, dan moet het automatisch antwoord zijn dat ze samen met Keesje een groep vormen.

Is dit mogelijk? Alvast bedankt!
 
Wat weerhoudt je een goed gelijkend voorbeeldbestand te plaatsen ?
 
Laatst bewerkt:
Wil je ook even de oplossing hier plaatsen? Het forum heeft onder andere als doel dat diegene met een soortgelijke vraag zit een passende oplossing kan vinden. En de helpers steken ook graag wat op.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan